tirsdag den 26. marts 2013

Af hjertet... suuuk...

Jeg vidste det jo godt...




Alting har en ende...




(- en regnorm, den har to...)




Jeg prøvede virkelig...




- men lige lidt hjalp det!




Heldigvis har jeg billeder...




- fra det der var engang...





For nu er der kun de sørgelige rester...




- af mine engang så skønne dahlia!



Tre vintre har mine dahliaknolde overvintret på fineste vis, i et viktualierum i en venindes hus. To hylder fik jeg lov til at bruge, og her sov de trygt og godt, for derefter at vågne op af Tornerosesøvnen og blomstrer endnu skønnere end året før.

 Desværre skulle huset sælges, og køber har vist ikke læst det der stod med småt på slutsedlen: "Fru Friis' dahliaknolde skal overvintre i kælderen!"

Man får altså et personligt forhold til knolde som man har forspiret, fulgt i hvert et stadie, plukket utallige buketter fra, for til sidst at grave endnu større og saftspændte knolde op, som derefter varsomt igen lægges i vinterdvale.

Jeg prøvede alligevel efter alle kunstens regler at pakke knoldene forsvarligt ind i efteråret, for derefter at stille dem i vores "værksted". Rummet er kun delvist isoleret og derfor ikke frostfrit, når vinteren er så hård som nu. Først igår kunne jeg tage mig sammen til at kigge til det, jeg næsten på forhånd kendte resultatet af...


Af hjertet... SUUUUK....!




46 kommentarer:

  1. Ak hvor ærgerligt, man er jo så næn om dem. Mine gik til i en blanding af mus og mug, så nu prøver jeg at så.

    SvarSlet
    Svar
    1. Både mus og mug... der er sandelig mange farer for en dahliaknold!! ;o)

      Slet
  2. Øv, hvor ærgerligt for dig. Jeg har af samme grund opgivet at have Dahlia. En alvorlig mangel ved nybyggede huse er fraværet af det frostfri kælderrum, som man altid kan læse om i diverse havelitteratur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tænk at eje et frostfrit kælderrum... :o)

      Slet
  3. Det var da godt nok træls. Man bliver virkelig glad for dem og glæder sig til at de skal i jorden igen. Jeg har endnu ikke kigget til mine, men håber da at de har det godt.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sikker på dine har det godt... det er altså sjovere at lægge "sine egne" knolde i jorden. :o)

      Slet
  4. Hvor er det trist, jeg forstår dine suk. Jeg har prøvet det flere år i træk, de ser så sørgelige ud, når vi finder dem. Jeg har i år stille mine i potter med spagnum. Endnu ser de ikke døde ud, jeg har taget et par stykker ind og er begyndt at vande lidt, men der er dog ingen tegn på liv endnu.
    Dine var rigtig skønne, du må købe nogen billige og opgive dem til efteråret.
    Min store mørkerøde var købt i Netto for 7 kr.
    Trøsteknus
    fra fru Høneballe

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan man ikke lave en annonce på nettet:

      Haves: Dahliaknolde dyrket med kærlighed.
      Ønskes: Frostfrit sovegemak, gerne i viktualierum.

      Slet
    2. Jo prøve det, det kunne da være, der var nogen i Kolding, som vil overvintre for dig.
      Jeg var lige inde på Blomsterverden.dk de har mange skønne knolde, som ikke er forfærdeligt dyre, og fragten er kun 39 kr. så jeg bestilte lige et par stykker :)

      Slet
  5. Ser frem ad og tænk på al den glæde dine knolde gav dig, nu er deres tid omme og du må igen med en ny samling.
    Men surt er det det er ganske vist.
    Håber at du blive glad igen med masse ny knolde og måske et isoleret opbevaringsted sted. Eksempelvis under sengen :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret! Den med sengen, er jeg bange for manden sætter hælene i... ;o)

      Slet
  6. Et grusomt syn... du må på den igen ;)

    SvarSlet
  7. Et trist syn. Er der ikke tilbud nogle steder? Har du set på Isabella Smith, hun har lige lagt nye dahlia på. Jeg har ikke kigget til mine endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige som din søster, må du altså ud og kigge på dem.... Håber de har det godt :)

      Slet
  8. Livet kan være grusomt mod Dahliaknolde... og deres mennesker! Jeg tror også du må finde nogle nye du kan lide, for undvære dem... det er umuligt! God jagt! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon ikke der er lidt tilbage til mig derude... ;)

      Slet
  9. Ja Fru Friis - sikken dog en historie - men op på hesten igen. Jeg har dem ikke selv, men må jo erkende at der ikke er så vildt meget andet der blomstrer når Dahlierne viser sig.

    På trods af tabet håber jeg du alligevel får en dejlig påske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil prøve at trøstespise mig gennem påsken og så op på krikken bagefter... ;)

      Slet
  10. Hej Fru Friis.Jeg føler med dig.De er jo så skønne i haven,når alt andet erved at være slut.Men jeg siger som Gitte.Se Isabellas hjemmeside.......de er rigtig smukke.
    Tør næsten ikke kikke til mine knolde.
    Rigtif god påske til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette... Ud og kik til dem og få det overstået!! God påske til dig også... :)

      Slet
  11. RIP † fru Friis' dahliaer! Ej hvor surt! De er dejlige at have, fordi de bare står så længe, og man kan plukke af dem i en uendelighed. Mine står i en trækasse under en bænk i udestuen, de ser ud til at være i live endnu.
    Jeg troede det var en hvalfisk, der havde to ender?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for deltagelsen ...
      Har jeg mon glemt min Shubidua...??

      Slet
    2. Nej, du har da ret. Det er da regnormen, der har to ender. En hvalfisk har da hoved i den ene ende, ikke?

      Slet
    3. Jeg bøjer mig i støvet - efter at have Googlet teksten - jeg tog fejl …det beklager jeg!!

      Slet
  12. Nå fru Fniis. Det var ikke så godt. Men intet er så galt, at det ikke er godt for noget. Jeg ville skynde mig at følge Jettes råd med at gå ind på isabellasmith.com. Hun har nogle PRAGTFULDE dahlia pakket i farveorden. (Jeg har selv haft store vanskeligheder med at holde klikfingeren i ro ....... men man kunne selvfølgelig starte Håndtasken op og køre derned. For hun har lagersalg fra i morgen). Så kan du også slippe for de orange!

    Men ærligt talt. Udover at dahlia bliver flottere og flottere år for år, ja, så KOSTER DE IKKE EN HERREGÅRD. Man kan få dem for en 20er, så Verden forgår ikke. Det er ikke en årsag til ikke at have dahlia. De er så skønne. Du kan da godt få en hylde hos mig...... når jeg får ryddet op i kælderen :-) Jeg har været nede for at kigge til mine for et par uger siden, og de så ud til at have det ok. Også knolden fra den vidunderblomst, som du gav mig frø til! Spændende om den kommer igen.

    SvarSlet
  13. Lagersalg i dahliaknolde lyder fantastisk. Rigtig god tur til himmerige i håndtasken... ;)
    (Her ville ipad'en skrive håndvasken...)
    Fniis fra friis

    SvarSlet
    Svar
    1. iPad! Man er nok gået hen og blevet moderne.

      Slet
  14. øv øv øv øv - men se sådan på det.... nu kan du vælge nogen helt nye og spændende sorter til denne sæson :)

    SvarSlet
  15. ØV ØV rigtig træls. Kedeligt når man nu har gjort et stort arbejde på at få knoldene gravet op o.s.v. Bedre held næste år.
    Jeg er spændt på om vore har klaret vinteren. Jeg har ikke kigget til dem. De er godt nok i fyre rummet, men jeg fik dem ikke pakket ind, som vi plejer. Jeg krydser dog fingre for, at de og knoldbegonierne og de andre løgplanter har klaret det.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
  16. Kære Jette,
    Jeg føler virkelig med dig. 2 vintre i træk har jeg haft rådne dahliaknolde, og nu tør jeg ikke engang kigge på de, der står i skuret, pakket ind i aviser og styroporkasser (med lufthuller). Måske skal jeg tage mig sammen i morgen :)

    SvarSlet
  17. Ae aeeee. (Forstår dig godt, i år måtte jeg tage afsked med mine 8 år gamle pelargonier). Georginerne har jeg faktiskheller ikke kikket til endnu. Tror det bliver påskemorgen ....... I håb om genopstandelse!

    SvarSlet
  18. Først og fremmest forstår jeg ikke at dine venner solgte huset uden at spørge dig - ser du dem stadigvæk? Når det er sagt så er det gået samme vej for mine georginer i år, men det var min egen fejl.
    Jeg forstår din sorg for der er virkelig noget særligt over dem man lykkes at overvintre. Du kan evt. håbe på en sidegevinst i min fødselsdags giveaway og fderudover må både du og jeg ud og købe nye, for georginer kan altså ikke undværes:o)

    SvarSlet
  19. Huff og huff...dette var et trist syn!
    Og du hadde sååå mange fine...
    Håper du orker å sette igang igjen..med nye...eller blir det noe helt nytt?
    Håper du likevel får en God Påske..:)

    SvarSlet
  20. ØV ØV ØV..... Det er bare så ØV.
    Jeg må tilstå at mine også er temmeligt uskønne. Ikke med pels - dog. Men heller ikke noget der ligner noget der er værd at lægge i jorden. Desværre.
    Rigtig god påske.
    Knus Susan

    SvarSlet
  21. Æv, æv, æv, hvor jeg forstår dit hjertesuk. For selv om de ikke koster alverden så er det jo netop det sjove ved det; at man kan gemme og tage frem igen og nyde at knoldene bare er SÅ store og bliver til hele buske. Men op på hesten igen, verden er fuld af gode gemmesteder til Dahlia knolde, de skal bare lige findes...........
    Mange hilsner
    Trine

    SvarSlet
  22. Ej ej ej.......altså - SUK sikke en masse skønhed der er gået tabt. Det er ikke altid lige let med de knolde. Har selv været der og nu opgivet det for altid.....så jeg føler med dig. Husene i dag er bare ikke indrettet til at overvintre.......Du må ud og købe nogle nye lækre fristelser ;0)

    Knus og god påske trods alt Dorthe

    SvarSlet
  23. Ja dybt suk - jeg har opgivet. Det er bare surt at bruge kræfter på at "nurse" om knolde i flere år, og de så går til i en kold vinter. Bittert med surt på!
    ( ps - kan godt li´ den lyserøde sløjfe på frøen... )
    God påske

    SvarSlet
  24. Det var synd at det ikke lykkedes at overvintre dine dahliaer. Man bliver jo så glad for dem i løbet af sommeren og vil gerne have et dejligt gensyn med dem året efter.
    Du må vist se det positive i at kunne prøve nogen nye købte skønheder hvert år.

    SvarSlet
  25. Kære Fru Friis.

    Det er med Dahliaknolde, der er gået til Dahliahimlen, som det er med ulykkelig kærlighed. Skynd dig at finde en ny.............................................................sækfuld:o) Så glemmer du du de gamle.

    Mine dahliaknolde forvandler sig desværre også som oftest til frostmyrdet snask i vinterens løb, og jeg vil SÅ gerne have en kæmpe bestand af dem. Hvorfor elsker vi de bøvlede planter så højt?

    Trøsteknus og husk "Gammel kærlighed rådner"

    SvarSlet
  26. Det er jo næsten til at tude over. Øv, øv og tre gange øv. Vi venter med angst og bæven og kigger først til maj.....

    Fortsat god påske
    Birgitte

    SvarSlet
  27. Øv og suk :( Jeg håber du får fundet en langtidsholdbar løsning, så du kan beholde dine nye dahliaknolde mange år fremover :)
    (selv nægter jeg at tænke på, hvordan jeg skal opbevare min nye knold til vinter - den tid, den sorg).

    Mange Påskehilsner og god dahlia-karma.
    Ane

    SvarSlet
  28. Kære Fru Friis. ÅH nej Åh nej. Nu tør jeg ikke gå i kælderen og kigge til mine. Jeg mister lidt hvert år, men ikke meget. Skulle du komme helt i bekneb kan jeg sagtens undvære til dig. Altså hvis de har overlevet :)

    Kh
    Lise Lotte

    SvarSlet
  29. Kære Fru Friis.
    Øv, hvor er det bare drøn hamrende ærgerligt:-( Snøft.
    Jeg kan godt forstå du er ked af det, æv, æv!
    Mine Georgineknolde er fine, efter en overvintring i vores fyrrum.
    Jeg vil gerne hjælpe dig. Det har jeg mulighed for på intet mindre end to måder:
    Når vi ses om et par måneder vil jeg gerne tage nogle enkelte, allerede forspirrede Georginer med til dig.
    Til efteråret har jeg plads nok i mit fyrrum, til at dine Georgineknolde også kan være der.
    Jeg håber det kunne hjælpe lidt på forårshumøret.
    Venlig hilsen Malene og fortsat god 2. påskedag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da op Malene, hvilket generøst tilbud. Hvor er det sødt af dig. :)
      Lad os snakke videre inden vi skal ses... :)

      Slet
    2. Jeg kan høre du blev glad:-)Det er dejligt jeg kunne glæde dig:-)
      Ja, lad os snakkes ved.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...