tirsdag den 8. november 2011

Noch eine Augen-Puu...

(Måske tysk ikke er min spidskompetence, men pyt - det lyder da meget godt...!)

Nu da jeg har rå-moret mig over alle jeres øjenbæ'er bliver jeg vist også nødt til at bidrage. Noget for noget...!

I alle de år vi har boet her på matriklen har prioriteringen ligget helt andre steder end i haven. Interessen har været der, men - men..... Så til trods for havens lille beskaffenhed har det i en årrække være naturgrund, legeplads eller blot "adgang-på-eget-ansvar-område". I de år er der sjovt nok heller ikke taget mange billeder, hvem gider da kigge på det...?

Da jeg startede bloggen her var et af mine første indlæg derfor også dette, for at illustrerer at udvikling er på vej, men selv der har I kun fået de pæne af de grimme billeder. Altså har hele haven været min værste øjenbæ...

For ca. 7 år siden vendte vores prioritering og haven har udviklet sig til det bedre, tør jeg godt sige. Derfor er der jo alligevel hjørner som ikke vises frem til gæster, som fx.:





Men nu har jeg lært hos jer andre at dette blot er en del af materielgården, og skidtet skal jo opholde sig et sted!

Så er det straks værre med denne her:

Ja, det ser måske meget idyllisk ud,
men komposten og den plasticoverdækkede plæneklipper
fornægter sig ikke bag ved dahliaerne...

Sådan ser herlighederne ud dags dato...

Se nu har vi allerede fået tømt og fjernet komposten, da vi begge er så inderlig trætte at få øje på dette rodehjørne, lige gyldig hvor vi er i haven. Hvorfor plæneklipperen står under plastic?? Fordi min kære plæneklippermand nægter at bikse klipperen fra haveskuret ned gennem perlegrus, ned af en trappe og samme vej tilbage hver gang der skal slåes græs, så hele sommeren har den bopæl under plastic. Nye planer er heldigvis lagt og til foråret vil et nyt plæneklipperskjul og en smuk kompost forhåbentlig dukke op, og i dette hjørne skal veje en sommerfuglebusk af den røde slags samt masser af høstanemoner.

Så er der jo også lige den her væmmelige øjenbæ:



Den står lige akkurat på den anden side af vores hæk og glassene over mod os har ikke været vasket i årevis. Istedet må vi lade hækken vokse ekstra høj lige der, og yderligere kommentarer får I ikke for det vil hverken blive pænt eller kort!

Se det var vel egentlig ikke så slemt endda, og vores (organiserede) plan er da også at inden vi bliver pensionister med svage rygge om et kort øjeblik, skal haven være så gennemarbejdet at vi blot skal pusle, nippe og nyde i hele vores laaaaaange alderdom. Håbet er lysegrønt... :o)

Ting HAR taget tid og gør det stadig, 
men vi øver os til stadighed på kun at tage én ting af gangen... ;o)



Og hvem ved! 
Måske haven snart ser sådan ud, og så er alt jo kønt...


14 kommentarer:

  1. En god ting ved vinter er når hele haven er dækket med sne.. så er ens have nemlig lige så flot som naboens:) Anne Gine

    SvarSlet
  2. Nåh Fru Friis, du har da ikke noget at klage over ;-))

    Mine små drivhuse har også grønt tag lige nu, selvom de bliver vasket hvert efterår, så det er ved at være ved tiden igen.

    Vi har bl.a. nogle gamle skure, som gerne skulle rives ned (det har jeg sagt de sidste 3-4 år!) og meget andet "rod", men vi prøver dog at samle det steder, så det står for sig selv - som I andre også gør.

    Hæ, hæ, ja, ja, det er ikke altid let med naboerne ;-) Vi har for nylig plantet hurtigtvoksende troldpil over mod den ene nabo, da de vist aldrig har i sinde at gøre noget ved deres hus (vi bliver altid spurgt, om det er vores udhus) eller rydde op i det hele taget! Så jeg kan godt forstå din undertone ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  3. Augen-poo :-D Hvor er du altså skøn, Fru Friis.
    Jeg tror nu altså heller ikke at du vinder konkurrencen om de værste bæ'er, sorry.
    Jeg er virkelig glad for at denne 'konkurrence' ikke var for år tilbage, for så skal jeg love jer for, at jeg havde vundet :-D
    Jeg har også haft adskillige hjørner som dine. Før orden kommer rod, tror jeg man siger, og ellers gør man nu :-D Så der skal nok blive fint også i hjørnerne.
    Jeg går også og drømme om at kunne nusse og nippe en dag. Men tror du ikke at vi så vil kede os? ;-)

    SvarSlet
  4. Så sødt Augen-poo, det er da det bedste udtryk, man har hørt endnu. Gad vide om vi skal stemme om, hvem der har den værste augen-poo, I kalder det jo en konkurrence. Jeg ville i så fald ikke vide, hvem jeg skal stemme på.
    Jeg har været i færd med at flytte plæneklipperen, indtil jeg fandt ud af, at I havde fundet en løsning, så det blander jeg mig udenom.
    Materielgården er der vel heller ikke noget at sige til, et sted skal skidtet jo være, og det ser da meget ordenligt ud det du viser.
    Nej det er meget værre med naboerne, og det kan vi ikke rigtig gøre noget ved, desværre.
    Vi har overfor os fået et fint nyt hus som overhovedet ikke passer i stilen til Langemark med små murstenshuse. Det er et sort grimt moderne træhus, som jeg godt kunne have undværet som nabo. Men sådan er der så meget :-)

    SvarSlet
  5. Det er nemlig rigtigt - rodeområderne skal bare døbes, så virker det allerede mere organiseret ;o)
    Men når alt kommer til alt, så skal de der nødvendige ting jo altså have en plads.
    Dine augen-puu er nu ikke så puu endda - du bor ganske dejligt, tror jeg :o)
    Kh Helle

    SvarSlet
  6. Morskaben fortsætter - sjovt som det kan blive ved med at være sjovt - og det kan det :-)
    Jeg synes nu heller ikke at dine "materialegårde" ser så slemme ud. Ikke noget, der ikke kan ordnes med et lille drys sne :-)
    Hos mig, skal skal det vist nærmest en snestorm af bornholmske dimensioner til, hvis det skal dække min glasskydedør og den umalede bagside af mit skur - så jeg er nok nødt til (med blafrende øjenvipper) at se mig om efter en anden løsning - jeg satser nemlig på en mild og kort vinter i år ;-)
    Tak for underholdningen!
    Knus Signe

    SvarSlet
  7. Er det ikke ved at være 1 år siden sneen faldt for slet ikke at forsvinde før marts i år? Der er altså håb, for sneen er smuk.
    Det var godt at du fandt interesse for haven til sidst og jeg vil bare sige at du (I) stormer derudaf så langt som I er nået på så kort tid, så jo jeg tror at I kan nyde jeres otium med at pusle lidt visne blade, hvis du kan lade være med at lægge nye planer, for det er jo en fælde man nemt ryger i når man først har fundet haveglæden:o)
    P.S. jeg kunne simpelthen ikke se fejlen på dit billede ned i haven før jeg læste hvad du havde skrevet om posen på græsklipperen:)

    SvarSlet
  8. he, he Augen-pooo

    Har smågrinet lidt af alle de sjove øjebæ-indlæg der har været. Det er forfriskende. Og vi kan jo altid vise de pæne blomster - når det bliver forår igen. ;)

    Tak for kigget og underholdningen.
    Du er for skøn

    hej fra
    Eva

    SvarSlet
  9. Sødeste fru Friis....som du dog får smilene frem med dine "tyske" gloser.....skønt med smil på læben en råkold mørk tirsdag aften.

    Materiel gården det er lige hvad det hedder sådan et hjørne i hvertfald hjemme hos os - og sådan en er helt og aldeles uundværlig.

    Forstår så godt din mands protester over at få græsslåmaskinen alt for lang og besværlig vej væk og en fin løsning er der jo allerede.....som Lisbeth så jeg det også først da jeg læste teksten.....og naboer - ja dem hav vi jo desværre ikke råderet over ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  10. Hallo Frau Friis.... Tak for underholdningen og næsten "Find-fem-fejl"... jeg synes nu heller ikke din plæneklipper og kompostkasse er så slemt og begrebet "materielgården" er da helt sikkert kommet for at blive.

    Når man har fulgt din blog, så er vi slet ikke i tvivl om din store haveinteresse og arbejdsindsats, jeg tænker både på haverejser i udlandet og jeres fantastisk nye højbed. Så inden næste sommer er omme, har du sikkert været kreativ på nogle af dine "indsats-områder".

    Jeg tænker på nogle af alle de øjen-bæ, der vises rundt om på bloggene for tiden, at nogle af sagerne jo simpelthen kan flyttes eller ryddes op... det kan min beton mur desværre ikke.

    Kh Ulla

    SvarSlet
  11. Helt forunderligt at tænke sig, at du ikke altid har interesseret dig for have! Den er blevet dejlig, og jeg tænker stadigt med let misundelse på den viiiidunderlige udsigt. Græsslåmaskinen må ganske rigtigt kunne gemmes på en mere elegant måde. En "halvvæg" af en slags måske? Sådan et jernskærmbræt som der kunne gro klematis eller andet op ad? Du behøver vel ikke udvikle dig til byggematador :-)

    SvarSlet
  12. Nu vandt ham plæneklippermanden jo en stor plads i mit hjerte den dag i juni på vej i Geografisk Have, så godt I har fundet en løsning, så han ikke skal slæbe rundt for meget rundt på tunge og uhandy maskiner. Men er det så ham, der skal bygge? spørger hun med bekymret mine...

    Du har, efter min mening, en skøn have, med nogle dejlige hjørner...

    PS: Tak for link og pæne ord :) Men som du kan se, så er det ikke helt fortjent :)

    SvarSlet
  13. Hvor jeg dog nyder at se alle disse dele af matriklerne. Jeg føler mig snart helt menneskelig og som en del af jer :)

    Hvorfor spørger du ikke din nabo, om du kan adoptere drivhuset og selv hente det ned ?

    SvarSlet
  14. Jeg er vild med dit ordsprog, du har så evig ret!
    Knus Gro

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...