fredag den 15. marts 2013

Tegn din egen haveplan...

Jeg bliver simpelthen nødt til at henlede din opmærksomhed på dette ganske gratis kursus i at tegne sin egen haveplan. Måske du allerede har været inde og kigge, og måske du allerede er igang men jeg gør det altså alligevel...

Det handler om Inge Futtrups hjemmeside "Inges havetips", som du kan følge både på blog og på facebook. Inge skriver pragtfuldt om den afstressende have med stor interesse i terapihaver. 

Inge er havearkitekt og ved hvad hun taler om, men samtidig har hun også den erfaring med i rygsækken som handler om at ende i "det sorte hul" og kigge formålsløst ind i væggen og hvordan haven hjalp hende på rette vej igen. Alt dette og meget mere kan du iøvrigt læse om i hendes dejlige bog "Lykken har rødder".





Men tilbage til haveplankurset.

På "Inges havetips" kan du nu finde en udførlig og alligevel enkel guideline til at tegne din egne haveplan. Du bliver ført igennem fra den første streg af haven til dine planter skal i jorden og undervejs bliver der gjort tanker omkring valg af både det ene og det andet. 

Som Inge selv udtaler, så bliver du selvfølgelig ikke havearkitekt af at følge dette kursus, men det er der jo heller ingen der siger at vi alle skal være. Til gengæld er det fantastisk at få foræret overblikket over, hvor man skal starte og hvor man skal ende.








Nu sidder du måske derude og tænker hvorfor jeg reklamerer for denne side.

Det gør jeg fordi Inge var den skønne person, som gav mig det velanbragte spark bag i, på det helt rette tidspunkt, så jeg kunne komme igang på min egen matrikel.

Inspiration var jeg begyndt at finde på diverse haveblogge, men når jeg stod ude på min græsplæne med to træer og to bede, anede jeg ikke hvad jeg skulle stille op og sætte en spade i græsplænen, kunne jeg da slet ikke finde ud af.

Så kom Inge ind fra sidelinien via facebook, tilbød at bruge min have i et virtuelt haveplankursus og inden længe var jeg sparket godt og grundigt igang. Idag - to år senere - mener manden vist at jeg snart skal have et kursus i hvordan man stopper udgravning af haven... ;o)

Har du lyst til at læse mit indlæg fra dengang, kan du finde det her!



Så kik ind til Inge og find inspiration, 
det kan kun anbefales... 


20 kommentarer:

  1. Jeg er fortsatt i komposthjørnet i dag. Har lenket til ditt fine blogginnlegg om kaffegrut. Har du lyst kan du lenke mitt innlegg om varmkompost i din blogg :)Ha en riktig finfin weekend. Mette

    SvarSlet
  2. Tak for den spændende adresse, den skal jeg da have nærstuderet! Min have er stadig under opbygning, da jeg kun har haft den knap 2 år, og der er hele tiden nye udfordringer at tage hensyn til i opbygningen... som f.eks. min hund som syntes hun ejer de nærmeste meter udenfor havehækken, og indimellem giver højlydt krav på ro derude! :-)
    Hav en rigtig dejlig weekend!

    SvarSlet
  3. Jeg synes at det lyder spændende, og vil straks kigge ind på hendes blog, måske ku' der falde et godt tip af til mig :)

    SvarSlet
  4. Godaften Fru Friis.Spændende med en havearkitekt.....har været inde på hendes hjemmeside.Dejligt med lidt proffestionelle råd når man vil forny sin have.
    Har også lige opdaget dit ide katalog.....det er da bare genialt.Sidder selv og skriver ned på en blog,når der er noget jeg gerne vil huske.
    En sidste ting-du skrev på et tidspunkt om en pergola.Har du fået den lavet,eller er den stadig på ventelisten?
    Jeg spørger fordi jeg mangler lidt inspiration til en jeg gerne vil have i baghaven ved køkkenhaven.
    Rigtig god weekend til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Pergolaen er stadig under udarbejdelse, vi har haft en del snak om materialevalg og udformning. Jeg vender tilbage når der er noget endeligt... :)

      Slet
  5. Dette var et flott tips!..jeg har sett litt innom siden hennes nå..men her skal det studeres mere...masse flotte og praktiske veiledninger:)
    Håper det er vår hos deg...her er det snø idag og kaldt ennå...ufattelig hvor sent det er iår.
    God helg til deg er sør:))

    SvarSlet
  6. Uha Inger Marie ... Absolut ingen forår her, vi går og venter på snestorm... Nu må det gerne snart stoppe. ;)

    SvarSlet
  7. Kære fru Fniis

    Jeg får nervøse ticks, når der tales om at tegne eller sy. Den slags er jeg nødt til at have folk til. Jeg må med skam melde, at jeg i 2009 betalte en prof for at lave rigtig fin haveplan til mig (Lise-Lotte Juul Jensen som er en af Haveselskabets arkitekter)...... men som jeg aldrig brugte. Jeg kan hermed afsløre, at jeg er lidt hapsiflapsi mht. planer. Dem egner jeg mig åbenbart ikke til. Min have er så lille, og selvom der måske netop derfor var brug for en plan, gør jeg det på ægte cottage vis: Jeg falder pladask for en plante, erhverver mig den og farer derefter rundt som en raket for at finde ud af, hvor jeg dog skal gøre af den. Af samme årsag har jeg givet mig selv karantæne for arrangementer i Geografisk Have og lign. Det skulle da lige være, hvis jeg kunne finde nogle ...... nej nu må jeg stoppe.

    SvarSlet
    Svar
    1. He he .... Nette, jeg ser som vanligt scenariet for mig! ;)
      Ang. Geografisk have.... Hvis nu en chauffør kører op foran din hoveddør, propper dig ind i bilen og fragter dig til Jydeland, så vil jeg gerne være den person som tager imod dig, og gir' dig et par rap over fingrene med min medbragte pegepind, hvis du nærmer dig noget farligt... Fx. Kunne du udvide din horisont og kun kigge på orange planter...!! Hvis dagen går godt kan du få lov at købe en enkelt ( eller to) små lyserøde skønheder, du kan sidde og sniffe til på vej hjem til øen! Blot en tanke... ;)

      Slet
    2. Orange bvaaadr!

      *mumler noget om at spise søm*

      Slet
  8. Hvor er det dejligt med disse personer, som kan inspirere os andre :o) Sådan har jeg et med Birgit Reimer fra Mathildestiens Planteskole.
    Tak for linket. Jeg har taget et hurtigt kig og skal tilbage, når der er lidt mere tid til at læse om gode tips og ikke mindst haveplaner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig fantastisk når nogen der er klogere end os, så velvilligt deler ud af deres guldkorn... :)

      Slet
  9. Tak for tippet fru Fnis ;-)

    SvarSlet
  10. Hej Jette
    Er det virkelig 2 år siden ?? Kan godt huske at du var den heldige, der blev hjulpet "i gang". Var nemlig lidt misundelig ;)
    Et dejligt resultat du har fået ud af det !!!

    Knuzz Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lena, og ja tiden flyver afsted... :)

      Slet
  11. - sådanne tips og gode links er altid kærkomne Jette. Måske man skulle få strammet op i sin pø-om-pø-have med lidt streger og planer......tager lige et smut forbi ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  12. Hej Jette.
    Jeg kender godt Inge og hendes blog, og bogen har jeg læst både da den var ny og for en 3 måneders tid siden. Jeg er også blevet meget inspireret. Tænk at få sin have brugt i en virtuel haveplan. Det lyder spændende og jeg kan godt forså du fik lyst til at gå i gang. Men tænk engang, har du kun havetosset i et par år? Det havde jeg slet ikke regnet med. Jeg selv har været godt tosset lige siden jeg som 18 årig flyttede i hus med have, og også før det, men på en lidt anden måde jo, når det ikke er ens eget.

    Jeg har selv tegnet min egen haveplan. Den kreative proces er noget af det der er det sjoveste og det vigtigste for mig i min have. Jeg er forøvrigt i gang med at lave et langt og forkromet indlæg om alle mine planer, så det bliver lagt ud på min blog i løbet af næste uge.

    Ang. Geografisk have, så har jeg bestemt kun at tage 200 kr. med i år. Så er det nemlig kun 200 kr. jeg brænder af. Det er det jeg har råd til at købe impuls planter ind for, når der skal være økonomi til noget af alt det jeg har planlagt at købe også. Så jeg bliver ikke hjemme for at undgå impulskøb lige som Nette skriver. For øvrigt kommer jeg primært pga. blogtræf, som jeg synes jeg fik enormt meget glæde af sidste år:-)

    Jeg vil til at købe billetter til færgen til Samsø her en af dagene. Har du fundet ud af om du vil med?

    Venlig hilsen
    Malene

    SvarSlet
  13. Jamen så vil jeg kigge derind. Vores have er pt. et stort virvar af påbegyndte projekter, der venter på forår. Med 16 fældede birketræer i weekenden og kun 9 af dem skåret op og lagt i bunke, ligner det noget der er løgn. Jeg tager et før billede, men sætter det først i, efter. Jeg kan godt se, at haven nemt kan løbe løbsk uden en plan.
    Dejlig, stormende mandag til dig
    Hilsen Lisa

    SvarSlet
  14. Hvor spændende...
    Jeg skal da vist kigge lidt dér.
    Jeg er én af dem der fumler lidt i binde.. ikke så meget mere som jeg gjorde for 10 år siden, for lidt har jeg da lært. Men altså... alle de praktiske ting som der skal tages højde for vil da være guld værd.
    Dejligt med folk som tilbyder den slags.... Hurra for dem der gerne vil dele :-)
    God dag.
    Knus Susan

    SvarSlet
  15. Tak for tippet.
    Det må jeg ha´ kigget på engang....
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...