lørdag den 16. juni 2012

Alium Amok...

For mig er det en forrygende Alium sommer. Jeg har fået lagt flere løg end nogensinde før og gevinsten har været igang et stykke tid, men fortsætter åbenbart med nye overraskelser.




Nogle er ved at takke af for denne gang.

Andre er midt i det...






Disse stjernekugler er fantastiske...


Festfyrværkeri på vej...


Gad vide hvad det her er for en Krølsus...?

Og her lærte Frk. Solhat mig, at det er en Honningurt.


Lyserød yndighed...

Denne hører til i småtingsafdelingen.
Troede faktisk den blev lilla, - det gør den så ikke!

Krølsussen, - nu med regndråber...

En mærkværdig skabning...

Til slut en af de helt små på vej,
spændende om den så bliver lilla...

Hov! Der var sandelig en mere!
Den må da hedde noget med stjernekaster eller måske Pindgrisen...


Det er da en fornøjelse med den alsidighed der er i disse løg og som altid kan jeg glædes over naturens forunderlighed.

Og nej... jeg har altså ikke den fjerneste idé om navnene på dem allesammen. Jeg køber efter de fiiiine fotos på pakkerne, lægger dem i jorden (løgene altså!) og smider emballagen ud. Til gengæld kan man så høre Fru Friis gå rundt i haven og sige lyde i retning af: "Naaajjjj, men se dog....!" eller "Er den ikke fiiiin...!"

Nu vil jeg trække mig tilbage en stykke tid 
men lige pludselig er jeg der igen ;o)



28 kommentarer:

  1. Hej Jette.flotte alium-er vild med den lilla.
    alle mine alium er næsten afblomstret,på nær de små fine som jeg ikke lige ved hvad hedder.
    Skal du ikke til Kolding i morgen? Knus jette

    SvarSlet
    Svar
    1. he-he... jeg bor i Kolding, Jette!! Sker her noget jeg går glip af?? :o)

      Slet
    2. Hej igen!det er mig der kludre i det.jeg mente selvfølgeligt elipsehaverne på Djursland i morgen.

      Slet
    3. Desværre, jeg har fået booket andre aftaler ind, så det må blive en anden gang. Men rigtig god tur til dig, hvis du skal derop :o)

      Slet
  2. Jeg gir dig helt ret..- der er noget helt særligt ved de forvandlingskugler! Krølsussen er godt nok mystisk, det blir spændende at se hvad den blir til.
    Jeg fik ikke lagt allium men har sået nogle tidselkugler som er lidt langsomme med at blive voksne. Håber de blir fine.
    :-) Rose

    SvarSlet
  3. Hej Jette krøltoppen hedder noget med Allium hair. Ha ha jeg var også riundt i dag og tager billeder af mine forskellige Allium, for at lave et indlæg du var så hurtigst, jeg kan nemlig ikke sidde idag så ligger med ipaden , og den kan jeg ikke finde ud af og lave indlæg fra. Skal se om jeg kan blive så god at jeg kan komme til Garden Party i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. God bedring, håber du kommer afsted. Ellers er der ingen undskyldning for at få lært at bruge ipaden i liggende stilling, - tænk bare at eje sådan en!!! ;o)

      Slet
    2. - og desuden skal vi da også se dine Alium, så bare på med vanten!!

      Slet
  4. Jeg er også glædeligt overrasket over allium, især den du kalder festfyrværkeriet, min har stået nu i 14 dage, de er så skønne. Honningurt har jeg ikke, men næste år måske :o)
    Festfyrværkeriet hedder prydløg orientalis.
    Ja men god ferie eller? Vi glæder os til du pludselig er tilbage igen, så vi kan se resten af de fine allium, krølsus f.eks.

    SvarSlet
  5. Skønne allium du viser. Ja, det er utroligt, at det først er inden for de seneste par år, at vi rigtig har fået øjnene op for dem.

    Dit billede nr. 5 med allium og storkenæb i baggrunden er bare rigtig godt :-)

    SvarSlet
  6. Skønne allium du viser.
    Den der krøltop er da noget helt særligt - har jeg aldrig set før :-)

    Din "stjerne"-allium så jeg en del af sidste år i England.
    De er super flotte.

    Hav det godt,
    kram herfra...

    SvarSlet
  7. Hej
    Ja Allium er da sagen.
    De der stjerner er også på vej hos mine Allium orientalis.
    Må sige at alle løg er kommet trods en vis skepsis.
    Du har godt nok fundet mange flotte. Dejlige billeder.
    God ferie.

    SvarSlet
  8. God tilbagetrækning - Flotte løg, mine de hvide er netop sprunget ud, men de store lilla er nu mine favoritter :)

    SvarSlet
  9. Hej Fru Friis. Ja, det må være aliumår i år. Jeg har også plantet en del under frugttræerne og troede i lang tid, at nogle af dem (ret mange) ikke blev til noget. De var allerede begyndt at komme op i efteråret og har lignet purløg i lang tid, men nu er de sørme med knopper allesammen, så jeg følger også spændt med. Det var godt nok nogle gode billeder du kunne vise - jeg synes også, det var en flot tilbagetrækning! Glæder mig til næste indlæg!

    SvarSlet
  10. Hvor er der mange skønne løg - hvor mon du har shoppet løs. Man kunne måske kigge forbi i samme shop ;o).

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er såmænd bare rundt omkring i byggemarkeder, Bilka og plantecentrer hvor min vej nu falder forbi... :o)

      Slet
  11. Du har rett, de ser ut som fyrverkeri. Den siste er spektakulær. ha en god helg!

    SvarSlet
  12. Hold da op, hvor har du mange spændende allium.

    Jeg er vild med din buddha frø :-)

    SvarSlet
  13. De er godt nok også fantastiske - jeg kan godt lide ordet FORVANDLINGSKUGLER godt fundet på HaveRose! De starter som en underlig dims og udvikler sig til et under. Sådan var min barndoms forvandlingkugler også - blot var det her farver der ændrede sig.... jeg har EN i haven i år - nogen må have taget dem i nattens muld og mørke! For jeg burde have 10 stk.

    SvarSlet
  14. Skønne allium. Tror absolut ikke, man kan få for mange!!! De er også utroligt smukke i modlys efter en regnbyge - MÅTTE lige hente manden forleden, da jeg så det, " SEEEE , er de ikke FIIINE " ? Udbrød jeg mens jeg hev ham i ærmet for at komme tættere på. Joeh, sagde han, og gik ind og skrællede kartofler... Tjah. Måske er vi lidt tossede.....
    Ps- håber der kommer BILLEDER fra din tilbagetrækning.. ;-)

    SvarSlet
  15. Hej Jette
    Dejligt at høre øh læse at der er andre end mig, der heller ikke er for god, til det der med navne.. Men udbruddene kan vi så til gengæld levere ;))

    Har også nogle allium, men slet ikke så mange spændende. Fik ellers købt nogle billigt sidste år, men ak, da de sku plantes slap energien op ( har en rigtig dum jord at grave i, så kadaveret synes ikke lige den ville være med)

    Ha en dejlig regnfuld søndag :)

    SvarSlet
  16. Nøj, hvor har du fået lagt mange skønne allium, wow. Det er utrolig så stor variation der er, og jeg tror da næsten at du har fået fat i alle dem jeg kender overhovedet :-)
    Mine lyserøde blev slet ikke til noget, men med allium ved man aldrig, det kan være at de finder på at dukke op igen til næste år.
    God tilbagetrækning :-)

    SvarSlet
  17. Hvor er de altså flotte Jette - er altså helt vild med allium i alle afskygninger.. hhmmm mmmærkeligt at der så ikke findes nogle af dem i min have endnu...??? nå det må der laves om på...

    Hov hov hvor skal du hen i et stykke tid ;)

    SvarSlet
  18. Skønne allium - det er vi vist enige om. Jeg har bare alt for få... Med al den allium-snak så bliver der run på salgsstederne for den slags planteguf her til efteråret. Tøv ej for længe...

    God tur / pause eller hvad nu - du fortæller vel om det senere?

    Ulla

    SvarSlet
  19. Du milde :) :) !!! SÅ mange FINE :)

    Iben

    SvarSlet
  20. Kære fru Friis,

    dejlige billeder af dejlige "forvandlingskugler" som jeg også synes er et rigtig godt ord.

    Hvis ikke din krølsus er en Allium Hair, kan det meget nemt være en krølsus du har fået med hjem fra min have sidste år. Nogle vil måske sige "mere sjov og sjælden end køn", men jeg vil ikke undvære den.

    Knus

    SvarSlet
  21. Mange gode billeder af dine smukke blomster.
    Tak for kigget.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
  22. For et flott syn dine fantastiske kuler..krøller og nydelige blomster:))
    Jaaa..jeg hadde en flott tur "sydpå"..men tiden ble aaaalt for liten..må nok legge opp til flere:))
    Kos deg i din fine hage..nyt sommeren..gleder meg til du er tilbake:)))

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...