mandag den 10. oktober 2011

Husmoder-blog-amok...

Der sker mange underlige ting når man begynder at blogge. For mit vedkommende får jeg flyttet - for nogle måske små grænser - men flyttet bliver de. Ny inspiration kommer til i haven men sandelig også inspiration til mange andre spændende ting. Det skal heller ikke være nogen hemmelighed at jeg ikke er særlig husflidsagtig, nej giv mig en skovl så jeg kan grave et hul, - det ved man hvad er... ;o)

Men så kom jo denne regnvejrsfridag som egentlig skulle være brugt til havearbejde så istedet for at grave huller, slog jeg mine folder i køkkenet.

Imorgen kommer 4 gode veninder til te, kage og en "bette sludder". Hos Susan (My loving garden) havde jeg set denne fødselsdagskage, så nu er mandelmarengs bunden bagt og klar til at blive pyntet imorgen.



 Hvis nu der ikke er kalorier nok til de "unge" damer, bagte jeg også lige denne frugtkage set hos Tante Sød.

Den får først pynt imorgen, så den pæne udgave må I se hos Tante Sød.
(blev bare lige "nødt" til at se den indeni og smagte kun ganske lidt...;o)

Da kagerne var færdige blev det tid til at tørre chilisalt i ovnen, opskriften har jeg set hos Frøskuffen.

Disse blev til...
- denne orange-frisk-farvede chilisalt.
Et lille spids på tungen afslørede at chilien brænder igennem. Super!


Forleden dag lavede jeg paradisæblegele efter inspiration fra en eller anden blogger - nu kan jeg bare ikke finde linket. Smagen var helt i top men desværre blev geléen ikke rigtig fast, så idag fik den et nyt opkog og tilsat geleringsmiddel....hmmm... gad vide om det kan lade sig gøre?

Nu står glassene igen til afkøling, så må vi se hvad der sker...

Grønne tomater skal også prøves, her har Vivik været inspiration og tilføjet opskrift på hendes blog som jeg fulgte. Jeg har aldrig prøvet det her før, så det er lidt spændende om vi kan lide det.

Håber de ser ud som de skal... ;o)

En tur i havecenter blev det også til, og nogle af jer har måske hørt mig sige at jeg IKKE kan lide hortensia'er. Nå ja altså... det er de blå "gammeldags" hortensiaer jeg finder en smule anmasende, men efter at have læst om og set andre smukke hortensiaer hos flere af jer bloggere, har jeg måtte overgive mig. Så 2 stk. Limelight røg op i kurven til det bed, som overhovedet ikke er klar endnu.

Nu står mine Limelight blot og venter på deres nye opholdssted.

Og det er så ikke den eneste nye hortensia jeg har købt. Forleden dag så jeg denne lyserøde skønhed i Rema. 2 stk. røg i kurven til sølle 15 kr. stykket, så har den godt nok heller ikke noget navn... er der nogen der kan byde ind?? Nu står de i en krukke og skal overvintre i drivhuset, da jeg ikke tror de er så hårdføre at jeg kan byde dem en barsk vinter i fri natur.

Den er da bare smuk, - tænk at jeg skulle sige det om en hortensia... ;o)

Nå ja... en anden af mine kæpheste har været at jeg IKKE gad at så mine egne tomatplanter. Dem køber jeg, så jeg kan få noget variation og pladsen i drivhuset kan bruges til at dyrke blomster. - Men hvad står der nu i mit bryggers...

Jeg har været meget tilfreds med mine tomater i år, 
så nu prøver jeg alligevel at tørre frø, - igen var det vist Frøskuffen 
der fristede mig. (Nej det er ikke sjatter fra en gammel fest...;o)

Næste gang jeg skal i byen med en lille gave, skal jeg bruge mine nyindkøbte kort fra Susan. De er bare så søde og har de fineste kuverter.



Det er da egentlig en del I har været med til at præge min regnvejrsfridag, 
- syntes I ikke...!? Tak for dejlig inspiration ;o)

27 kommentarer:

  1. Hold da op hvor har du været flittig:) hvem har spist af kagen??
    Jeg lavede også vindruegele i lørdags, med samme resultat... målene passede ikke rigtig...den ene opskrift lød på 20 g og den anden på 40 g melantin, hmm så det fik et nyt opkog og mere gelepulver... det hjalp:) Anne Gine

    SvarSlet
  2. Hvor er lige de strikkede uldsokker, hausfrau Friis??

    Fantastisk, hvad du - og blogland - har udrettet....

    SvarSlet
  3. Med den energi kan du få fyldt både fryser og kælder med hjemme-producerede produkter inden jul.
    Næste skridt er måske håndarbejdsblogge, så er julegaverne også hjemme.
    Det bliver også regnvejr i morgen ;-)

    SvarSlet
  4. Jeg skal love for der har været gang i fru Friis i dag - sikke en masse dejlige ting du har nået.
    Jeg har også en gele, der ikke vil tykne, men læste lige at Anne Gine havde givet sin et opkog og det hjalp. Det kan jeg vist godt nå i morgen :) - og chilisalt - det lyder altså også godt.
    TAK FOR INSPIRATIONEN :)

    SvarSlet
  5. Hold da fest. Sikken energi! Man må da sige, at når du siger husmor-amok, så mener du amok :-). Skønt at fylde forrådskammeret med egne produkter. De grønne tomater prøvede jeg sidste år og de smager lige så godt som sveskeblommer til en ostemad - efter min mening. Æblegele har jeg lavet én gang. Da var jeg så nervøs for at ende som dig, at jeg endte med at koge den alt for længe, så den næsten ikke kunne komme ud af gryden. Sådan kan det også gå :-).

    Rigtig god fornøjelse med kaffeslaberadsen i morgen og ha´en god aften - på sofaen måske ;-)
    Birgitte

    SvarSlet
  6. HolddaheltopfruFriis!!!!!
    Jeg er målløs over din flittighed og energi, hvor er det skønt med sager til forrådskammeret - så kan du rigtig hygge dig med at åbne et glas og smovse i de mørke vinteraftner:o)
    Jeg vil straks videregive opskrifterne på kager og Chillisalt til min store søn der elsker at lave mad og bage kager. Selvom sådan noget kan jeg også selv finde på. God fornøjelse med kaffebordet i morgen.

    SvarSlet
  7. Halløjsa..... hvor har du dog fået noget fra hånden i dag - utroligt hvad der kan udrettes på en´ fridag, men nu er den vel også godt brugt ;-)
    Kan kun give dig ret i, at bloggene er meget inspirerende at følge.

    Tomaterne ser iøvrigt helt rigtige ud :-)

    SvarSlet
  8. Har du lavet alt det på en dag? helt vildt :-)
    Den lyserøde Hotensia tror jeg nok vi så hos Iben på vej fra Jylland. Hun mente bestemt ikke den var hårdfør til det danske vejr. Så det er vidst god du sætter den i drivhuset, måske skal den også vinter dækkes?
    Knus Gro

    SvarSlet
  9. Sikke da en dejlig regnvejrsdag du har haft, men kan da blive helt misundelig. Du bliver da værd at gæste i morgen.
    Hortensiaerne er et godt køb, den lille har jeg en gang set i Bilka og foræret til min mors veninde. Ved desværre heller ikke hvad den hedder.

    SvarSlet
  10. Hold da magle en husmoder-blog-amok...jeg er fyldt med imponade :-)
    FEEEEDT indlæg.
    Nyd din dag.
    Knus Lone

    SvarSlet
  11. TOTAL HUSMOR ;) ;)

    dæl'me et flittigt styk' arbejde du har fået lavet...

    SvarSlet
  12. Er du da vimmer, sikke en masse du har fået lavet! Jeg er helt forpustet!
    Jeg er heller ikke husmoderlig, og nu ved jeg da slet ikke om jeg tør læse blogs mere, hvis man ender med at lave sådan et projekt som dit :-D
    Flot gået.

    SvarSlet
  13. Og tak da i lige måde for at skrue på stresstærsklen.

    Du er så beskeden Fru Friis, men jeg kan da se, at du trods alderen ;) magter langt mere, end vi lige går og forestiller os.

    Dit chilisalt er smukkere end mit. De røde farver flot.

    Nu må du hellere gå på divaneseren og lade lidt op :)

    SvarSlet
  14. Der fik du nok lige flyttet nogle grænser - hvor er det fedt ;0)

    SvarSlet
  15. Tusind tak for alle jeres kommentarer. Jeg syntes det er helt på sin plads at I er imponerede og har respekt for det grå guld!!

    Nu vil der så gå en årrække inden jeg igen udviser samme aktivitetsniveau, hverken mand, "barn" eller blogkolleger skulle jo nødig få præstationsangst.

    Stor hilsen fra fru friis og hendes sofa ;o)

    SvarSlet
  16. Hvo ER det bare et godt indlæg! Der kan man virkelig snakke om at vi bloggere får inspiration af hinanden. Hvor er det dejligt!
    Jeg har netop meldt mig som afst læser af din blog - og glæder mig til at se /læse hvad du finder på fremover :-)

    SvarSlet
  17. Respekt.... Og hold da op, sikke en flid. Og så modig at lægge det hele ud til os alle sammen at kommentere og ikke mindst KOMPLIMENTERE. Vældig godt gået :)

    Ulla

    SvarSlet
  18. Du godeste sikken energi, og det ser super lækkert ud. Den lagkage har jeg også lavet et par gange, den er bare fantastisk lækker.
    Spændende om du også bliver grebet af håndarbejdsbloggene ;0)

    SvarSlet
  19. I kan godt spare jer hentydninger omkring håndarbejdsblogge! Jeg har dyb respekt for folk der kan nørkle noget sammen der ligner en million, men jeg husker endnu med gru mine håndarbejdstimer som ungmø.... suuukkk... hvor blev mine lærerinder gråhårede!! ;o)

    SvarSlet
  20. Jamen dog Fru Friis - du har virkelig været flittig. Og lur mig om ikke du har hygget dig imens :-)Det tror jeg sørme.
    Hvor ser det lækkert ud, med alle de specialiteter. Ja lagkagen kender jeg jo... og hvor er det herligt at man kan inspirerer lidt rundt omkring... Tror jeg vil prøve den anden kage også.. I morgen måske??
    Mange hilsner Susan

    SvarSlet
  21. Waaooow...som du har jobbet!
    Og mye godt du har funnet rundt omkring i bloggverden :)
    Så må du ta det litt roligere etter dette....:))

    SvarSlet
  22. Sikke et stk kvindfolk:o)
    Fru Friis vil du gifte dig med mig?!?!:o)

    Rigtig dejlig weekend til dig. Det bliver fuldstændig pragtfuldt vejr ifølge vejrprofeterne.

    Lækkersultne hilsner
    ONKEL GRØN M/K

    SvarSlet
  23. Halløjsa - havde helt overset, hvor flittig du havde været. Det må jeg nok sige. Jeg er vildt imponeret :-)
    Mht. din navnløse lyserøde hortensia-skønhed, så er jeg også faldet pladask for den og har et par stykker i haven. Den første blev anskaffet sidste år og har stået ude i min halve wisky-tønde hele vinteren sammen med en af de almindelige, (som du ikke jo ikke er så glad for). Men den klarede det. De fløs begge lidt tilbage, men det er jo heller ikke det mest beskyttede sted at tilbringe sådan en istidsviter.
    Men hvor den almindelige ikke har blomstret i år (den blomstrer nemlig på sidste års skud, som jo frøs tilbage), så er det straks anderledes med skønheden. Det får mig til at tro, at den blomstrer på samme års skud og derfor er endnu bedre egnet til de danske vintre. Jeg tør ikke love, at din har det på samme måde, men jeg tror måske ikke, den er så sart, som du frygter.
    Nu må jeg se, om den klarer en vinter til - det kan jo selvfølgelig bare være, jeg bare var heldig, men hvis "forsøgskaninen" klarer den igen, kan du jo overveje at følge trop :-)

    SvarSlet
  24. Hej igen :-)
    Du ved det måske allerede, men hvis du vil undgå, at den bliver blå, skal du bare undgå at komme den i sur jord - så ingen spagnum til prinsessen (og den anden, som vi ikke taler om), hvis hun fortsat skal være lyserød :-)

    SvarSlet
  25. Sikken en skøn blog du har. Jeg kommer til at tilbringe eb del tid her fremover :-)

    SvarSlet
  26. Ih hvor er du flittig - dejligt at se :-) Herhjemme står den også på syltning, bagning osv., og jeg elsker det :-)

    Men hvorfor står dine tomatfrø i glas? Det er ikke nødvendigt at gære dem - de kan blot spredes ud på avispapir, og så er de tørret i løbet af ganske kort tid :-) (Har altid brugt denne metode, og som du ved, har vi MANGE tomatplanter ;-) )

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  27. Hej Marlene. Jamen det er da fordi jeg ikke er klogere...!! Men det lyder da bestemt meget nemmere blot at tørre dem, jeg elsker jo at springe over hvor gærdet er lavest... Iøvrigt rynkede mand og datter også noget på næsen af mit lille arrangement med mug på ;o)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...