onsdag den 25. maj 2011

Hostatitis...

Dette må være navnet på den temmelig alvorlige virus jeg mener at have pådraget mig. Symptomerne på Hostatitis ses som flakkende øjne, rysten på hænderne og et dybt greb i lommen. Virusen kan i værste fald føre til misbrug og dyb afhængighed. Heldigvis er der hjælp at hente, hvis man forstår at række hånden ud... ;o)

Endnu et besøg i en åben have, og igen står jeg tilbage med dyb undren over folks formåen i en have. Denne gang besøgte vi Hans og Helga's hostahave i Vamdrup uden for Kolding. Her var blot det beskedne antal af omkring 1000 - jeg gentager: 1000 varianter af Hosta.

I skal ikke begynde at spørge om hverken danske eller latinske navne, jeg har absolut ingen anelse, men jeg kaster hermed med løs hånd en flok hostafotos ud i blogland, og så er det helt på eget ansvar om I vil kigge med...




























Det hele resulterede iøvrigt i, at jeg fik købt nogle nye hosta og gik hjem og delte dem jeg havde i forvejen, så nu har jeg plantet en lang række hosta foran hegnet ud mod gaden. Når det gror lidt pænere til får I et foto.

Og kom så ikke og sig
at I ikke var blevet advaret mod Hostatitis... ;o)

17 kommentarer:

  1. Sygdom og afhængighed er ikke særligt velkommen vel......men lige når det drejer som en forelskelse i en smuk, smuk plante så er den til at leve med......sålænge man ikke kigger nærmere på kontoudtoget ;0)

    Er ret vild med de lidt gråblå blade der er indimellem :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  2. Smukke fotos - og smukke hosta!

    Helga og Hans har en smuk have - se evt. deres eget indlæg på min blog under Gæsteblggere :-)

    SvarSlet
  3. Hej Jette. Dejligt at du sådan har tid til åbne haven, håber også at nå det en dag. det er super flot med alle de hostaer:) Anne Gine

    SvarSlet
  4. Tak Marlene, der var bestemt noget jeg havde overset, men nu er skaden rettet op igen.

    Det vil måske sige at det er Helga og Hans i en stoooor hostabod, jeg tidligere har handlet med i Geografisk Have...??

    SvarSlet
  5. Selv tak ;-)

    Ja, det er det sikkert - de står altid lige over for os.

    SvarSlet
  6. Væk med fluebenet, og SÅ skal der kommenteres ;-) Ikke meget kan slå hostaer i at skabe frodighed. Jeg er også smittet med benævte syndrom, og navnene er jeg aldeles ligeglad med, men ved dog at en af de gråblå yndlinge hedder Halcyon. Uuuuh - geografisk have, here we come. Med lommerne fulde af guld.... på vej derind, altså.

    SvarSlet
  7. Den syge er vist meget smitsom blandt havefolk.
    Smukke billeder og vidunderlige hostaer :-))

    SvarSlet
  8. Ja nævnte sygdom er virkelig uha .......... fantastisk dejlig ;-D ha ha....
    Hosta er også en´af de planter jeg ELSKER, de er så fantastiske med deres smukke blade..... suk...
    Jeg fik også et slemt "anfald" for lidt over en mdr. siden da jeg var på "Lundhede planteskole" ved Karup, der har de også rigtig mange Hosta at vælge imellem. (Men måske ikke lige frem 1000) Hold så lige op det var svært, at begrænse sig. Pu ha.... ligger stadig søvnløs nogle nætter, og fantaserer om nogle af de Hosta jeg ikke fik købt ha ha... men så har jeg en god undskyldning for snart,at tage derud igen.
    Skønne billeder du har taget. Den have ser ud som om den er et besøg værd :-)
    Tak for kigget.
    Venlig hilsen Marianne fra Hvam.

    SvarSlet
  9. Hold da op. Jeg holder også meget af hosta men kender heller ikke navnene på de forskellige.

    De sidste par år har jeg ikke lavet nogle impuls indkøb på dette felt, for dræbersneglene er ligeså vilde med dem.

    Glæder mig til at se dine planter.

    SvarSlet
  10. Nå det er det, det hedder. Jeg er vist smittet af gemalen min, tror dog min version efterhånden har muteret til en langt alvorligere type end hans.

    Jeg prøver at overbevise ham om at vi simpelthen må bruge grundlovsdag i Geografisk have i år. Nu er er endnu en grund. Tænk, jeg har boet i Kolding, men aldrig været der. Det var før havebacillen holdt sit indtog.

    SvarSlet
  11. Uha, den sygdom har jeg været ramt af en en del år efterhånden. Jeg ved ikke længere, hvor mange hosta jeg har, men det er mange. Store og små, smalle og bredde i næsten alle farvekombination.

    Når man som jeg er ramt af kronisk sygdom, må jeg sige, at denne her ikke er den værste sygdom man kan rammes af :-)

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
  12. Hvor er det dejligt at du deler dine billeder og fortæller en masse fra dine besøg i åbne haver..
    Sikke en skøn have og jeg elsker hostaer - bliv endelig ved med at vise de skønne åbne haver du besøger..Kan godt lide en virtuel rundvisning :)
    Fortsat god aften..
    Hilsen Karina

    SvarSlet
  13. oh oh oh oh oh ohhh, og undskyld min uvidenhed, men hvad er det for en lyserød skønhed med de fligede blade som du har fotograferet sammen med den lime og koldtgrønne hosta?

    SvarSlet
  14. Kære Sussi. Jeg er jo ikke meget for at flashe min dybe uvidenhed her ude i cyperspace, men jeg aner det ikke!! Kiggede selv en del på dem, der var flere af slagsen, og tænkte at det måske kunne være træpæoner. Mon ikke nogle af de lidt mere erfarne havefolk kan svare på det?

    Kære CuginaK. Hvis du bor i Kolding, så er det bare med at komme afsted. Det er en superhyggelig dag, men vær forberedt på at også her, kan der opstå afhængighed ;o)

    SvarSlet
  15. Hmm, det fik jeg formuleret lidt forkert, Fru Friis. Jeg har tidligere boet i Kolding (født radius 10km fra Billund), men det er efterhånden, ups, 15 år siden. Nu er jeg eksil-jyde på Midtsjælland, men holder stadig meget af Kolding - og har jo familie og venner deromkring. Så det er nok mere om at prioritere tiden til Geografisk Have, når vi, endelig, når på den anden side Store- og Lillebæltsbroen :)

    SvarSlet
  16. Ja hvem er ikke afhængig af hosta, jeg er også og har heldigvis også mange af dem, men for mange kan man aldrig få.
    Lisbeth
    Høneballehaven

    SvarSlet
  17. Uha ja man kan nemt blive smittet og her er jeg også ramt. Det lyder flot med en række Hosta foran hegnet jeg glæder mig til billeder og heldigvis er det også en plante der kommer sig hurtigt. Mit hostabed er desværre også ramt af snegle de senere år så jeg har måtte garve op i forsøget på at skabe luft og det er et helvede at grave i "1" hosta med 4m2 rod - alligevel har jeg netop købt 3 nye slags hosta og plantet. Er jeg overhovedet rigtig klog?
    Hvor lyder det dejligt med havebesøg og inspiration jeg tror åbne haver begynder i mit område i næste weekend, så må jeg ud:)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...