torsdag den 21. marts 2013

Sten, krukker og planter...

Der skal ikke herske nogen som helst tvivl om, at i min have har blomsterne første prioritet  Jo flere - jo bedre! Men derfor kan jeg sagtens nyde og lade mig inspirerer af alle mulige andre typer haver. 

Fx. har stenbede altid fascineret mig. Der er et eller andet med sten sammen med lave vækster, der kryber og kravler i kroge og sprækker. Ligesom husløg, som luner sig mellem de varme sten og bliver store og fede.





     


I et stykke tid har jeg pønset på at lave et indlæg om mine egne krukke- og stenvækster, så da Jørn (Havetid) idag udgav et indlæg om dette emne, ja så måtte jeg altså ind og lede i billedarkivet!

Egentlig syntes jeg ikke at jeg har den helt rigtige plet til et stort stenbed og husløgene har det med at blive smidt rundt af solsortene. Et par småbede er det dog blevet til, men den helt store inspiration kom, da jeg for et par år siden besøgte Jørn's have  for første gang. Jørn er simpelthen eminent til at plante i krukker, på sten og i alt hvad der har et hulrum.  Derfor må du heller ikke på nogen måde sammeligne disse billeder med Jørns kreativiteter, men vi skal jo alle begynde et sted...


Denne skønne krukke,
har en veninde fundet på genbrug og foræret mig.
Jeg elsker den...!

Jeg syntes simpelthen den var oplagt til stenbedsvækster.


Træroden er ganske vist købt...


- og den bad simpelthen om at få
plantet et par husløg i hullerne.


Og de ser da ud til at hygge sig...


Rust, glas, sten, keramik og træ, - alt i samme farve...


Og de tre små planter er faktisk hjembragt fra Jørns have i sommers.
Det lille træ med klemmen på er en Rosmarinpil (så vidt jeg husker...),
med tre små stammer, som jeg forsøger at flette,
senere skal den klippes i facon.
Dette efter kyndig vejledning af Inger (Jørns kone).

Den gule liguster overlever forhåbentlig
den strenge vinter i krukken.
Også den skal klippes i facon hen af vejen.

Sort slangeskæg,
ser også fantastisk ud i vintersolen og med snedække.

Træstubben måtte også tilplantes med husløg.
Her har solsorten dog været på spil...


I et hjørne i Bauhaus stod denne krukke og skulle smides ud...
Men jeg har jo lært hos Jørn, at skårede ting også har sin charme,
så den kom med hjem.

Inden sommeren var omme,
var dens handicap næsten skjult af Pletter i luften.


Egentlig er det en vandsten som jeg købte billigt,
men da manden ikke var begejstret,
blev den omdannet til husløgbed.




Sten i skål med vand...
Der behøver ikke altid at være planter,
og istedet er der lidt til insekter og pindsvin.



Skålen er arvet fra mine forældres have.
Billedet er taget her i marts, derfor ser husløgene lidt trætte ud,
men de kommer flot igen til sommer...


Husløg i faldefærdig fletkurv!


Beton på betongrillbordet!
Til sommer skal den vist plantes rigtig ned i skålen...


Sten forneden og sten fra oven...
dette bed ser lidt rodet ud,
det skal vist have en ansigtsløftning til foråret!

Så selv om jeg ikke syntes jeg har plads til at lave stenbede, så bliver der alligevel puttet lidt forskelligt ind hist og pist. Faktisk har jeg også et par planer til sommer, man skulle jo nødig gå hen og kede sig... 



Så tak for inspiration og hugst af ideer,
til Inger og Jørn i Silkeborg... ;o)

24 kommentarer:

  1. Hej Jette.
    Jeg skal da lige love for, at du har husløg. Sådan noget har jeg slet ikke (mere). Jeg synes altså du sætter dit lys under en skæppe. Det ser nemlig rigtig godt og virkeligt kreativt ud med alle dine sten og træroden. Den skårede krukke er rigtig flot, så det var vel nok godt du kunne rede den. Jeg havde også en enkelt pletter i luften sidste år, (jeg er ikke sikker på om den har overlevet i udestuen, for den ser temmelig tør ud), og den blev lynende hurtigt kæmpe stor.
    Er det mon citrontimian du har på de første to billeder, eller er det noget helt andet?
    Jeg bliver også meget inspireret, når jeg læser på "Havetid", men måske ikke så meget af stenbedsblomsterne, men mere af al den grønne frodighed og kontrasterne imellem det klippede og det mere utæmmede. Og så er der jo den pigstensbelægning de har brugt til stierne. Den synes jeg virkelig taler til mig. De har sådan en nostaltisk naturlighed over sig. Jeg har også nogle marksten oppe ved naboen, som ligger og venter på mig. Så håber jeg, at jeg kan få noget godt ud af dem. Flot ser det i hvert fald ud hos Jørn og Inger.
    Kærlig hilsen Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene. Vi sidder vist her som et par natteravne og skriver i munden på hinanden -hos hinanden! ;)

      Hvis ikke du har været hos Jørn og Inger, så er det bare med at komme afsted, det passer lige med en sommertur nede fra dig. Hele deres have er en stor inspirationskilde og der er så mange skønne detaljer.

      Slet
    2. Hej Jette.
      Jeg er også på vej i seng nu. Typisk mig, jeg har lidt svært ved at finde min seng;-) Hyggeligt jeg ikke er alene.

      Jeg har ikke været hos Jørn og Inger endnu, men jeg har lavet en aftale med Jørn om, at vi skal snakkes ved når det bliver lidt mere sommer. Så vil Helle og jeg køre derop, sandsynligvis en hverdag. Vi kan desværre ikke de to weekender de holder åben have.
      Jeg har i det hele taget ikke turneret så meget, da jeg har været ret så syg de sidste 5½ år, men som du nok kan fornemme, så går det jo meget bedre, så nu må der godt ske lidt ind imellem igen:-) :-)

      Slet
  2. Det var et dejligt indlæg. Jeg har også besøgt Jørn og Ingers have og de kan noget med krukker og sten. Jeg er først for nyligt begyndt at samle på husløg. Jeg så nogle meget flotte hos Lisbeth sidste år. Det ser fint ud med din pletter i luften. Jeg tror desværre min er gået til her i vinter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Lisbeth kan noget med husløg på Samsø, jeg tror nu det er luften der er anderledes derover end i Jydeland.... ;)

      Slet
  3. Hej Jette
    Jeg synes bestemt, du har gjort det godt..!!.. Ser skidegodt ud !! Vil også gerne besøge jørn og Ingers have. Er ved at falde i svime over deres blog.
    Knuzz Lena

    PS.. Hvis du sku blive træt af din venindes genbrugskrukke siger du bare til ;) ;)

    SvarSlet
  4. Jeg elsker simpelthen den type havebilleder du viser her! Sten og krybende vækster er bare så flot og taler både til fantasien og ens forundring over naturens mangfoldighed. Mine unger foretrak ofte at lege nettop ved sådanne stenpartier, for så blev stenene til bjerge og væksterne urskove i deres leg!
    Jeg syntes du har skabt nogle forrygende flotte sammensætninger her! Træroden med husløg ser vidunderlig ud, ligeså krukken med pletter i luften. Den lange krukke er da helt vidunderlig!
    Skønne billeder! :)
    Hav en fortsat dejlig dag!

    SvarSlet
  5. Mmmjjaaa fru Fniis. Jeg opfatter nu også Jørns og Ingers have mest som noget meget grønt og frodigt. Da jeg var på besøg for et par år siden, var der ikke meget ørkenbed over det. Du har givetvis fået øje på noget, jeg slet ikke har set, men der er også meget at se på hos dem. Én af de ting jeg så godt kunne lide, var bl.a. de hule sten med pytter (det var regnvejr, da jeg var der), og jeg kan se, at du har nappet den dejlige idé i rigt mål. Lige noget for de kvækkende :-)

    SvarSlet
  6. Der er noget med gamle krukker og stenbedsplanter. Som du skriver, man behøver ikke en masse plads, for at gøre drøm til virkelighed. Du inspirerede jo mig sidste år, med den gule liguster! Den vil jeg glæde mig til at se vokse op. Jeg fik en lille bitte en tilsendt, nemlig.
    Krukken med pletter i luften blev vel nok fin.

    SvarSlet
  7. Hej Fru Friss:-) Jeg er også blevet meget inspireret af haven i Silkeborg, men det du viser frem er klart også værd at studere nærmere! jeg har et projekt i min forhave i år, hvor jeg gerne vil lave et lille bed omkring et gammelt lille ærtetræ, og en del af det skal være til husløg. meget flot med den skårede krukke med pletter i luften. godt set! Håber den klarer vinteren? God weekend fra Blomsterlyst

    SvarSlet
  8. Hej igen! Undskyld! jeg kan se jeg har stavet dit navn forkert! Jeg skriver fra min IPad , og det går indimellem lidt galt ;-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kan komme mange kreative sætninger ud af en iPad, især hvis man (læs jeg) også skriver uden briller... ;)

      Slet
  9. Hej Fru Friis.Et forrygende indlæg.Er også vild med sten og husløg.Og vil helt sikkert have mere af samme skuffe.
    Nu er jeg blevet inspireret af dine mange flotte ideer.Er især vild med din krukke fra din veninde.Og din trærod er bare så flot......er det blomster du har i den?
    Pletter i luften er super i din krukke.
    Er da spændt på om mine har overlevet i mit nye bed.
    Rigitg god weekend til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også en slags husløg der står i træroden, i fuldt flor. Jeg har ikke erfaring med at Pletter i luften overlever i krukker, men i bede er de ikke så sarte. Også god weekend til dig, og tillykke med manden ;)

      Slet
  10. Et dejligt indlæg. Jeg er egentlig slet ikke til sten og stenbede, men du har da næsten fået mig overbevist om at jeg en dag skal prøve med et lille-bitte stenbed :-)

    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig skal du da det.... ;)

      Slet
  11. Kære Jette
    Tak for al den reklame du gør for bloggen Havetid. Det er en fornøjelse at se dine smukke kreationer. Du er kommet meget langt, og vi er da beæret over, at du påstår at have fundet inspiration hos os.
    Kh. Inger og Jørn

    SvarSlet
  12. Ja sten giver noget til planterne i haven, og sammen med de krybende og tørketålende planter er de næsten uundværlige. Den skønne genbrugs-krukke er da virkelig et fund, og det er en fantastisk flot trærod, som husløgene får lov at boltre sig i. Det ser godt ud. Den lille sedum har en fin farve til betonbordet. Tak fordi du lagde link til bloggen "Havetid". Jeg havde været inde at kigge for et stykke tid siden, men kunne ikke huske hvordan jeg havde fundet den.

    SvarSlet
  13. Hej Fru Friis. Hold da op, hvor er du kreativ. Det ser supergodt ud det hele. Både beholdere og husløg. Smukke kombinationer og hvor er du sluppet godt fra det!

    SvarSlet
  14. Kære fru Friis
    Det ser simpelthen så skønt ud og du har masser af fantastiske stemninger rundt omkring. Du er simpelthen så god til at finde genbrugsguld og udnytte det og selvom inspirationen kommer fra Jørn og Ingers have så synes jeg at du godt kan tage noget af æren selv:)))
    Jeg får lyst til at gå ud og plante lidt rundt på mine husløg...... der er bare det ved det at der ligger mindst 20cm sne over hele haven.

    SvarSlet
  15. Har det lige som dig Jette - blomster én masse men syet af andre haveformer kan sagtens sætte et varigt aftryk og ønske om også at gøre og skønt ser det altså ud ......kan helt mærke varmen fra stenene.....det er så livgivende her midt i marts vinteren ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  16. Tusind tak for dejlig inspiration - Super flot !
    Har kun besøgt Inger og Jørns have en enkelt gang, selv om den ligger tæt på mig :-( Men det skal der helt sikkert laves om på - Fantastisk have og hyggelige havemennesker :-)

    Med hensyn til pletter i luften - så vent endelig og vent igen ;-)inden i dømmer dem ude. De er MEGET sene i udspring.

    SvarSlet
  17. Det var dog nogle dejlige billeder af dine skønne stenbede og ja de fylder ikke meget og kan give rigtig meget hygge til en krog eller en lille bitte plet der bare mangler "noget"

    Dejligt med så skøn en inspiration fra dig :)

    Ha' en skøn søndag.
    Haveknus Anentte

    SvarSlet
  18. Fantastiske bilder fra en kreativ hage!...takløkene i det lange bed/krukke...I love it!!
    Masse inspirasjon...som jeg godt kan bruke i hagen min:)
    God påske:))

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...