søndag den 30. oktober 2011

Det er da havekunst...

Så kom vi til vejs ende med nyt-beds-projektet, og måske er det lidt flot at kalde det havekunst! På den anden side syntes vi selv at det lille indslag med rafterne giver en ganske god effekt, - så lidt stor i slaget har man vel lov til at være... ;o)

Træ er blevet banket sammen, rionet skåret, fyrrestammer målt og snittet, jord kørt ind og til sidst det sjoveste... planter er snuppet rundt om i haven og nye er kommet til. Masser af forårsløg er lagt, så nu kan vi bare vente på foråret og en ny sæson der banker på.

Hvordan skal formen være? Der tænkes, måles og prøves...


Rammen bankes sammen...

Indholdet af drivhusets plantesække og krukker smides i bunden...


- og der køres jord på... og jord på ...
og væggen med fyrrestammerne og rionet bygges op.

Hullet bliver lukket og der vandes grundigt
for at få jorden til at sætte sig.


Og pludselig er der et bed!


Limelight Hortensia langs "alleén", her skal også være to små lyserøde hortensia
som står i vinterhi i drivhuset. Et søjleæbletræ, en klokkebusk,
broget buksbom "Elegance", og miniblodblomme.


Frøfuglebadet fik også en lille plads her...
Og en vortemælk som matcher med sine røde stilke og de limefarvede blomsterstande.


En lille "kugle-stedsegrøn" sammen med en fugleredegran og vårfloks.


Det er lidt svært at se, men buskrosen Jaques Cartier står derinde,
den venter på to andre lyserøde, fyldte buskroser som er bestilt.


Op langs den anden langside er plantet Staudesalvie, som skal  give en
blomstrende hækvirkning. Sikken de duftede da jeg flyttede dem!




Hvis I kan se nogle pinde, er det der roserne skal plantes.
Som bunddække er der Lodden Løvefod og i hjørnet en påskeklokke,

så jeg tydeligt kan spotte til vinter når den blomstrer.



Den overordnede plan har hele tiden været at skabe
en allé virkning ned til bænken.
Selv om man kun har en lille have, skal man da ikke mangle en allé!! ;o)

Højbedet er valgt for at lave noget mere rumdeling. Når buskene vokser til håber jeg det bliver nemt at passe og man skal rundt om "blokken" for at se hvad der sker. 

Det er måske lidt svært at se, men grenene fra den japanske kirsebær skal med tiden danne en bue hen over alleén, en enkelt gren har vist vejen. Senere kommer der forhåbentlig også noget belægning i midten af græsset, samt pigsten under bænken. Ingen grund til at kede sig, vel...!?

Nu tager jeg fire dage i sommerhus med mit arbejde (så tro nu ikke det er rent driverliv), men glæder mig allerede til at komme hjem og rode videre i haven. Jeg er bestemt ikke vinterklar endnu :o)

Hyg jer derude i efterårshaverne ;o)



26 kommentarer:

  1. Det var noget af et projekt, kan godt forstå, du har kørt, jord, jord og mere jord. Der kan være meget i sådan et bed :-)

    Selvfølgelig skal du have din alle´, og det får du !!
    Det er også godt at kunne se sit bed fra alle sider.
    Jeg kan godt li haver, hvor man er nødt til at bevæge sig rundt for at se alle herlighederne :-)

    Fin ide at integrere fyrstammerne i højbedet. Det kan kun blive et godt sted for alle mulige smådyr :-)

    SvarSlet
  2. Hold da op hvor er du kreativ, så det var det du havde gang i:) det ser super godt ud, god ide med forskelligt materiale rundt om bedet:) Anne Gine

    SvarSlet
  3. Kære Vivi! Ja, jeg glemte faktisk at sige at stammerne jo også er tænkt som insekthotel, allerede mens vi byggede, var der flere der kiggede forbi. Håber de booker for vinteren... ;o)

    SvarSlet
  4. Det kan du da roligt kalde kunst. Det må være skønt at drage i sommerhus med så ren samvittighed.

    Det var en rigtig fin foto serie. Jeg tror snart, at min Henrik begynder at abonner på dig istedet for GØR DET SELV bladet ;)

    Have a nice trip.

    SvarSlet
  5. Det ser supergodt ud, Jette - en rigtig god ide og jo jeg kan sagtens forestille mig hvordan det skal blive med overhængende kirsebærgrene, sten i græsset - super:)
    Rigtig god tur med arbejdet

    SvarSlet
  6. Hvor er det flot og kreativt, og det bliver spændende at se alleen når den er færdig.
    Go' tur i sommerhuset.
    Annette

    SvarSlet
  7. Ja at alle dine tidligere fotos var til ét projekt var der vist ingen af os, som havde gættet!

    Det ser rigtig godt ud med forskellige materialer omkring bedet og en dejlig idé, at fyrrestammerne skal fungere som insekthotel :-)

    SvarSlet
  8. Hold da op, hvor har I været kreative. Det ser supergodt ud, og som en der elsker stenbelægninger kan jeg kun godkende det projekt.

    SvarSlet
  9. Jamen sødeste Jette........hvor har I været kreative og haft travlt.

    LOVE IT

    Muren af rafter er helt fantastisk smuk og din allé stemning skal nok lykkes er jeg vis på.

    Tillykke med din nye have.....det bliver med stenbelægning.....det er bare så smukt så bare klø på :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  10. Hold da op!! Sikke en idé der ser hammerende godt ud. Jeg kan sagtens se det videre forløb.

    Så lige et spørgsmål. Hvad er det rækkeværket omkring terrassen er lavet af?? Er det vandrør??

    SvarSlet
  11. Hvor er det dog blevet flot.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  12. Nææh, det ser rigtig godt ud, Fru Friis ! Jeg er da heeeelt skudt i fyrrestammerne - den kopierer jeg engang....er jo ikke helt så effektiv og flittig som hos Jer ;o)
    Det bed glæder jg mig bestemt til at se mere til - tillykke med det, det er ski vellykket!

    SvarSlet
  13. Det er et meget spændende og anderledes bed du har lavet. Smart da der så ikke kan vokse græs ind i bedet. Det bliver smukt med din alle og især når du får din belægning. Glæder mig til at se fortsættelsen.

    SvarSlet
  14. Så flott bed!Og med furustokkene i den ene enden...supergod ide:)
    Takk for bildene...og god søndagkveld:)

    SvarSlet
  15. Sikke en masse aktivitet og påhittesomhed - det var sørme noget andet og mere end kaffe og kage. Tillykke med det flotte resultat.

    SvarSlet
  16. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  17. Det er godt nok flot og meget kreativt. Fin idé med den allé, og forskellige materialer gør det hele mere spændende. Tillykke med det flotte arbejde.

    SvarSlet
  18. Imponerende og flot. Tillykke med idéen og dit nye flotte bed.

    SvarSlet
  19. Kan sagtens følge dig med ruminddelingen. Det bliver - og er - rigtigt flot :-)

    SvarSlet
  20. Kære fru Fniis

    Man giver den nok gas over i det jyske. Jamen dog hvor I går til den. Det virker gennemtænkt og bliver helt sikkert flot og passer rigtigt godt ind i resten af haven og til huset. Siger jeg - som jo har set det "live" :-)

    SvarSlet
  21. slet ikke så tosset endda.... og det ser endda godt ud :)

    SvarSlet
  22. Det ser da så flot ud Jette og så med en smuk Allé - glæder mig til at se det til næste sommer :)

    Er vild med dine granrafter og rionet virkelig godt tænkt og lavet :)

    SvarSlet
  23. Så mange fine planter i bedet, forventningen om hvordan det kommer til at se ud når det vokser til er simpelthen noget af det bedste med haven, en gave der åbner sig
    og ændre sig som tiden går. Flot og tungt arbejde tænker jeg.
    Henrik

    SvarSlet
  24. Hvor har du været flittig - det bliver da super :-)

    SvarSlet
  25. Hvor er det skønt at komme hjem efter fire dage og læse jeres dejlige kommentarer - tak for dem :o)

    SvarSlet
  26. Hold da helt op, et kæmpe-projekt.
    Hvor ser det bare godt ud, og jeg kan sagtens se hele sammenhængen for mig. Og jeg kan også se for mig hvordan man kan sitte på rafterne og ordne i bedet, med en kop mokka ved siden af sig :-)
    Jeg glæder mig til at følge dit nye bed til næste år.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...