lørdag den 30. juni 2012

Floriaden...

Så oprandt dagen endelig hvor vi skulle afsted og se Floriaden. Mine forventninger var skyhøje. Noget som kun bliver udført hvert 10. år må da være unikt. Når man kører rundt i Holland er det tydeligt at hollænderne kan noget med haver, så derfor må en haveudstilling fra deres hånd være stort.

Og stort var det, på mange måder...


Velkommen til Floriaden 2012




Hollænderne kan noget med klippede træer, meget imponerende.


Kom ikke at sig, at du ikke har plads til flere planter... ;o)





Der var masser af eksempler på vand i haven, stort som småt...


Den her idé kunne jeg sagtens se i min have...

Grønt i mange lag og på mange måder.
Søjler, tagbelægning eller vægge, der kan altid puttes planter ind.



Englændernes "Hanging baskets" har pludselig fået en ny dimension.

Her var også rigtig mange sjove, anderledes
og gode ideér til rumoopdeling.





Jeg har normalt den indstilling, at hvis ikke jeg har noget positivt at sige, behøver jeg ikke at udtale mig om det her på bloggen. Og der er rigtig meget positivt at sige om Floriaden, det var en herlig dag fyldt med indtryk og nye ideér der kunne tages med hjem.

Men... (og nu kommer det alligevel), - jeg var faktisk en smule skuffet. Jeg savnede det helt store blomsterflor, fyldt med roser, dahlia, clematis og alverdens stauder og sommerblomster i en skøn forening. Der var skam masser af planter, men noget manglede....

Der var rigtig mange steder man kunne lære noget, både for voksne og børn. Er man den videbegærlige type der gerne læser plancher og ser små film, så er der rigeligt at få tiden til at gå med. Jeg er så typen der gerne vil se, sanse, snuse og opleve planter og blomster in natura. 

Så alt i alt, vil jeg give udstillingen 4 stjerner ud af 5, og for os var det fint at vi kun havde tid til en dag derinde, men jeg er glad for at vi oplevede dette hollandske haveshow.

Og så lige et lille forbrugertips som jeg fik fra Jørn (Havetid) og som gav rigtig meget mening for os. Hvis du vil udnytte din tid derinde optimalt, så spring alle de internationale stande over som kommer lige inden for indgangen. Søg ud i området og se alt det andet først. Er der tid til overs, kan I vende tilbage hertil og fordybe jer i sjove souvenirs fra alverdens steder, men det er ikke her du finder det bedste havehalløj. (Lige bortset fra den kinesiske stand som var fantastisk!)


Tak fordi du læste med 
og jeg håber du stadig har lyst til at se Floriaden... ;o)


På opfordring kommer lige et enkelt foto fra den kinesiske stand,
selv om det ikke yder den, den rette stemning.
Senere vil jeg lave et indlæg om belægninger, 

så kommer der lidt mere herfra.
- og så lige en svømmesø til Zep... ;o)



25 kommentarer:

  1. Jeg vil sige det på den måde, at jeg ikke er til SÅ kolosantiske oplevelser... Og bare at kigge på dine fotos giver mig lyst til at stikke fødderne i noget af det vand der (og det må man jo nok ikke hehehe).

    Men hvor er det dejligt, at du tog derned og har bragt nogle lækre, nye idéer med hjem at vise frem! Hanging Baskets kan jeg altså ikke lige greje, hvad meningen er med? Men insekthotellet har jeg været lun på de seneste år og glæder mig at se også derfra. Og der er flere finesser på billederne, jeg suger til mig...

    TAK for kigget.

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Så skulle jeg alligevel ha' vist fotoet med svømmesøen... ;o)

      Slet
    2. Nænæ kun soppe - kan ikke svømme ;)

      Hjertelig godaften

      Slet
  2. Hej Fru Friis. Tusind tak for rundvisningen, det var rigtig interessant. Mange sjove idéer og tips. Det med vand i haven var ret sjovt og var måske også noget, jeg kunne bruge. Fortsat god tur.

    SvarSlet
  3. Kære fru Friis
    Det er den anonyme fan igen...(den var god med kontaktannoncen -:). Og det var jo lidt det jeg frygtede med Floriaden. Jeg vil også svælge i stauder, sommerblomster og georginer på sådan en udstilling som Floriaden. Måske skal det være England i stedet for. Hvis du har tilgode at besøge Hampton Court Flowershow, så prioriter det til næste år. The Floral Marquee er fantastisk. (Blandt alt det andet).

    SvarSlet
  4. Kære fru Friis... igen den anonyme:

    Se evt. mere på

    http://www.rhs.org.uk/Shows-Events/RHS-Hampton-Court-Palace-Flower-Show/2012

    God fornøjelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhh... det kunne bestemt være en fantastisk oplevelse. Det eneste jeg er lidt forbeholden overfor ved Hampton og Chelsea, er at de kun varer få dage og derfor kommer der 10 billioner mennesker ind på meget kort tid. Men måske er der ingen grund til at være bekymret omkring dette?? Har du været der?

      Personligt vil jeg også gerne slå et slag for den tyske haveudstilling BUGA. Jeg ved godt at tyske haver ikke er så trendy i de "finere" havekredse, men vi har nu haft meget fine oplevelser de to gange vi har været afsted. Næste år er det i Hamborg, og så er der bare op på cyklen og afsted... ;o)

      Slet
    2. Du skal altså ikke være forbeholden over for Hampton Court for der er plads til alle de mennesker der kommer og så har britterne også en helt anden mentalitet end vi dansker har når vi er mange... I england tager man naturligt hensyn :D

      Slet
  5. Tak for turen Jette - sjovt nok havde jeg lige fået den samme holdning fra et par der havde være til Floriaden... hmmm 2 på en uge der ikke var sådan helt oppe at ringe, det giver stof til eftertanke...

    Men de billeder du har taget giver dog et billede af at det er helt vidunderligt og at der er mange sjove ting at se på, det giver jo heldigvis et plus på kontoen... og noget godt øje guf er på siden ;)

    Det vand kan jeg godt forstå at du synes er sjovt til din have, du skal have sten i så både frøer og fugle kan sidde trygt og drikke og hygge sig, så skal det nok blive rigtig godt :)

    Vi vil da se den kinesiske stand... sig mig tror du bare du kan sige at den var fantastisk og så... nå ja det må I ikke se... :) Vi vil se den kinesiske stand, Vi vil se den kinesiske stand

    SvarSlet
  6. Tak for det Jette ;) ...må så væbne mig med det der tålmodighed... til belægningerne kommer ;)

    SvarSlet
  7. Lækket foto fra den kinesiske!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  8. Nogle flotte tematiske collager, du har kreeret. De giver mig appetit på, at se mere :-)
    Men jeg kan godt forstå, at du savner noget mere med blomster. Det ville jeg nok også have gjort. Forventningerne til sådan et arrangement er vel også ret høje ;-)
    Jeg venter med spænding på den næste om 10 år.

    SvarSlet
  9. Tak for et SUPER GODT og rigtig inspirerende indlæg. Jeg skal selv til Floriaden og "lapper" alt hvad du skriver i mig. Jeg synes det er rigtig dejligt du skriver objektivt og også giver udtryk for hvad du oplevede som godt og mindre godt, for det giver i hvert fald mig et bedre besøg end jeg ellers ville have fået. Nu er jeg forberedt på hvad jeg kan forvente at finde på Floriaden og også hvad jeg ikke skal regne med at ser der nede. Det synes jeg er rigtig dejligt.
    Tak for inspriation og de FINE FINE billeder, jeg glæder mig til selv at opleve Floriaden.
    God Weekend
    Have Hilsen
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita. Dejligt at du ikke lader dig kue af mine knapt så positive betragtninger, det hele ligger jo i forventningerne. Du kan roligt glæde dig, for det er et spændende sted. Vi skal også huske at udstillingen hele tiden udvikler sig hen over sommeren og vi oplever og ser forskellige ting, så jeg vil glæde mig til at se dine billeder :o)
      Iøvrigt er der en lille by Lottum i nærheden I skal se hvis I har mulighed. Jeg kommer ind på det i mit næste indlæg.

      Slet
    2. Dejligt med nogle gode tips, jeg vil glæde mig til dit næste indlæg.
      Du har ret, det vil selvfølgelig være en anden oplevelse og billeder jeg får med hjem, det har jeg ikke lige tænkt på på den måde. TAK for VIRKELIG GOD inspiration.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  10. Tak for en dejligt tur og fine billeder. Der var da mange spændende ting at se på, men jeg forstår heller ikke liiiige den der med "hanging baskets". Det er dejligt at komme rundt den slags steder via andres blog, når nu ikke selv man kommer afsted.

    God søndag :)

    SvarSlet
  11. Det du beskriver er lige nøjagtigt hvad jeg har hørt fra flere andre, der har besøgt Floriaden.
    Jeg når ikke derned, men vil ærgre mig noget mindre nu.

    SvarSlet
  12. Hej Fru Friis.Fine billeder fra Floriaden.Kan mærke at du ikke var 100% tilfreds med udstillingen.Men det er altid såændende at se nogle nye ting.Hvis du er vild med spejlbasin så se mit nye indlæg fra Lisbeths (Contryliv)have,som jeg besøgte i dag. god aften Jette

    SvarSlet
  13. Jeg var egentlig lidt misundelig, men da det ikke kan blive i år for mig, og der er 10 år til næste gang.... og du ikke er helt oppe over skyerne, ja, så vil jeg bare holde op med at være misundelig - og glæde mig til flere billeder dernede fra :)

    SvarSlet
  14. Tak for kigget, jeg må indrømme at jeg havde det lidt på fornemmelsen, sådan uden at have oplevet det selv. Til gengæld har jeg været i Keukenhof, og der var jeg nemlig ikke vildt begejstret - men igen, hvad er forventningerne, og hvilke briller har man på. Men dit indlæg fra Riets have ---- Nøøøøj, nu kommer jeg til at ligge søvnløs eller drømme om romantiske roser og opstillinger og zinkspande, og geder, og bord/stolesæt, og, og, og, ... mmmmm mums!

    SvarSlet
  15. Flott innlegg fra floriaden!
    Mine naboer var der iår..men de tar ikke så flotte foto som DEG!
    Takk for du deler av din tur..mange gode ideer du viser..har gitt meg ny ideer å sette ut i livet:))
    Ønsker deg en fin ny sommeruke:))

    SvarSlet
  16. Det kommer ikke helt bag på mig, at du ikke var så imponeret. Jeg tror mange af os bloggere mere er til plantemarkeder som Kolding og andre steder. Vi vil kunne købe ikke bare nyde en masse stort, som man ikke selv kan have alligevel.
    Ja den holdning skrev jeg om uden at læse de andres kommentarer.

    SvarSlet
  17. Tak for rundsvisningen. jeg kan godt se på dine billeder, at der mangler en masse blomster og farver.

    SvarSlet
  18. Nu har jeg endelig tid til at lægge kommentar her også - jeg læste dit indlæg i lørdags og har nået at tygge lidt på dine forbehold. Jeg skal jo selv afsted om et par uger og jeg er glad for at være lidt forberedt. Jeg har selv tænkt at "man" jo ikke aner hvad man kommer til at se da det er en udstilling der står på fra april til oktober og det jo ofte gælder om at opfinde noget nyt til sådanne verdensudstillinger.
    I har set mange dejlige steder jeg har kun lagt Piet Oudolfs have ind i vores plan for resten af turen skal Flemming have "havefri" og jeg skal forsøge at lade være med at snakke have hele tiden.
    Haha gad vide hvordan det går;O))))))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er jo kunsten at få fordelt sol og vind lige... ;o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...