søndag den 12. februar 2012

En mærkelig anordning...

At fodre fugle er bare det hyggeligste, - hele året rundt for den sags skyld. For mig helt klart en del af havelivet. Ofte har jeg læst og hørt at man også skal huske at give dem vand og størstedelen af året er det jo ikke noget problem. Problemet opstår først når det fryser i en længere periode.

Forleden dag læste jeg hos en eller anden af jer skønne bloggere, et indlæg som vist også handlede om fugle. Selvfølgelig kan jeg ikke finde det indlæg igen...! Pointen er dog at Anne Marie fra Lønbæks Planteskole i en svarkommentar fortæller hvordan hun laver jacuzzi til fuglene. Eller rettere hun giver en beskrivelse med en gammel stegepande, en gryde og et katolsk gravlys. Ren Egon Olsen!

Den gik jeg så lige og grublede over en dags tid, for ligefrem at hive Rådvad'en ud af køkkenskabet ville jeg nu ikke, så jeg måtte på jagt i haveskuret. Der fandt jeg den her:



Den gamle buddingeform, nu uden blomst og frø. Hmmmm... sat sammen med mit rustne fuglebad ... tjaaeee... så blev det til denne mærkelige anordning. Det hvide i bunden er gravlyset som er tændt, guldtoppen er taget af. 50 timers brændetid er der i sådan et lys, det er da noget for en flad 5'er!



Og hele sidste nat og måske også denne nat står det og lyser derude i mørket.



Og i formiddags fandt duerne som de første derhen, noget vand må de have fået, for interessen var stor.





Måske de små fugle også finder derhen imorgen, de har ihvertfald travlt ved den udendørs servering. Næsten happy hour! Billederne med fuglene er taget inde fra stuen med det lille pocket apparat, så kvaliteten er derefter.



Jeg har endnu et par gravlys liggende, det er da en gave hvis ellers det virker. Så tak til Anne Marie som satte gang i fuglebadet med indlagt fodvarme, - og i skrivende stund lyser det derude i mørket. :o)




35 kommentarer:

  1. Hvor smart...det må jeg prøve...:-)

    hej fra Lisbeth

    SvarSlet
  2. Smart. Altså det må jeg da også prøve. Mine fuglebade fryser til inden jeg når og vende ryggen til.

    Hilsen Lise Lotte

    SvarSlet
  3. Fin jacuzzi. Det er rigtig fint at fodre fugle..... Min nabo fodrer bare med solsikkefrø. De frø fuglene får tabt ligger nedenfor og her er problemet......
    Hun gjorde opmærksom på, at vi havde mus. De kom hver dag inde fra vores grund for at spise. Ja, vi har mus - men hvem fodrer dem? Nå, vi har sat fælder og har fanget en. Den anden er vist flyttet ind hos kaninerne...
    Jeg tror jeg skal have lavet jacuzzi og hængt nye mejsekugler(de drysser ikke) ud.

    SvarSlet
  4. Ja hvad man ikke finder på, for de små fjerklædte havevenner :o)
    Elsker også at sidde som en anden pensionist og betragte fuglene ved foderhusene fra stuenvinduet.....

    SvarSlet
  5. Det er da ren wellness for fugle. Da du først nævnte det, tænkte jeg at lyset skulle stå under fadet og varme op... derfor er det meget fint med pocket-camera-billeder der kan få de rette billeder frem på min nethinde:)

    SvarSlet
    Svar
    1. For hulen da Ulla, det kunne man jo også gøre...hmmmm... ideerne sprøjter gennem cyperspace ;o)

      Slet
  6. Det er altså HEL KANONT, Jette. Jeg roder straks min samling buddingforme igennem.... Eller.
    Noget der ligner, for de stakkels kræ OGSÅ de fede duer skal hjælpes.

    1000 tak for et storartet indlæg. Lige min smag! Informativt, inspirerede, Egon Olsen-agtigt og ikke mindst funktionelt.

    Et lys i mørket!

    Kan kun blive starten på en herlig uge!

    Knus

    SvarSlet
  7. jacuzzi og wellnes. Ja selvfølgelig. Super. Stakkels mine fugle, de har ikke den slags faciliteter (endnu).

    SvarSlet
  8. Smart :O)
    Jeg har trukket æbler stykker på ståltråd og hængt op. Måske skulle jeg også lave en 'jacucci'?

    SvarSlet
  9. Haha, skøn idé! Jeg må finde på noget, for jeg har mange af de dersens lys i haveskuret. Jeg købte for nogle år siden et sødt fuglebad til at hænge hos Isabella Smith. I år har jeg sat det på jorden og det er nu frostspængt.

    Forrige år tøede jeg også vandet op heri med varmt vand, og en dag gik det galt. Inden jeg nåede ind i mit lille havehus, havde en musvit ikke bare drukket men TAGET BAD i vandet. Til min store skræk. For den ville jo fryse ihjel på 0 komma dut bagefter. Jeg flaksede hen til badet med svingende arme, for at jage den væk - men for sent. Gad vidst hvad der skete med den.

    Nu vil jeg derimod prøve at hitte ud af at lave mit eget personlige lille Storm P vandingsanlæg til pipperne. For du har helt ret. Det med vand er et KÆMPEproblem for fuglene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sød og levende historie :O)

      Slet
    2. Jeg ser det tydeligt for mig: Nette iført vinterudstyr med arme som møllehjul og den lille vinterbadende mejse med et forskrækket udtryk i de små sorte øjne... åhhhh ja!!

      Slet
  10. Sikke en anordning. Meget smart fundet på, og man kan da se at fuglene flokkes omkring spabadet!
    Til Skipper vil jeg sige, at lige som der er fugle i haven, er der jo også mus. Det har vi altså også her i Lyngby. Da vi havde kat, lå de på rad og række i min kælderhals, som en anden udstilling af døden i forskellige stadier.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velopdragen kat :O)
      Jeg har også mus i haven. Om sommeren ser jeg ikke meget til dem, men om vinteren når der er stille, kommer de frem for at lede efter mad og husly. Jeg lever i fredelig sameksistens med musene.

      Slet
  11. Rigtig god ide´:-D
    Tror nu ikke jeg skal bruge min buddingform for den er af plastic... hi hi hi...
    Jeg sidder og tænker på, hvis man nu har sådan en tingest til fyrfadslys, hvor man kan stille en tekande, også bare bruge en skål af en slags i stedet for..... fyrfadslys brænder godt nok ikke i så lang tid,(hvis det da ikke ligefrem blæser ud) men lidt er vel bedre end ingenting.

    SvarSlet
  12. Det er dog utroligt, hvad jeg har fået sat i gang af kreative ideer til opvarmede fuglebadekar:o),
    Jeg kunne jo ikke sætte foto på mit indlæg, men det kan være en gryde,potte,krukke eller spand, jeg sætter lyset ned i, lægger tre pinde under en gammel pande uden hank og hælder vand i panden. Men det andet virker jo også.
    Småfuglene skal helst have bad jævnligt,især i frostvejr,ellers kan de ikke holde varmen. Så er badet for dybt, lægger jeg en flad sten i, så også gærdesmutten kan blive vasket.
    Held og lykke med de gode ideer.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså Anne Marie hvor er det ærgeligt at du ikke kan lægge foto ind, for jeg kan altså ikke helt finde ud af hvad du mener. Og når jeg så ser det, så sir' jeg sikkert: "nåååeeeee var det, det du mente...!". Hvis du har lyst til at sende et foto til min mailadresse (frufriis@yahoo.dk) vil jeg sætte det ind i et indlæg. Nu bliver jeg jo endnu mere nysgerrig... ;o)

      Slet
  13. Hvor får jeg dog dårlig samvittighed. Det var slet ikke faldet mig ind, at fuglene skulle have vand.

    Jeg skifter godt nok hønsenes 2 gange dagligt i disse frosttider, men de vilde havde jeg ikke tænkt på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu kan du nok ikke sove i nat... ;o)

      Slet
  14. mon ikke det går bedre i dag hvor det er tøvejr...ihvertfald her på mine kanter, for jeg har vist hverken ditten eller datten jeg kan lave opfindelser af :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver ihvertfald mere enkelt når det tør... :o)

      Slet
  15. Gode billeder.
    Hvor er du kreativ.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  16. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  17. Genial idé... for fuglene skal hjælpes, både med mad og drikke :o)
    Rigtig gode billeder du har taget... mon ikke også småfuglene finder frem til vandet :o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
  18. Det var dog fantastisk. Storm P. eller Egon Olsen - ligemeget! Det holder vand! Af den flydende og ikke frosne slags :o) Jeg kunne altså kun fnise af Nette's indlæg. Det må have set vidunderligt ud med hende baksende rundt i haven for at få fuglen op af det varme bad :o) Og hvad angår musene....herregud, så længe de kun er i haven og ikke indenfor ser jeg ikke noget problem i det. Vi skal jo alle være her. På nær altså rotter. Der sætter jeg alligevel grænsen!

    SvarSlet
  19. Hør nu fru Fniis. Sådan som jeg læser Anne Maries kommentar (jeg har godtnok læst den et par gange), tager hun en pande eller noget andet ikke for dybt - hælder vand i - sætter gryden med lyset herned i. Gryden bliver lun og varmer vandet op, som den står i. Er det ikke sådan det skal forståes mon?

    SvarSlet
    Svar
    1. Eller skal panden være "låg" på gryden med lyset?

      Slet
    2. Jow, jeg kan bare lægge nogle af mine jern-binde-op-pinde på tværs, og sørge for at panden er lidt mindre, så der kommer lidt luft ned i gryden med lyset. Lys skal jo bruge ilt. Så mon ikke?

      Slet
    3. Jow-jow det kan godt være det er enkelt for en kjøwenhawner, men for en jydepotte.... c".)

      Vi er enige om at panden med vand står i bunden! Hvis lyset så står (med metalkappen af) nede i gryden, så vil det (i Jydeland) blæse_regne ud, og det kan da umuligt varme gryden op... Af samme grund satte jeg formen omvendt på, og den hviler på underskålene for at give ilt.

      Hold da op hvor bliver det indviklet når der skal tænkes tanker... ;o)))

      Slet
  20. Neimen..dette var da veldig smart...det rare er at min samboer har snakket om at jeg på å litt varme på vannet til fuglene....i denne temperaturen fryser det jo til med en gang...Takk for tipset...dette tar jeg med videre:))

    SvarSlet
  21. Fantastisk ide, jeg må da igang med denne Egon Olsen plan, så de små pipser kan få lidt vand.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  22. Hej. Det var dog genialt. Og hvor ser det sjovt og interessant ud. Der er vist lidt Egon Olsen i dig også. HIHI. Det er rigtig godt fundet på og hvor er det godt, at fuglene kan få vand. Det er nok svært for dem at finde med al den frost, der har været.

    SvarSlet
  23. Sikken skøn og genial ide!

    Ha´en god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  24. Så genialt :-) tenker du har mange lykkelige fugler i hagen :-)

    SvarSlet
  25. Superide. Den vil jeg prøve at kopiere. ;)
    MÅ ud og rode i skuret og se hvad jeg mon kan finde.
    Æ-pip skal ha det godt. ;)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...