søndag den 9. oktober 2011

De sidste krampetrækninger...

Drivhuset er som alt andet, så småt ved at takke af for denne sæson. Klokkerankerne røg sig en tur igår og det gav sandelig noget luft. Tomater, peber og chilli'er er der stadig en del af, men jeg skal have høstet det der er modent og vil også prøve at sylte de grønne tomater i år efter Viviks opskrift. De sidste snackpeber og alm. peber når heller ikke at modne helt, men de kan vel spises grønne.

Lidt frøhøst til tørring, så må vi se om det lykkedes.

Rød chilli, købt som middel styrke men man kan roligt spise løs.

Også rød chilli, har faktisk ikke smagt dem endnu i denne sæson.
De må være fantastiske til at lave fyldte, syltede chilli'er af , - kender bare ikke en opskrift. 

Denne pralbønne blev sået den sidste dag i august til erstatning
for Skønranken og blot for at se hvad der skete. Og der skete sandelig
hurtigt noget, en grøn væg rejste sig, men den når nu ikke at sætte blomster.

Den lille krans i baggrunden, var med i min fine Give-away fra Krea-Lone :o)










Citronchilli. Heller ikke speciel stærk.


Stadig få modne tomater.

Og det var så min Sæson 3 i drivhuset som faktisk har været rigtig god. Ikke alt gik som jeg forventede, men skidt pyt! Sæson 4 venter jo lige om hjørnet...

Ha' en dejlig søndag :o)

23 kommentarer:

  1. Det ser meget appetitligt ud i dit drivhus! Flotte peber. Idag vil jeg også tynde ud i mit - tomaterne giver stadig noget, men de fleste revner. Så nu ryger de altså. Skal jo have plads til vinteropbevaring af alle mine små spirer...
    god søndag ;-)

    SvarSlet
  2. Kære fru Fniis,

    Nu har jeg jo set dit drivhus i virkeligheden, og finder det imponerende, hvor mange ting du har plads til. Jeg har summet lidt over, om jeg ville blive mere køkkenhaveagtig, hvis jeg havde mere plads. Tror ikke jeg har hverken tålmodighed eller evner dertil. Kan dog godt et eller andet sted forstå glæden over at sætte tænderne i noget hjemmedyrket.

    SvarSlet
  3. Jamen søde Jette......det ser sørme da stadig frodigt og lækker sprødt ud i drivhuset dit ;0)

    Man får jo helt lyst til en lækker tomatchutny tilsat lidt chili af egen avl :09

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  4. Det strutter jo af frodighed dit drivhus. Sikke nogle flotte chilier - du er meget dygtig :)

    SvarSlet
  5. det ser godt ud med alle de grøntsager:) hvad med syltede grønner tomater :):) Anne Gine

    SvarSlet
  6. Det er godt at få ryddet ud her sidst på sæsonen og du har sandelig stadig mange lækre sager i driverhuset:)
    Jeg har tømt mit for tomater og agurker som ellers voksede flittigt, men mine 4 m2 skulle bruges til de frostfølsomme som blev flyttet ind i sidste weekend.

    SvarSlet
  7. gode billeder af dine fine grøntsager.

    SvarSlet
  8. Ja det er efterhånden tid til at lukke ned for denne sæson - men med plads til ny drømme ;0)

    SvarSlet
  9. Ja, planlægningen til sæson 4 kan godt starte :-)

    SvarSlet
  10. Imponerende chili, du har :-)

    Jeg sylter også de grønne tomater hvert år, og de gør lykke både vinter og sommer. Jeg sylter altid med ingefær, nelliker og kanel :-)

    SvarSlet
  11. Imponerende høst du viser her. Vi har også lukket ned for drivhuset i denne sæson, men havde i år kun tomater af forskellig slags og så en enkelt agurkplante. Måske man skulle læse lidt mere om dine chilier, de ser indbydende ud. Du har da haft megen held med dit foretagende.

    SvarSlet
  12. Sikke da en krampe. Ja, altså, den der trækning der. Eller.

    Mums, det ser lækkert ud, det hele ser enormt sundt ud, bliver helt sulten. Jeg græder lidt indvendigt. Vores drivhus måtte vige for tømrerne for et par uger siden (var dog ikke 'bevaringsværdigt').

    SvarSlet
  13. Lækre grøntsager. Ihh, hvor jeg glæder mig til jeg selv får et drivhus, når jeg se sådan nogle skønne billeder...

    SvarSlet
  14. Så sandelig et dejligt drivhus du har, og den sidste høst ser vist helt udmærket ud, jeg vil også bemærke den sundhed dine planter ser ud til at udstråle, bedre en dem jeg tømte ud i weekenden. Korrekt lys, varme, gødning og vigtigst udluftning.
    Henrik

    SvarSlet
  15. Der sker da rigtigt mget endnu i dit drivhus... som i øvrigt goså ser rigtigt hyggeligt ud.

    Og der er ikke nogen krampetrækning over det, jeg ser. Det hele ser da sundt og godt ud. :)

    Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  16. Herlig!
    Mye godt fra ditt veksthus og flotte bilder:)
    God søndagkveld fra meg:)

    SvarSlet
  17. Ja, krampetrækning. Det du har i dit drivhus ser sundere ud end det jeg havde i mit i sommers :-D
    Det er vist godt at jeg holder mig til blomsterne ;-)

    SvarSlet
  18. Superflot drivhus og vækster på denne tid af året! Det ka' du da vist bare. Glæder mig til at se hvad din sæson 4 indebærer ;-)

    Mvh Sti

    SvarSlet
  19. Mums sådan nogle lækre ting du har, hvis jeg havde plads i haven så skulle jeg have et stort drivhus. Men ikke kun til grøntsager men også til hygge - lige som hos dig :-)
    Knus Gro

    SvarSlet
  20. Ha ha - jeg kan godt lide at du skriver at drivhuset er ved at takke af - det strutter og bugner jo for vildt af frodighed.
    Sikke en høst - mums :o)

    SvarSlet
  21. Kære fru Friis:o)

    Tusind tusind tak fordi vi måtte nyde godt af din haverejserapport fra England. Jeg slubrede det hele i mig, nød dine dejlige bevingede ord smukke smukke billeder med masser af lækre detaljer. Dejligt sådan at komme med dig og søster på havetur. Kommer jo selv så sjældent udenfor havelågen.

    Hvor må det være skønt med sådan et bugnende drivhus- og selv at kunne dyrke så spændende spiselige ting, især når det lykkes så flot som i det friiske univers. Jeg har 3 tomme højbede nu og går allerede og funderer over, hvad man kunne dyrke i dem næste år..........men lur mig, om ikke det bliver blomster igen igen:o) Jeg KAN altså ikke lade være.

    Hav en dejlig uge og klap digselv på skulderen over din drivhussucces. Du er bare go`!

    Knus fra mig til dig

    SvarSlet
  22. Jeg synes nu godt, at du kan være stolt af dit drivhus og dets formåen !!

    Du lyder som om, at du skal have noget stærkere chili, end det du har dyrket. I år har jeg dyrket en rød Habanero, som slog benene væk under mig. Den dufter fantastisk og har faktisk en smag, som man kan smage gennem alt det stærke.

    SvarSlet
  23. Skønne billeder fra drivhsuet..glæder mig til at jeg også næste år kan have planter i vores drivhus. Er imponeret over størrelsen på mange af grønsagerne men den ekstra varme drivhuset giver er jo god ved grønsagerne :)
    Mange hilsener
    Karina

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...