torsdag den 10. november 2011

Get a life...

- var der på et tidspunkt en bekendt der sagde til mig. Det var vist lige gået op for ham hvor meget tid jeg brugte på havearbejde og haveinteresser. Den bemærkning hører vist til i samme bås som "havearbejde er for gamle koner"...



I morges da jeg stod op og en ny dag truede derude bag ruderne, overvejede jeg at droppe det sidste havearbejde for i år og bare gå i vinterhi. Efter en stille start fik jeg dog alligevel mod på at gå derud, og sikken en herlig dag det blev.

Jeg fik endnu et bed færdiggjort med at flytte div. stauder og lægge løg. Indimellem blev der tid til at funderer over tilværelsen og imens hoppede en grønirisk rundt og fornøjede sig med solsikkefrø, en dompap knirkede oppe i mit fugletræ og en lille gærdesmutte for forbi i gevaldig fart. På himlen kom en enkelt "syngende" svane og snart efter et stort, snakkende gåsetræk.

Vejret har været helt i top, en stille og mild dag, perfekt til havearbejde og tænk engang at vi næsten er midt i november.




Men tilbage til "Get a life"...

Det er jo lige netop det jeg har, - et liv altså! Et liv med den skønneste interesse som giver mig motion, frisk luft, appetit til aftensmaden og ikke mindst ro i sjælen. Efter sådan en sanselig dag i haven er der igen ladet op til hverdagens glæder og strabadser, ja hvad kan man ønske sig mere... jeg kan ikke komme i tanke om noget!





Så med billeder af de sidste blomster i min have, vil jeg bare sige

Tak for en dejlig havedag :o)

23 kommentarer:

  1. Hver sin interesse, og heldigvis for det :-)
    Jeg ville være frygtelig ked af at undvære en have, og hvad dermed følger. Andre ville helst kunne asfaltere det hele.........

    Hvis det at være havemenneske betyder at man ikke har noget liv, så har jeg vist sagt godt og grundigt farvel til livet med den have vi har anskaffet os ;-)


    For mig er havelivet så berigende, tænk hvis jeg i stedet f.eks. skulle dyrke tv-sport hver lørdag, ud og se fodboldkampe, eller tonse rundt i et fitnes center, så ville jeg kede mig ;-) Hvorfor er nogle interesser mere acceptable end andre ???
    I min verden er det en gave, at være i stand til at finde ro i at glæde sig over hver en lille spirre eller blomst :-)

    Os havemennesker skal også være i stand til at holde vores eget selskab ud i timer, når vi går helt alene og tuller rundt i haverne :-)) Det er heller ikke alle forundt at kunne det.

    Din bekendte skulle måske læse havebloggs. De udstråler jo overskud på mange måder, ikke mindst den dejlige tone der er bloggerne imellem. Kun tilfredse mennesker møder sine medmennesker med et smil :-))

    SvarSlet
  2. Jeg kender godt den type som din bekendt. Men heldigvis ikke i min nære omgangskreds :-)
    Jeg tror faktisk at de fleste som kender mig, er en anelse misundelige over at jeg kan hengive mig sådan til haven. De kan jo se hvordan jeg stråler, når jeg er derude.
    Jeg siger ihvertfald også, at det jo netop er et 'liv' vi har. For mere livsbekræftende hobby findes da næsten ikke :-)
    Jeg har nu opgivet at omvende folk med den indstilling, for det er 'livet' simpelthen for kort til.
    Jeg har også virkelig nydt det derude idag, selvom jeg også havde lidt svært ved at tage mig sammen til få næsen udenfor.
    Det er skønne blomster du har endnu. Er den pink rose en pink Fairy? Den er bare skøn :-)

    SvarSlet
  3. Du gengiver din bekendtes bemærkning ude af sammenhæng, men jeg vover alligevel at synes, at hvis ikke det var sagt med meget humor,så virker det lidt intolerant og respektløst. Staklen ved i øverigt ikke hvad hvad han/hun går glip af - men "hver sin interesse".
    For mig er haven afstresning, skaberglæde og undren over naturens formåen og detaljer - og med alle jer blogvenner så bliver det ikke bedre :o)

    SvarSlet
  4. Hmmm... hvad bruger han sit liv på ?

    SvarSlet
  5. Vi er vist mange der nyder at gå i haven. Det er ikke alle der kan forstå det - men dem om det. Det er da vigtigt at ha' en interesse - Det gør bestemt livet lidt sjovere.

    Jeg har også kolleger der ryster på hovedet, når jeg fortæller med et smil, at jeg skal i haven. Der er heller ikke mange i omgangskredsen, der ved at jeg har egen blog af samme grund.

    Men dejligt at ha' fundet fæller her i blogland!

    SvarSlet
  6. Get a garden! ;o)
    Vi havegale mennesker finder jo netop liv i haven - men det er nok ikke altid let at forstå hinandens passion. F.eks fatter jeg jo bare ikke bobybuildere og frimærkesamlere...ha ha :o)
    Dejligt du fik en dejlig dag i haven inden vinterhiet drager.
    Kh Helle

    SvarSlet
  7. Nu har vi jo vores eget fællesskab her i haverne og på bloggene, og det er guld værd for os, og vi ryster på hovedet af folk, som ikke forstår os... Man er jo forskellige og har forskellige interesser og vist skal folk ikke ryste på hovedet af havefolket og havelivet. Men har I tænkt på at man måske selv kunne reagere på samme måde, hvis man hører om andres måske altoverskyggende interesse for noget bestemt, som ligger fjernt fra os?

    Vi kan helt sikkert blive enige om alt det gode, afstressende, hyggelige, kreative osv. ved havelivet og hvad det end bringer med sig, og så blot trøste os med at manden her taler af uvidenhed.

    I øvrigt har jeg det som Skt. Helena - ikke mange af mine kolleger ved at der findes haveblogs, og at jeg selv har én - det er vist lidt for "nørdet" at gå til bekendelse med på en ikke-have-interesseret arbejdsplads!

    Fortsæt, Fru Friis, med det skønne have-LIFE...:)

    Ulla

    SvarSlet
  8. Ja, den kommentar, eller lignende har de fleste af os nok hørt indtil flere gange. Synd for dem at de ikke ved, hvad de går glip af ;-)

    Der er heller ikke mange i min omgangskreds, der ved at jeg har en blog.

    Bare det var mig, der havde været ude i haven i dag, i det skønne vejr :-)

    SvarSlet
  9. Alle har et liv og bruger det forskelligt. Selv gik jeg i dag i mine uskønne termobukser og ditto trøje og priste, som dig, mit lykkelige (have)liv. Som du nok fornemmer var det ikke mildt vejr på den anden side af Storebælt :-) Faktisk utidigt koldt, men da jeg kørte hjem til Kbh. var det for mig den smukkeste aften. Selv motorvejen med slanger af lys var smuk. Det er gevinsten ved at bruge så meget tid i haven :-)

    Ha´en god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  10. Forresten.... Hvad er det for en über-schön rose, du har på øverst i dit indlæg?

    SvarSlet
  11. Ønsker for ham, at han har en interesse, som han finder samme energi i. Men ellers, det meste er allerede sagt, så du får bare et stouurrt wonderful-garden-life smil fra mig. Dejligt at du havde en skøn dag i haven.

    SvarSlet
  12. Det er jo netop det vi har: et liv en fantastisk liv, så pyt med hvad de andre mener.
    Og bloggene det er kun for indforståede, men hvad skulle vi gøre uden dem, det ville være et savn.

    SvarSlet
  13. Det er lidenskaber og passioner, der gør livet så levende - hvad man så lige kaster sin kærlighed på, er nok i virkeligheden mindre værenligt. For nogen er det haven, for andre er det andet. Det vigtigste er, at der er noget vi bræder for og går op i, og som giver os glæde og glød i øjnene og får os til at glemme os selv. Og endnu bedre bliver det, når vi som her har ligesindede at dele begejstringen med. Så pyt med, at der er nogen, der ikke lige forstår, hvad det fede er ved haver - det er vel fair nok, mennesker er jo heldigvis forskellige :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  14. Ja det er livet og det er ovenikøbet sundt med frisk luft og motion, og det kan selvfølgelig være svært at forstå for andre hvordan det kan være så fantastisk at gå og rode i jorden i stedet for at løbe en tur eller gå i fitnesscenter.
    Hvor skønt for dig med en dag hvor du har fået noget fra hånden og nydt det:)

    SvarSlet
  15. Kære alle I søde, nørdede havebloggere... hvad var mit liv før jeg "mødte" jer!!! ;o)))
    Tak for alle de dejlige svar, der kommer jo et par sandheder som jeg også lige måtte tage til efterretning, så tak for dem.

    Det er jo fuldstændig rigtigt at jeg også ryster på hovedet af andre menneskers passion for at samle på knappenålshoveder eller gå til spinning blot fordi jeg ikke selv kan finde ud af det... (Iøvrigt er det eneste sport jeg følger med i synkronsvømning og trampolinspring, disse dicipliner kan man nemlig nøjes med at se hvert 4. år!!!)

    Og til Berit. Du har fuldstændig ret, jeg har taget det ud af en sammenhæng og sandsynligvis blev det sagt med et glimt i øjet, men et eller andet har jo sat sig fast, siden jeg pludselig kom til at tænke på det i eftermiddag :o)

    Som sædvanlig har jeg ikke styr på blomsternavnene i.f.t. rosen, men når Hanne siger Pink Fairy er det som om en klokke ringer - så mon ikke det er den??!!

    Knus fra mig til alle jer :o)

    SvarSlet
  16. Mojn Friis

    Takker for din kommentar på min blog - dejligt :) :)

    Og efterårsvejret som du nævner kan vi i den grad ikke klage over, og jeg nyder stadigvæk at gå i haven på denne årstid :)

    og ang. temaet "get a life" som du og de andre kære blogger skriver, kan jeg kun tilslutte mig jeres meninger.
    jeg har både dyrket fodbold, badminton og motionsløb samt været fodboldtræner i MANGE år...
    - Men ingen af disse ting kunne give mig den "indre ro og glæde" som haven og havearbejde giver :)
    - og nu er det endda blevet så "slem" med haven at jeg ikke engang gider at se en fodboldkamp i fjernsynet mere, så tager jeg hellere en blog-runde på nettet eller går i haven.
    - Og deltager gerne til diverse have-foredrag rundt i det syd- og sønderjyske :)

    snart go' weekend

    SvarSlet
  17. Hej. Jeg vil også gerne tilslutte mig de øvrige kommentarer. Havearbejde giver mig en ro og en glæde, hvor jeg bare trives rigtig godt med det. Nogle gange er det som balsam for sjælen efter en lang arbejdsdag, så kan gå ude i haven hele aftenen uden at tænke over noget særligt eller spekulere for meget over, hvad jeg skal nå næste dag. Man er ligesom i éet med naturen og man lægger mærke til mange små ting, og ser hvordan planter og buske gror for dag til dag, så jeg er så taknemmelig for vores have. Jeg vælger også den fremfor fjernsynet. Men heldigvis er vi forskellige og går op i forskellige ting. For min skyld kan folk interessere sig for alt muligt, bare de har det godt med det! Så gør det også mig glad!.

    SvarSlet
  18. Den stakkel. Man må trøste sig med, at den slags udtalelser kommer af uvidenhed og manglende erfaring ;-)
    Jeg kan komme i tanke om ret mange andre interesser som ikke når havearbejde til sokkeholderne, når det gælder om sundhed, motion, frisk luft, entusiasme, skaberglæde og meget andet.

    SvarSlet
  19. Hver sin interesse. Jeg har mange interesser, men for mig er haven nr. 1 på min liste, Som nr. 2 kan jeg rigtig godt li` at fotografere og ikke at forglemme min computer. Jeg ER OGSÅ samler med stort S, og interesserer mig for min slægt, efterslægten efter mine oldeforældre,
    Da jeg var ung var det håndbold og håndarbejde, tegning me, mm. der stor højest.( man ændrer nok interesse med tiden), så jeg kan fint sætte mig ind i HVORFOR andre måske synes bedst om lige netop deres interesse. Sådan er man nok...

    SvarSlet
  20. Jeg er så enig med alle, der har lagt kommentarer her. At det sjo er taget ud af en sammenhæng, at haven kan hjælpe en såret (eller bare dagligdagsstresset) sjæl tilbage til selve livsglæden, at det giver trivsel, god fysik, godt humør, kreative tanker....

    Kommer faktisk til at tænke på, at enhver feedback afspejler den, der giver den i langt højere grad end den der modtager den. Det kan lyde mærkeligt i nogens ører, men sådan er det. At vi så at sige 'refererer' til os selv.

    Hvis man vil gøre noget i hjælpekunsten, må man derimod starte der, hvor den, der har brug for et godt råd er. Og det er der, hvor du er: i haven.

    Måske er det nok bare at iagttage dig, se dig ind i øjnene og finde ud af de (og du) stråler. Så ved man om du har et godt liv.

    Og jeg - og vist også vi herinde - er ikke i tvivl!

    Knus til alle og tak for glæden ved at dele informationer, billeder, skønheder, nyheder, tips, tanker og livsglade.

    Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  21. Hej Fru Friis.

    Den beskrivelse af en dag i haven fortæller, at du i høj grad har et liv - oven i købet et indholdsrigt af slagsen. Vi er heldigvis mange, der har fattet det med haven - men man kan jo strengt taget nøjes med mindre.
    Kh Jørn

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...