lørdag den 2. marts 2013

Står fugle i kø...?

Eller er det, det rene pip!?

Jeg ved godt I har set mine fuglekasser til bevidstløshed...

Ikke desto mindre er det en fornøjelse at følge med i al den aktivitet der foregår derude lige nu, hvor kasserne skal fordeles. Som regel tidlig formiddag er der fuld gang i fordelingen, eller måske er det især når solen skinner, - jeg har ikke helt luret systemet.

Især skovspurven og musvitterne farter rundt om kasserne, og skiftes til at kigge indenfor i de forskellige boliger. Det ene øjeblik en parringsleg på grenen og næste øjeblik en boligvurdering. Senere på dagen er der ikke en fugl at se, måske der er et fremvisningstidspunkt?

Men hvornår ved de at nu er det nu? Er det temperaturen eller lyset der afgør at nu slår de til og vælger bolig? Eller har de et indbyrdes hiraki, der siger at i år er det skovspurvens tur til at sove i den øverste køje?

Har I måske nogensinde set fuglene sidde i kø, eller ligge i soveposer udenfor og vente på det bliver deres tur til det bedste tilbud? Jeg er ihvertfald imponeret over naturens rangorden og tilpasningsevne.

I dag satte jeg mig for at jeg ville ha' nogle billeder af al denne aktivititet, men det var nemmere sagt end gjort. Faktisk fangede jeg kun en enkelt skovspurv på boligjagt.

Jeg beklager selvfølgelig den forringende billedkvalitet, ville gerne kunne sige at du blot skal pudse dine briller eller din skærm, men bliver nok nødt til at tage ansvaret på mine skuldre.


"Er der mon fri bane...?"
(Tænker den lille skovspurv!)



"Jow-jow, der er vist ledigt" 
(Alle skovspurve taler jysk!)



"Men hvor blev Mutter nu af...?"
(Også i fugleverdenen er det svært at holde styr på sin fælle...)


"Øv, hvor træls! Han fik den før mig..."
(Musvitter taler sandelig også jysk)

Men hvordan de end bærer sig af, så varer det ikke længe før der lyder kvidren fra kasserne når forældrene kommer hjem, og kampen om den fedeste larve sætter ind.

Sidste år havde jeg besøg af en bekendt og vi var en tur i haven. Jeg bemærkede den (for mig) tydelige kvidren fra kassen, men han kunne simpelthen ikke høre det. Sandsynligvis skyldtes det almindelig aldersbetinget hørenedsættelse, men det fik mig til at tænke på at jeg skal nyde hvert et fløjt, kvidder og pip, for tænk nu hvis jeg mistede evnen.


Ha' en dejlig dag derude 
med forår, fugle og hinanden... :o)


22 kommentarer:

  1. Det pipper også i vores have, så det er en fryd. Jeg HAR sagt til dem, at de skal vente en uge endnu, for vi har ikke nået at rense kasserne p.g.a. en eksamen, der står for døren. Til gengæld har jeg tigget hestehår hos en haveven, så der er noget at tage af, når det går løs.

    Jeg tænker også nogle gange, hvor det må være forfærdeligt ikke at kunne høre eller se. (Vi har begge dele tæt på i familien).

    M.h.t. de jyske skovspurve, så kalder min mor dem "de frække drenge"

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhh... jeg er altså ikke så flink til at rense kasserne, ved godt at de kan få lopper og andet skab, meeeeen... ;o)

      Din mors omtale er vist helt ved siden af :o)

      Slet
  2. Kære fru ejendomsmægler.

    Jeg har det ligesom dig. Jeg har også pip. Jeg elsker alt, hvad der har fjer, undtagen røvfugle. Her hos os, er det store mysterie, hvordan i alverden vi lokker stærene til at bruge, de stærekasser min kære far, har bygget til dem. Hvert år gentager historien sig, når stærene melder deres vidunderlige ankomst. De står nærmest i kø for at bese stærekasserne. Det er et leben uden lige, men det ender altid med, at stærene fordufter og søger andetsteds hen. Jeg MÅ ha` stære i haven. De har den gladeste fuglelyd i verden.

    Knus og kærlige tanker fra een, der har stærekasser til udlejning

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har kun en stærekasse og sjovt nok er det aldrig en stær der bor der... Men der er vist noget med at stæren godt kan li' den kollektive tanke, så måske er det der fejlen ligger. Jeg lover at sende evt. stære på gæstevisit længere nordpå med løfter om formidable boliger med fjordudsigt og til fantastiske priser. ;o)

      PS. Og jeg griner stadig over dine røvfugle! Det må være det billede der satte sig i min hjerne da du fyrede den af, der stadig står lysende klart.

      Haveknus fra mig :o)

      Slet
    2. Ja jeg har også siddet og klukket over den :)

      Slet
  3. Ja vi har også stærekasser ti udlejning har haft det i nogle år og det bliver spændende om det er stærene eller de små spurve der vælger at kigge indenfor - jo der er godt gang i de små derude. Vi kan sagtens høre larmen inde i hække, hvor vi har hængt vores mejsekugler... der kan de hænge i fred for tyvagtige råger og skader... så vi kan desværre ikke følge så meget med der... men hellere de små får deres mad end at de store gør - de skal såmænd nok klare sig alligevel og smutter der en råge i svinget...!?!?!

    Glæder mig til mine boliger bliver udlejet.

    Haveknus og god weekend
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Du ved vist godt hvad jeg mener om råger, så den lader vi lige ligge i denne omgang!! Men hyggeligt med spurvene i hækken, jeg elsker den lyd :o)

      Slet
  4. Det er da fine billeder. Jeg synes det er vildt svært at fotografere fugle! Vi har også et par fuglekasser, og det ser ud til at der er flyttet musvitter ind i begge.

    SvarSlet
  5. Nå jeg går lige herned :) Her hos os bliver kasserne heller ikke renset, og ingen er så vidt vides flyttet ind endnu, måske netop derfor, man ved aldrig.
    Jeg tænker også tit på, at det må være forfærdeligt, når man ikke længere kan høre fuglesang. Tænk ikke at kunne høre lærkens sang.
    Haveknus
    Lisbeth

    SvarSlet
  6. Hvor er det herligt at besigtigelsen er begyndt:) Jeg er ny udi det med boligudlejning, men jeg HÅBER jo så inderligt at nogle gider flytte ind. Jeg har ingen anelse om hvordan man får stære i stærekasserne, men jeg glæder mig til jeg har alskens fugle boende her i haven. Desværre er min hørelse begyndt at ignorere meget høje toner bortset fra den insisterende tinnutus, men jeg er stadig i stand til at høre fuglene - måske er det pga det jyske.... i jow-jow ligger tonelejet jo lidt dybt??

    SvarSlet
  7. Hej Fru Friis.Det må da være dejligt med al den aktivitet af småfugle.Ved jo du har mange "udlejningsboliger"så det er da skønt at alle de Jyske fugle gider flytte ind.
    Vi har desværre ikke så mange småfugle her hos os.Men Mange tyrkerduer-råger og skader.......det er jo nok dem der holder småfuglene væk.
    God dag Jette

    SvarSlet
  8. Hej Fru Friss, der fik du godt nok smilebåndet op der.Og Tante grøn hjalp godt til. Jeg er også ny i boligudlejningen og er spændt på om der flytter nogen ind eller om jeg er lige sen nok på den med at få huset hængt op. Eller må man jo håbe til næste år.
    Jeg ved fra min søde nabo at man skal rense kasserne, der kan ligge døde unger i, hvilket skete hos hende.
    Det er godt nok en uhyggelig tanke men dsværre sandt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du behøver vist ikke bekymrer dig om lejere. Som tommelfingerregel siger man at kasserne skal op senest 1. marts, så mon ikke der kommer et par husvilde fordi dig også... ;o)

      Slet
  9. Hej fru Friss! Jeg får helt lyst til lidt ejendomsspekulation, det lyder som en fornøjelig beskæftigelse! Har du mon åbent hus skilt hængende i et træ:-) Her må jeg nøjes med at hygge mig med de meget trofaste solsorte, der kommer helt tæt på vinduet og efter spørger lidt brød og æbler. Håber de kvitterer med skøn sang hele sommeren, måske på jysk? God aften :-) Karin fra Blomsterlyst

    SvarSlet
    Svar
    1. Ejendomsspekulation på dette niveau er en fantastisk beskæftigelse og man bliver rig - måske ikke på penge, men på skønne gæster i haven. Og så hjælper de jo med til at bringe antallet af lus og larver ned, så det er ren win-win... :o)

      Slet
  10. Ja - det er sjovt at observere hvordan fuglene ikke tager sig til takke med hvad som helst. Det kan tage lidt tid inden man får logerende, så det er bare med at holde 'fugle-boligerne' attraktive hvis man skal have nye lejere ;O)

    SvarSlet
  11. Vi har en del fuglekasser, og de er alle beboet om sommeren. Stærekasser har vi også, og de bliver også beboet. Vi renser dem heller ikke, men stærene renser selv inden de flytter ind. Til efteråret er det vist på tide at supplere med nogle nye kasser. Det er så hyggeligt at følge dem.

    SvarSlet
  12. Hvor hyggeligt!! Når solen er fremme, sætter jeg mig i denne tid og falder i et med haven i en solstråle, lukker øjnene og lytter. På den måde hører jeg fuglenes sang langt mere intenst og efter kort tid fornemmer/føler jeg næsten, når vingerne flakser tæt forbi. De er skønne på mange måder, de små fjerede venner :D

    Hjerteligst

    SvarSlet
  13. Sååååååå skønt med al den aktivitet der ude lige nu......håber de logerende får fordelt værelserne på passende vis inden længe ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  14. Billederne er da gode. Jeg synes det er vanskeligt at tage billeder af fugle.
    Jeg har oplevet det samme med svaler og spurvefugle. Det er dog altid svalerne der løber af med sejren.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  15. Nå, så fru Fniis er blevet matador!

    Til alle jer der er nogle grissebasser, som ikke gør det lidt lækkert for fuglene, så de ikke skal klø og kradse sig hele sommeren, mens de lægger æg, mader unger, finder mad osv. osv. burde skamme sig. Sådan nogle slum-udlejere! Fy-da-føj!

    Her er der gjort rent, men ..... er ikke sikker på, at nogen gider bo der. Ganske vist var et par små musvitter til åbent hus i går, men har ikke set dem i dag :-( Har købt endnu en sort fin redekasse i Bilka til 38,- kr. Det var billigt. Malingen må jo koste mere.

    Redkasserne skal være oppe 1. marts, siger du. Jamen får de ikke flere kuld? De skifter vel boligen ud også så? Eller hvad? Lader til at du har erfaring med kasseudlejningen.

    SvarSlet
  16. Når kasserne skal være oppe inden 1. Marts ( tommelfingerregel) så handler det blot om at kassen skal lugte rigtigt ( altså ikke af mennesker fra Bilka) og at fuglene lige skal vænne sig til at kassen er der. Det sidste gik nu rigtig hurtigt med den sidste jeg hængte op. Om det er samme hold fugle der beholder kassen henover de to kuld, aner jag virkelig ikke, men når nu man har tilkæmpet sig en plads vil det jo være nærliggende ( i min fantasi ;)
    Hyg dig med de nye logerende :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...