tirsdag den 15. november 2011

Genbrugsguld...

Jeg abonnerer på tidsskriftet Haven, har gjort det i to år og elsker hver gang der kommer et nyt nummer. Det er sandelig ikke mange linier der bliver sprunget over her. Nu hvor der ligger et par årgange, læser jeg også tilbage. Altså når et nyt eksemplar er blevet gennemlæst, finder jeg den samme måned fra sidste år og så får det lige en ny gennemlæsning, - rigtig hyggeligt.

Men det bare slet ikke nok! Når jeg nu alligevel støver rundt i genbrugsbutikker, skal jeg altid omkring deres litteraturhjørne. Der kunne jo gemme sig en god roman, men allerbedst kunne der ligge eksemplarer af Haven. Nogle gange ligger der ligefrem hele årgange og hver gang sender jeg en stor TAK til de haveejere der tænker så langt, at lægge deres brugte blade i genbrugsbiksen. De og jeg støtter en god sag og jeg kan fordybe mig i skønne artikler og beskrivelser som i de fleste tilfælde kan læses mange år frem.




Om sommeren lægger jeg en god stak i drivhuset, så er der altid lidt nyt ved hånden når jeg nu alligevel skal drikke en kop kaffe derude. Om vinteren ligger de bare strategiske steder i huset, her er der altid lidt læsestof til en lille pause.

Så tak til de betænksomme haveejere 
som gav deres haveguld videre til genbrugsguld!

20 kommentarer:

  1. Det er virkelig prisværdigt at folk ikke bare smider deres haveblade ud, for du har ret der er masser af godt læsestof i de gamle versioner:)
    Jeg har også stor glæde af at låne gamle blade på biblioteket, men de skal jo afleveres.

    SvarSlet
  2. Selv tak :-) (har givet ca. 8-9 årgange til den lokale genbrugsbutik) :-)

    SvarSlet
  3. Super idé, at genbruge bladene, ja jeg ved ikke om forlaget er enige ;o).
    Kh Helle

    SvarSlet
  4. Godt tip. Jeg genlæser også mange gamle, og smider ikke ud. Men måske kunne jeg finde nogle i den lokale genbrugs, som er ældre end mine 7 års medlemsskab.

    SvarSlet
  5. Jeg er også medlem men har efterhånden sendt mine videre til venner og bekendte som også er haveglade..
    Jeg kigger også efter "guld" i genbrugsbutikker - gode havebøger og haveblade er jo altid godt..
    Mange hilsener Karina

    SvarSlet
  6. Det havde jeg ikke lige tænkt på, godt sagt, Fru Friis. Jeg køber typisk gamle numre, når biblioteket sælger ud, der kan man også være heldig.

    Jeg nænner heller ikke smide ud, men måske skal jeg have dem mere strategisk placeret så jeg husker at læse i de gamle også...

    SvarSlet
  7. Jeg gemmer også alle havebøger og blade. Måske får man nye interesser i haven og så ser man pludselig at nogle gamle artikler får nyhedens interesse.
    God idé med at kigge i genbrugsbutikker - det havde jeg ikke tænkt på som jagtmark for gamle haveblade.

    SvarSlet
  8. Min bogreol er ved at sprænges, alle numre af Alt om Haven og Haven ligger der endnu. En gang imellem går jeg på opdagelse efter en artikel jeg lige mangler om f.eks roser, rhododendron, liljer ja eller noget andet.
    Og en gang imellem tænker jeg, nu skal der ryddes ud, men det bliver ikke til noget. Hvorfor mon?

    SvarSlet
  9. Jeg har abonneret på HAVEN og ALT OM HAVEN i en årrække. Det kniber snart med pladsen til alle de blade, men så er det jo godt, at jeg nu kender løsningen, hvis jeg nu skulle tynde ud i samlingen.

    Ha' en dejlig aften ;-)

    SvarSlet
  10. Hej Fru Friis.
    Det er en flot reklamme du gør for Haven og dermed for Haveselskabet. Når du nu har fået samlet tyve årgange er det ret pladskrævende. Jeg begyndte for mange år siden at "slagte" årgangene og udvalgte mig de mest interessante artikler og de mest inspirerende billeder. De blev samlet i ringbind, der nu udgør dejlige havebilledbøger, som jeg netop i vinterhalvåret har stor glæde af, når jeg søger inspiration og ideer til haven..

    SvarSlet
  11. Dejligt med genbrug... vi bytter ude på arbejde - de kan jo sagtens læses mange gange men lækkert med "nyt" alligevel en gang i mellem ;0)

    SvarSlet
  12. Rigtig god idé. Det vil jeg tænke på, når jeg kasserer mine blade.

    SvarSlet
  13. Det med at placere dem strategisk tager jeg straks til mig! Jeg læser også mine Country Living igen og igen. Jeg betragter dem faktisk på niveau med bøger. Derfor skal den slags blade da også i genbrugsbutikken med tak fra os,som gerne læser ældre årgange.

    Ha´en god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  14. Jeg har holdt haveblade on and off siden jeg fik haven i 97, så jeg har rigtigt mange liggende. Og jeg læser dem også igen og igen, på de rigtige årstider, ligesom dig :-)
    Jeg laver stakke med hvert kvartal. For det er sjovere når det er relevant at læse dem.
    Jeg har aldrig tænkt på at kigge i genbrugsbutikker. Det var en god idé :-)

    SvarSlet
  15. Sjovt at høre jeres erfaringer med havebladene.

    Jeg kigger selvfølgelig også efter havebøger på genbrug, men de er godt nok svære at finde eller også kommer jeg ikke ofte nok. Som regel ligger der gamle udgaver af Politikens havebog el.lign ældre modeller med s/h illustrationer. De kan selvfølgelig også være sjove, men de spændende havebøger holder havefolket åbenbart godt fast på. ;o)

    SvarSlet
  16. Go ide. Det havde jeg ikke tænkt på :O)

    SvarSlet
  17. I vores genbrugsbutikker her i Middelfart har jeg ALDRIG oplevet nogle former for hverken havebøger eller blade. Så jeg troede egentlig ikke, at det var noget, som folk smed ud.

    Meget af det, som står i dem, forgår jo heller ikke lige med det samme.

    SvarSlet
  18. mmmmmmm.....ikke dårligt med sådan en stak guld her til vintermørke aftener. Godt at de IKKE røg i containeren for gengrugspapir......det ville ikke have været til at bære ;0)


    Knus Dorthe

    SvarSlet
  19. Psst. Kig ind til mig en af dagene - og send mig en mail bagefter, ikke :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...