fredag den 1. juni 2012

Vigtig havemail til dig...


På en og samme dag har jeg modtaget to sjove mails, måske du også har fået dem, men til jer andre syntes jeg lige I skal læse med her.

Den første er fra Danmarks Radio som efterlyser gode ideér til et nyt haveprogram. Hvad kan vi ønske os mere, end at blive spurgt om og måske endda føle at vi får lidt indflydelse på hvad der bliver sendt i tv.

Her er hvad Helle fra DR1 skrev:


Kære havemenneske

Jeg er TV tilrettelægger på DR og samtidig helt privat et meget passioneret havemenneske. Nu er tiden kommet, hvor jeg gerne vil overbevise DR1 om, at de selvfølgelig skal have et nyt haveprogram. Så derfor er jeg gået i gang med at udvikle på en idé til en serie, der gerne skulle være så god, at DR1 ikke kan sige nej takJ 

Derfor har jeg besluttet mig for at komme i  dialog med alle jer flittige have bloggere, da jeg har brug for input og jeg tænker at flere hjerner tænker bedre end én og jeg håber selvfølgelig, at du har lyst til at hjælpe mig.

Først og fremmest leder jeg efter et bud på en ny TV havevært, der kan tryllebinde hele Danmark og få dem ud i haverne og eksperimentere og glædes over alt det, en have kan byde på.

Det kræver en meget karismatisk person, der ryger lige gennem skærmen. Samtidig skal den rette vært også have en stor viden om alt, hvad der hører sig til i en have.

Hvis du selv synes, at du muligvis har, hvad der skal til, så er du mere end velkommen til at sende mig en lille video - bare 2-3 minutter med dig selv - i din have på mailen her.

Alternativt kunne det jo også være, at du gennem tiden er stødt på et andet havemenneske/ekspert, som har gjort et stort indtryk på dig og som du evt. kunne foreslå mig at kontakte.


Og så vil jeg selvfølgelig også gerne høre om gode idéer til indholdet i en ny have-serie. Hvad kunne du godt tænke dig at se i fjernsynet?

Emnet er jo enormt, så faktisk handler det om at finde den gode idé, der kan danne ramme om mest mulig haveindhold på kortest mulig tid.

Det ultimative ville jo være at komme rundt om alle plantegrupper – design – indretning – årstider – havetyper – jordtyper osv, osv. Men da en serie begrænser sig til 8 programmer af gangen, så må man desværre begrænse sig og arbejde med en overordnet ramme.

Det kunne f.eks. være at sætte fokus på den ”brugbare have” – altså have et gennemgående tema, der ligesom danner en overskrift på hele serien og som det meste skal kunne relatere sig til.

Men bare skyd løs med gode idéer. Jeg er lutter øreJ

Jeg håber at høre fra dig og gerne snarest, da jeg skal præsentere den færdige idé for DR1 inden sommerferien.

Bedste havehilsner
Helle 

Helle Majbritt RasmussenRedaktør og Tilrettelægger, DR Reportage
DRDR Byen
Emil Holms Kanal 20
DK-0999 København C
T +45 3520 3040
M+45 2854 8570
hras@dr.dk





Den næste mail er fra Pia Richter på Midtjyske Medier. Hun søger havebloggere til en artikelserie, men kan ikke altid se på bloggene hvor vores haver er placeret rent geografisk. 

Her er hvad Pia skrev:
  • Kære haveblogger!

    Er du vild med din have, og vil du gerne fortælle Midtjyske Mediers læsere om den og din blog?

    Så vil jeg gerne høre fra dig.

    Jeg er ved at planlægge en sommerserie, hvor vi vil portrættere en række havebloggere, som gerne må være vidt forskellige, men skal have det til fælles, at deres have ligger i Region Midtjylland, og meget gerne i et af vore udgivelsesområder: Aarhus, Nord- og Syddjurs, Skanderborg, Viborg, Randers, Holstebro/Struer, Lemvig og Ringkøbing/Skjern.

    Det er mit håb at finde mindst fem, og foreløbig er jeg glad for at have fået  tilsagn fra en kolonihaveejer i Aarhus Kommune.

    Hvert portræt kommer til at bestå af et fotografi af havebloggeren hjemme i haven og en række enslydende spørgsmål. De skal bringes fra 2. til og med 6. juli i alle vore dagbladstitler, men skal produceres i juni måned.

    Hvis du har lyst til at være med, så hold dig ikke tilbage – uanset om du har en stor landbohave, en traditionel parcelhushave eller en økologisk køkkenhave, så har det interesse.

    Skulle jeg få mange henvendelser, er det et luksusproblem, der nok skal komme noget godt ud af. Havestof er populært stof, og som glad haveejer holder jeg meget af at producere det.

    Send mig en email på piri@berlingskemedia.dk – eller en sms på 2545 6691 – med navn og telefonnummer og havens beliggenhed, så vil jeg straks vende tilbage til dig!

    Tak fordi du læste med så langt. Jeg glæder mig til at høre fra dig.

    Venlig hilsen

    Pia Richter
    Journalist  / Fællesredaktionen Midtjyske Medier

    Midtjyske Medier – en del af Berlingske Media – udgiver bl.a. følgende dagblade:  Århus Stiftstidende, Viborg Stifts Folkeblad, Randers Amtsavis, Dagbladet Holstebro, Dagbladet Struer, Dagbladet Ringkøbing-Skjern og Folkebladet Lemvig.

Nu handler det bare om at fatte pennen, få smurt tasterne 
og komme igang med de gode ideér!
God fornøjelse :o)






59 kommentarer:

  1. Det ville da bare være fedt med nogle nye fede haveprogrammer. Hvem kan vi lige foreslå som værter? Det lyder også spændende med nogle gode have artikler. Godt med så meget interesse for haven. Det var på tide....

    SvarSlet
  2. Jammen det er da bare med at komme igang Fru Friis. Ud af filme og få det sendt afsted :).Tror det lige er noget for dig.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
  3. Min hjerne har arbejdet højtryk lige siden jeg fik mailen fra dr. Men har ikke den rigtige ide andet end at de fra tv Fyn har nogen ok programmer med Signe ryge , og at det gerne måtte ligne det lidt. Så også en dag en fra østjysk hvor de gik rundt i en privat have sammen end en gartner som gav gode råd. Men tænker vi kunne snakke lidt om det på tirsdag, selv om hun skrev det hastede lidt.Hilsen Helle

    SvarSlet
  4. Jeg har givet hende (Helle , DR) et input... lidt blandet men med temaer. Og mon ikke hun læser med her? Det er jo her, hun fandt os.

    Og så synes jeg i øvrigt at det er dejligt at der "blæser nye vinde" (selvom det stormer og hagler lige lovligt meget i Bagsværd i skrivende stund) i Have-medierne. Og særligt dejligt er det, at havebloggeriet også er lidt i fokus. Bare vi ikke selv glemmer det nære og oprigtige, som vi er så gode til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo hun læser helt sikkert med her, jeg spurgte pænt om lov til at offentligøre det... :o) Jeg syntes også det er rigtig sjovt at havebloggeriet er ved at blive synligt for andre end os selv.

      Slet
  5. Ja, haveprogrammer kan vi da næsten ikke få nok af - specielt ikke, hvis vi oven i købet kan være med til at præge dem :-)
    Du må ud og igang med at filme - jeg har allerede sendt en lille stump video afsted ;-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk Signe, skal vi så se dig på DR1? :o) Jeg har dog nøjes med at komme med en flok kommentarer... :o)

      Slet
  6. Hej Fru Friis.det var da nogle spændende mail du har fået.Vi må alle lægge hovederne i blød,og komme med forslag.det lyder
    interessant med nogle nye have-udsendelser.God tur til Kolding.Husk nu at tage masser af billeder.Knus jette

    SvarSlet
  7. Jeg synes at det er rigtig godt at vi som er haveinteresserede bliver spurgt til råds og jeg håber at mange vil give deres input så vi kan få nogle seriøse og inspirerende haveprogrammer hvor det hele ikke bare handler om at se hvordan 50 gartnere og arbejdsmænd med planter for 50.000 kr. kan forvandle et vildnis til en mønsterhave på 1 dag.
    Vedr. din mail nr. 2 så er jeg bare ærgelig over at jeg ikke kan læse om din have i midtjyske medier, men jeg håber at du gemmer et eksemplar til fremvisning;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg hører vist ikke under læsergruppen... :o)

      Lige nøjagtig det du beskriver der, med haver på ½ time, har jeg også nævnt som skrækscenarie. Nej, lad os endelig blive fri for den slags... ;o)

      Slet
  8. Jeg har også fået mail fra DR og har også svaret tilbage med forslag og input til hvad jeg synes et godt haveprogram skal indeholde.

    Spændende er det :-)

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
  9. Jeg føler faktisk meget passioneret for dette emne og har tidligere lavet 2 indlæg på min blog om emnet. I kan læse indlæg og kommentarer her:
    http://netteslillehave.blogspot.dk/2011/11/mangel-pa-haveprogrammer-i-dansk-tv.html
    og
    http://netteslillehave.blogspot.dk/2011/02/kunne-du-tnke-dig-bedre-haveprogrammer.html

    Man kunne jo evt. bede Claus Dalby om at lave programmer i stil med Haven i Hune, hvor man besøger andre haver - for så dernæst at få vist, hvordan man SELV kan lave lignende tiltag i sin egen have. Hvordan man transformerer en kedelig parcelhushave (og dem er der MANGE af) til en planteoase eller hvordan man udnytter pladsen i en lille have osv. At få en have til at stråle hele sæsonen er en diciplin, som kun få mestrer. Claus er en af dem. Min egen have ville have været rædselsfuld kedelig, hvis ikke det var for ham. Han har fået mig - og mange andre - til at være "have-kreative". Jeg var aldrig blevet haveblogger, hvis ikke det var for det univers, han har lavet med sin blog. Og jeg ville ALDRIG have hittet ud af, hvad jeg skulle have stillet op med min have uden hans (og Anne Justs) programmer, bøger og blog. Så er det sagt.

    Andre haveejere har også spændende ting at byde ind med. En kombination af dem og Claus ville være inspirerende og give viden til alle. Man laver ikke en have på en enkelt dag. At få andre til at interessere sig for processen og formidle viden ...... det er, hvad haveudsendelser har til formål. De skal give en lyst til at fare ud i haven. Synes jeg.

    SvarSlet
  10. Det var et godt spørgsmål, hvem der skal være den nye været og ja endelig nogle der vil mere, det er bare så dejligt. Tænk sig at vi bliver spurgt om hvad vi gerne vil se om haver. :)

    1000 tak Jette fordi du deler begge mails. :)

    Det bliver spændende at se hvad der kommer ud af det :D

    SvarSlet
  11. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  12. Spændende! Glæder mig til at se dig på TV! :O)

    SvarSlet
  13. Det bliver rigtig spændende.! Det er da også på tide, at man vil tage os havegale på råd :-)
    Knus Gro

    SvarSlet
  14. Nå da - haveblogning er vist blevet moderne :) forhåbentlig kommer der mange gode forslag.

    SvarSlet
  15. Nej, hvor spændende - dejligt at man tænker på at spørge havefolket hvad de kunne tænke sig.

    Vært? Ja, jeg ville da også slå et slag for Claus Dalby....

    Ulla

    SvarSlet
  16. Spændende mails. Det kunne være dejligt at få nogle gode haveprogrammer, vi kan se om vinteren, om sommeren har vi jo ikke tid. Forslag til en god vært kan jeg ikke lige komme på.
    En artikel i Midtjyske kunne jeg godt være med i, men jeg ligger nok udenfor området. Vi får ikke Midtjyske avis her hos os.
    Ingen tvivl om at haveinteressen er oppe i tiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har bl.a. forslået dig, Lisbeth... :o)

      Slet
    2. Bare det ikke er som vært du har foreslået mig, for det dur jeg ikke til, men de må gerne komme og se min have.

      Slet
    3. Det var nu også fordi hele midtjylland skulle se din have, nu hvor jeg ved hvor skønt der er :o)

      Slet
    4. Tak. Det må de gerne, hvis hun gider tage herover for det. Det er jo en laaaaang rejse :o)

      Slet
    5. Jeg er enig. Udsendelserne skal være meget tidlig forår eller vinter, hvor have folket er hjemme:O) Jeg ser faktisk slet ikke tv. fra marts til oktober!

      Slet
  17. Jeg har fået samme mail, men har endnu ikke haft tid til at vende det i hovedet.

    Jeg vil under alle omstændigheder gerne se en anden have stil end Claus Dalby! Han er inspirerende og har stor viden om emnet, ingen tvivl om det.

    Jeg kunne tænke mig noget mere i stil med Camilla Plum. Altså en have med det hele, specielt urter, frugt, og grøntsager og selvfølgelig blomster :O) Noget med selvforsyning, måske perma kultur. Og det er fordi jeg syntes det hele er ved at blive alt for meget konsumisme. Jumbo-jet fra Kina med pæoner, frø fra USA med tomater, frø fra England med specielle farver osv. osv. Er der ikke noget med at vi skal tænke på miljø og dyrke haver som er godt for mennesker og natur??
    De fleste af os vil have økologiske vare (selv tændstikker) Men økologi er altså ikke kun noget vi har i køleskabet.....

    Jeg tror jeg tager en trækasse og en megafon med til Kolding og holder en brandtale der, for jeg blev helt varm i kinderne :O))

    SvarSlet
    Svar
    1. Herligt! Herligt! En havequinde der brænder for sagen! Vi glæder os til trækassen... :o)

      Slet
    2. Øv, altså. Endnu en grund til at være lidt halværgerlig over at vi ikke ses i Kolding. Er D'er ikke en eller anden der vil stille kassen under Susanne så det ikke kun bliver ved tanken. Og hal så diskret et videokamera op....

      God tur til jer alle, der mødes i Geografisk have i øvrigt!

      Slet
    3. Der bliver ingen trækasse, gassen er gået af ballonen inden den tid. Jeg er allerede ved at være have træt efter at jeg har 'busk-ryddet' det meste af den ene have, smadret 2 vinduer i drivhuset, fræst toppen af en fin Akeleje 'Green Apple' og jeg ved ikke hvor mange flere planter der har lidt samme skæbne :O( Måske jeg skulle gå op til køreprøve i sådan en maskine inden den tages i brug igen?!

      Slet
  18. Susanne, måske vi skal tage en diskussion i Kolding, for det du nævner, er ikke rigtigt noget for mig, men har afgjort manges interesse. Jeg dyrker have for skønhed og stemninger. Haven skal være et sted, hvor jeg føler mig godt tilpas. Mit køleskab indeholder overvejende økologiske varer. Såvel grøntsager, æg OG kød. Men jeg gider ikke dyrke det selv. Jeg har meget begrænset plads og en god grønthandler.

    Hvis du har set tv udsendelser med Claus Dalby vil du vide, at han NETOP viser, hvordan du selv dyrker dine planter samt hvordan du har noget smukt at se på hele sæsonen.

    Camilla Plum er en gæv dame, som afgjort kan noget med køkkenhave i alle afskygninger. Jeg har hendes bog "Blomster" i 2 eksemplarer. En til haven og en til stuen. Pragtfuld bog. Jeg har set flere af hendes madudsendelser, men de har ikke givet mig lyst til at dyrke køkkenhave. Signe Wenneberg kan også noget med køkkenhave og det økologiske.

    Jeg vil dog gerne se "almindelige" menneskers ualmindelige haver. Jeg gad f.eks. godt se udsendelser med de haver, som er portrætteret i Hemmelige Haver. De er yderst forskellige, men man kan alligevel finde inspiration i dem alle. Jeg har også nydt de svenske Trägårdstoppen, som man kan se på nettet. Her besøger Peter Englander netop mange forskellige typer haver og man hører lidt om, hvordan haverne er opbygget. Prøv at se her: http://www.tv8play.se/play/266404/

    SvarSlet
  19. PS: Der er mindst 2 svenske havebloggere portrætteret i Peters udsendelser.

    SvarSlet
  20. Hvorfor er der ingen af jer der omtaler BBC programmerne med Monty Don som i øjeblikket kører på svensk tv med genudsendelser om formiddagen. I mine øjne det rene haveguf, som ikke behøver at blive kopieret blot købt hjem af DR og de ville få 25 stjerner fra mig. Det skal selvfølgelig ikke hindre dem i at lave et nyt lækkert program med masser af skønne haver fra almindelige hr og fru Danmark, som blot har gjort det de elsker gennem mange år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ikke se svensk TV. Ser sommer tider Grønne glæder fra Norge, men det er ikke nær så godt som det svenske Trädgårdshaven, det er en virkelig god udsendelse.

      Slet
    2. Måske fordi jeg ikke anede en dyt om udsendelserne. Hvilken svensk kanal? Jeg har flere. Er det hver formiddag? Informer os dog kvindemenneske :0)

      Slet
    3. kære Nette. Imorgen lørdag kl. 13.35 på SVT2 kommer Trädgårdsonsdag (hvilket betyder at det normalt sendes onsdag aften ;o). Tilbage til lørdag hvor de også sender Året i trädgården kl. 15.05. Og så er jeg ikke engang hjemme og kan se det, - og NEJ jeg kan ikke optage... c".)

      Slet
    4. Kære fru Fniis, Tusind tak for fyldestgørende svar. Jeg vil STRAKS sætte optageren til :0)

      Slet
    5. Kære Fru Friis. Ja dem ser jeg også - de er fantastiske. Noget i den stil ville slet ikke være tosset.

      God tur til Kolding.

      Kh Lise Lotte

      Slet
  21. Jeg vil helt klart også foreslå Claus Dalby, for han er jo ikke kun 'planter i industrielle og dyre mængder', men forspirer og tager stiklinger, og bruger mange helt almindelige planter. Og som han tit siger, så kan alle jo bruge bare en del af hans store have, i en lille parcelhushave. Han og Anne Just er om nogen inspiratorer til at min have ser ud som den gør idag. Princippet med at skrue planter, planter og planter ned, så man har blomsterflor hele året er jo nok noget af det de fleste 'almindelige' havemennesker ønsker sig. Mange blomster og planter på den forholdsvis lille plads de fleste danskere har til have.
    Og så kunne han jo tage rundt og besøge nogle af de skønne inspirerende haver-blogger-haver i sine programmer. 'Vi' er da om nogen, helt almindelige mennesker med meget forskellige haver.

    SvarSlet
  22. Sikke nogle dejlige mails du deler Fru Fniis. Jeg er helt enig i, at det jeg godt kunne tænke mig at se i tv, var nogle "almindelige" haver (især de almindelige haver, der er fuldstændig fantastiske på hver sin egen måde). Jeg tror at inspiration til hvordan man omdanner sin egen (kedelige) have til et paradis, står højt på mange menneskers ønskeliste. Der findes så mange skønne haver derude, og måske kan man vælge de haver ud, der har nogle specielle detaljer der kan inspirere "folket". Er stor tilhænger af den nutidige tendens med at dyrke så naturligt og oprigtigt som muligt, og vil gerne være med til at brede budskabet om at "sprøjter vi alle lidt, bliver det jo tilsammen til meget" så LAD VÆR! men selve den økologiske del af et haveprogram, har jo sin hel egen sendetid på DR2/friland...
    Jeg siger ikke at Claus Dalby ikke er dygtig og inspirerende, MEN når nu tv tilrettelæggeren i første omgang ikke har spurgt ham, er det nok fordi programmet skal indeholde noget andet. Jeg ville personligt blive glad for at se en "almindelig" person, der brænder for sin have og bruger hele sin fritid på den, dog uden måske at have råd til at lægge løg i industrielle mængder og have havearkitekt til mange, mange tusinde kroner.
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
  23. Min datter 8 år og jeg har diskuteret at man burde lave et have program for børn. Hvor princippet fra jord til bord blev forklaret på en sjov læringsrig måde noget aller dr lille nørdt

    SvarSlet
  24. Spændende kommentarer, men skulle det ikke være lidt nyt plum og Dalby og wenneberg er jo brugte . Vil da hellere se noget nyt og noget man kan bruge og ikke sådan noget som have på en dag og en masse gartner som farer rundt.. Hilsen Helle

    SvarSlet
  25. Jeg har også fået DR mailen :)men skal lige tænke over det. Syntes det kunne være forfriskende med en ny spændende vært - gerne et "almindeligt" havemenneske, der brænder for sagen.

    Ville gerne have været med i Kolding, men det er desværre ikke muligt. Så må jeg i stedet glæde mig til at se og høre fra jer glade havebloggere, når I kommer hjem bag skærmen igen.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
  26. I kommer ikke til at se mig på TV ;-) men jeg har skam svaret på min mail. Jeg synes der bliver nævnt flere interessante temaer, og der er flere af haverne fra blogland, som jeg gerne ville se på TV i forbindelse med de forskellige temaer.
    VH Nina

    SvarSlet
  27. Det var dog nogle interessante mails, som du og I har fået. Jeg er slet ikke i tvivl om, hvad jeg vil se.

    1. Haver der er gjort af menig mand som Jensen, Hansen og Nielsen.

    2. Haver hvor der ligger en historie til opstarten af haven. Her tænker jeg blandt andet på min egen situation, hvor det var min ondt sygdom der fik mig i gang. Der må være andre, hvor det er på samme måde.

    3. En kendt havemand/kvinde skal stå for det overordnede, samt give lidt råd og vejledning sammen med den pågældende. Det er mest for, at der skal være lidt prof. over armatør haverne, som jeg vil ønske var langt mere i fokus.

    Når jeg så skriver det, er det bestemt ikke nogen kritik af blandt andet vores allesammens Claus D's have. Claus er en mand, som jeg har stor respekt for og beundre, men det er ganske enkelt de færeste dansker der har mulighed for at have have under de former. Synes bare at man forsømmer den alm danske koloni- og have.

    Det var blot mine tanker.

    Ha' en dejlig dag :o)

    SvarSlet
  28. Kære fru Fniis

    Jeg har optaget og set "dine" haveprogrammer. Både BBCs og Trädgårds Onsdag. Jeg fulgte og optog forøvrigt Trädgårds Fredag sidste år, så det er dejligt at følge med igen. Det disse udsendelser har til fælles er "hands on" princippet. Der forklares hvordan man på bedste vis selv dyrker og passer forskellige vækster.

    Men NU må jeg bede om mine himmelblå! Jeg har skrevet 99999999 gange, at min haveinteresse og haveviden hovedsagligt - men ikke udelukkende - stammer fra Claus Dalby. Jeg favner vidt og bredt. Jeg har set andre havebloggeres haver "live" og læst havebøger af andre forfattere.

    Som nogle måske vil vide, er min have lige knap 200 m2. Nok ca. 197-198 m2. Og jeg har IKKE de resourcer til min rådighed, som Claus har! ALLIGEVEL har jeg meget at takke ham for. Min have ville ALDRIG være så skøn uden hans input. JEG synes, at den er dejlig. Ligegyldigt hvad andre mener. Hvis man tror, at alle haver skal ligne hans, tager man - efter min mening - grueligt fejl! Det er jo overhelehovedet ikke det, som det drejer sig om. Det drejer sig om, at få en vært med viden, som kan vise andre haver, for dernæst at fortælle, hvordan man inkorporerer de elementer, som man synes om. Når man ser en have, som man synes er dejlig, er det jo ikke meningen, at man skal kopiere den. Det er meningen at man skal lade sig inspirere af nogle af elementerne, nyde det man finder smukt og ellers hitte ud af, hvordan man tryller noget af skønheden ind i sin egen have. Hvad enten den er lille eller stor. Om man har mange kroner at lege med eller få eller måske ingen. Hvorfor tror nogle dog, at man skal kopiere?

    Er man interesseret i hands-on og forskellige haver kunne man måske med fordel købe Geoff Hamiltons dvd serie. Den koster med fragt under 200 kr, og der er oceaner af spændende og forskellige haver at se på, samt råd til hvordan man enten med få midler og ildhu kan lave en skøn have (an artisan's garden) eller hvis man har flere penge at rutte med en anden slags have (the gentleman's garden). Et sådant koncept kræver en vært som er alsidig og har viden. Som f.eks. hr. Dalby. På disse dvder tager Geoff Hamilton ud og besøger haver, taler med ejerne om havens tilblivelse for så dernæst at vise, hvordan man selv kan lave lignende hjemme hos sig selv.

    Jeg vidste forskrækkende lidt om haveri før 2009. Jeg skylder flere havebloggere (ingen nævnt - ingen glemt), Geoff Hamilton samt flere andre udenlandske have-værter og forfattere en stor tak. Jeg er kisteglad for, at vi har en så ALSIDIG kapacitet i Danmark som Claus Dalby.

    Claus skal være tovholder, men forskellige haver og haveejere skal være stjernerne.

    Jeg advarede øverst oppe om, at jeg følte passioneret for dette emne. For danskerne er sørme ikke gode til det med haveudsendelser. Så måske vi bare skal gøre som fru Fniis foreslår: Købe kvalitet i udlandet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nette, jeg fornemmer at din halsbetændelse har det bedre... he-he... ;oD

      Slet
    2. Man skal aldrig vide sig for sikker :0) Synes også at halsbetændelsen giver en vis træthed.

      Slet
  29. Hvor er det altså nogen skønne forslag I kommer med, og jeg fornemmer at der også kunne blive en livlig debat hvis vi sad I.R.L. Men selv om meningerne er mange, syntes jeg også at vi trods alt trækker i samme retning, så jeg er sikker på DR vil kunne bruge en masse af det skrevne. Hvor bliver det FEDT når det nye program toner frem engang! :o)

    SvarSlet
  30. Hov for pokker kære Helle fra DR. I bliver da NØDT til at drøne til Holland og filme i Riet Brinkhoffs have som Claus Dalby så smukt fortæller om i disse dage. Afsted! Afsted! Inden hun lukker ned og sælger efter denne sommer. Hvilken SKØN haveudsendelse der kunne blive herfra :o)

    http://www.clausdalby.dk/2012/06/stemningsbilleder-fra-riets-have.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Der må være nogle seertal på Haven i Hune. For jeg kan ikke komme i tanker om andre danske haveudsendelser, som SÅ mange har været uforbeholdne begejstrede for :-) Og du har knagme ret igen fru Fniis; for hvem katten siger, at haverne alle skal være danske!?

      Nu skal jeg nok holde bøtte!

      Slet
    2. Bare fyr løs Nette :D

      Slet
    3. Og lidt mere til Helle! I skal jo alligevel ned og filme ved Floriaden, så passer det jo med Riet... ;o)

      Slet
  31. Sikke nogel interessante mails Fru Friis! Dejligt at vi måske får nogle flere haveprogrammer i tv. Jeg elsker at følge dem - både Søren Ryge, Haven i Hune, Signe Wennebjerg, Drømmehaver mm. De har alle haft interessante elementer i sig - Jeg bliver både klogere og får ny inspiration af at se med. Så mere af den slags - og mindre reality shows.. :-)
    Glæder mig til at høre mere om, hvad der kommer til at ske!

    SvarSlet
  32. Fint med hageprogram på TV, men helst i månedene desember-februar. Da tørster jeg etter hageinspirasjon og legger planer, kjøper frø og drømmer om våren....

    SvarSlet
  33. Jeg har også modtaget den mail fra dr. Synes det er fedt med flere haveprogrammmer og jeg er spændt på hvad det ender op i. Jeg er ved at skriver lange lister om hvad jeg gerne ville se. Ses i Kolding og så tager vi nok snakken der :O)

    SvarSlet
  34. Ja, ret spændende. Har ikke selv fået den, men har godt set mailen.

    Hvis jeg skulle bestemme, skulle værten uden tvivl være en kvinde - kvinder når ud til publikum på en helt anden måde end mænd - for lige at generalisere ;-) Det skal være en person, der fortæller med begejstring, så vi andre bliver ivrige efter at dyrke det samme - hun skal nå helt ind i stuen til dig. Ikke noget med kedelig og monoton tale. Camilla Plum har denne evne, synes jeg, men det ville selvfølgelig være fint med en ny vært også :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  35. Hej med jer

    Enig med mange om, at Claus er den største inspirationskilde. Det kan man jo også sagtens se på en del af staudeudvalget på f.eks. din hjemmeside Marlene! Altså brug Claus som vært, men tag gerne indenlands og ud i verden og besøg spændende haver - vi skal inspireres og lære nyt - og kombiner så med Gardeners World fra BBC - de er heldige de englændere.. og selv om vi ikke - uden hjælp - kan se Gardeners World her, så til jer der ikke kender Gardeners World: Programmerne er helt fantastiske og fyldt med inspiration, også om køkkenhaver. Men brug Claus - det vil masser af os, der elsker blomster og haveindretning mv. allermest foretrække.

    Venlig hilsen fra en anonym læser i blogland

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Claus Dalbys plantesmag fejler ikke noget :-) Men nu har jeg slet ikke nævnt Claus Dalby.

      Efter jeg havde skrevet min kommentar, kom jeg netop i tanke om Gardeners World og Alan Titchmarsh, som førhen var vært på dette program, og han var helt fantastisk! Og ja, så har vi jo vores kære Bonderøven, som fortæller med en begejstring og ligefremhed, der appellerer til de fleste. Kom også i tanke om Jørgen Skouboe, der var vært på Frilandshaven - han var også helt nede på jorden og ligetil. Ikke at de to vil egne sig til et decideret haveprogram, men deres fremtoning er og var lidt ud over det sædvanlige.

      Kh. Marlene

      Slet
  36. Hej

    Spændende med de mails!

    Man kunne måske forestille sig, at programmerne tog udgangspunkt i en ny bruger i hvert afsnit?
    Et program med idéer og tips til den studerende, et program til den travle karriereperson, et til pensionisten med begrænsede fysiske muligheder, et til børnebørnene og så videre...

    Det er straks sværere med værts-bud. Det er jo sådan med ukendte kommende værter, at vi ikke kender dem endnu!

    - Ungersvenden

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...