tirsdag den 25. januar 2011

Egon Olsen...

- havde altid en plan!

 Det har jeg sandelig også og til den har jeg brug for følgende:
  • 2-3 kg knofedt
  • Flere poser frodige idéer med god spireevne
  • En kiropraktor
Nu tror I måske at planen er lagt til mindste detalje, men her kører vi mere efter princippet "lad os se hvad der sker, så tager vi den derfra..." og på bedste Egon Olsen vis, er der mulighed for UPS'er undervejs!  Iøvrigt var det også ved historiens udspring, jeg kom til at udtale den formastelige sætning: "Nu kan der da ikke være mere tungt arbejde i den her have..." Hmmm....
Men lad os komme igang med planen:

Sidste forår fjernede vi et gammelt rhododendronbed, dog med en smule vemod, for det har fulgt os siden vi som de første ejere flyttede ind i huset. Nogle af planterne blev bortadopteret til et nyt kærligt hjem, 4 af planterne beholdt jeg selv mens en enkelt måtte gå over til de evige rhododendronmarker. Istedet lavede vi nogle højbede af rustent jern, - men UPS... hvad skete der så, da den grønne rhododendron mur forsvandt? Efter al den organiseren i haven gennem et par år, kunne jeg pludselig stå og kigge rundt på nogle små-øer der lå tilfældigt spredt i et stort grønt græshav! Den oprindelige "idé" handlede om enkelhed men pludselig manglede der sammenhæng.

Forvirring kræver handling, så fru friis kastede sig over tastaturet og skrev til sin allerførste cyperspace-haveven Inge Futtrup på facebook.  Efter lidt snak frem og tilbage, fik Inge den (for mig) geniale idé at lave et facebook-havekursus, med min have som første indlæg. Stor var min jubel, nu kom der nye øjne på og haveprojektet tog for alvor fat i løbet af sommeren 2010.

Den tegning som jeg sendte til Inge og som hun arbejdede videre på.

Inge har et dejligt tilbagelænet forhold til haven, altså sådan at forstå at her skal der være tid til refleksion, afslapning og nydelse, og haven tilrettelægges så den ikke bliver en tilbagevendende dårlig samvittighed, også hun arbejder med planter der afløser hinanden. Altsammen noget der lige passer til mit temperament.

Vi gik igang med det overordnede og som nævnt foregik det på facebook, men Inge lagde også en beskrivelse ind på sin egen haveblog, som I kan læse her. Efter flere forslag kom Inge frem til en haveplan, som så sådan ud:



Jeg faldt straks for de rette vinkler, vist nok fordi haven og terrassen er så firkantede, så kunne de rette linier føres videre i stierne. For at det hele ikke skal blive alt for firkantet og kedeligt, er tanken at alle bedene kantes med stauder der "vælter" lidt ud over græskanten, dels for at bløde linierne op og dels for holde græsset i ave.

Og hvor står vi så nu? Ja, vi har allerede lavet et par afstikkere fra planen, men sådan passede det nu bedst. Vi nåede at grave bedet omkring den japanske kirsebær fri i sensommeren, samt et lille bed omkring det der før var en bålplads. Lige nu ser det frygtelig kedeligt og trøstesløs ud, men jeg tror på at forårets komme, tilførsel af nærende kompost samt masser af buske og planter nok skal gøre underværker, -  og så er tålmodighed som bekendt en dyd som havefolket til stadighed skal afprøves i!
En skyet januardag er der jo ikke megen fest og farver over,
- men giv tid! Giv tid!

Har du lyst til et nærmere bekendtskab med Inge Futtrup, kan jeg kun anbefale hendes dejlige bøger, de er letlæste og superhyggelige. Lige nu venter jeg på at hun bliver færdig med "Staudehaven", hvor der helt sikkert bliver tips jeg kan bruge.


Her er god og underholdende læsning med masser af smukke billeder.
"Inges havetips" er en række små bøger med forskellige emner,
som sagt glæder jeg mig voldsomt til "Staudehaven" som skulle dukke op i forsommeren.

Tålmodighed - tålmodighed Fru Friis..!! ;o)

11 kommentarer:

  1. Hvor er du dog heldig at have fået så kompetent hjælp - jeg har surfet forbi hendes blog et par gange og blandt andet også bidt mærke i hendes idé med de lave stauder ud over græskanten. Jeg må i gang med at opformere stauder til det - det bliver jo et større projekt.....men hvad skal man ellers lave hele sommeren - haha!
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  2. Du er SUPERSEJ på din blogside,det er jo en tidsrøver, for der er jo mange andre sider der skal ses også, kan få mange inspirationer ved disse gennemsyn.
    Har lige fældet en del grantræer i vores indkørsels, så måske skal jeg have Inger til at se nærmere på det.Må ud med digitalkamera.
    Glæder mig nu til at få jord under neglene.

    SvarSlet
  3. Det er skønt, at få kigget på haven med andre øjne. Jeg har selv være meget tilfreds med, at min haveguru kigger forbi, når jeg blive haveblind.

    Flere havebøger!! Nams. Meeen jeg kan godt frygte, at få besøg af vindueskiggere til mit lille primitive havebibliotek, hvis jeg køber flere bøger sådan lige med det samme ;-) Men hvem ved hvad der sker? Når Egon Olsen har en plan sååå ved man jo aldrig, hvad der kan ske....

    SvarSlet
  4. Sådan en haveguru vil jeg også gerne have - har længe drømt om, at få lagt en overordnet plan for haven, men.... Det bliver rigtig spændende at følge anlæggelsen af din have - det ser supergodt ud på tegningen :-)

    SvarSlet
  5. Det er dejligt du fik hjælp, da du "gik fast" og ikke kunne finde sammenhængen.
    Meget klog hjælp du fik. Det er vigtig at holde en fast linie gennem hvert haverum, som i dit tilfælde med de rette vinkler.

    Plantevalget har altid en stor indflydelse på stilen, uanset om man har bløde eller hårde linier i haven.

    Rent praktisk, er jeg ikke så begejstret for, at alt for meget hænger ud på min græsplæne, når den skal klippes, men det er jo et temperaments spørgsmål.

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  6. Det ser rigtig spændende ud Jette, og hvor må det være dejligt at have én at sparre med:)) Det er hårdt at grave græsset op og jeg håber at din ryg holder til det så der ikke bliver for meget arbejde til kiropraktikeren!! Det bliver spændende at se bedene til sommer. Tak for linket til Inge Futtrup.

    SvarSlet
  7. Hej Jette

    Jeg glæder mig til at se alle de skønne planter I hr fået sat i de fine nye bede, det bliver spændende at se det live og ikke kun på den flotte plan.

    SvarSlet
  8. Nååå, det er DIN have, vi har fulgt med I! Jamen det er jo spændende - jeg følger videre.. Og kunne jeg ellers forære et par kilo knofedt ud, ville du da komme øverst på listen ;-)

    SvarSlet
  9. Ja - Inge er rigtig, rigtig go' at kende.
    Hendes bøger er så vældigt hyggelige, underholdende og læseværdige og virkelig gode at få forstand af (på den afslappede måde!!).
    Og hun har altid tid til et godt råd i farten på Facebook.
    Sætter stor pris på denne HAVE-QUINDE.
    Mange hilsner

    SvarSlet
  10. Spændende med en helt ny gammel have - flot at du tør gå i gang med at lægge det hele om. Held og lykke,

    SvarSlet
  11. Hehe fru Friis, Det ville være skønt, hvis man bare kunne suse rundt med en stråhat og en fletkurv samt en lille saks og snippe lidt her og lidt der :-))

    Desværre skal der anderledes heftige kræfter til, hvis man finder på at lave det hele om.
    Jeg er selv til de bløde bølgende romantiske linjer, og i England lader de stauderne vælte ud over græsset, hvilket ser henrivende ud (kors det er da et udtryk for ældre kvinder) hehe.

    Forresten har jeg på min blog anbefalet en skøn bog, hvis indhold er ..... skødesløst flot. Det er mildest talt ikke den friserede stil, der gengives i bogen. Man skal ikke gå i koma blot fordi det hele ikke er superperfekt på nul komma dut.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...