onsdag den 25. marts 2015

Mølleren & hans kone....

Endnu en plante som nærmest kom dumpende ind i min have, fordi jeg lod mig begejstre over dens brogede blade. Anede ikke hvad jeg købte og regnede vist mest med at det var en sommerblomst. (Du kan evt. læse om indkøbet her).

Men Mølleren og hans kone er skam et stabilt og meget produktivt ægtepar. Planten er fuldt hårdfør og de lange ranker sætter gladeligt rødder.

Mølleren startede med at bo over min vandtønde. Her hænger han så hele sommeren og danner et gardin. Da jeg fandt ud at jeg kunne tage aflæggere, røg de hurtigt rundt i haven.





Fx. denne store krukke, 
som var kommet alvorligt til skade...

Det kunne Mølleren & hustru, hurtigt camouflerer....








Her i et drænrør i maj måned.
Lige nu kan jeg gå ud og tage de aflæggere, som har nået jorden.



Og endnu en krukke med indbygget skade...



Også her er der aflæggere at hente.
Al det løv der hænger mellem top og bund, visner i vinteren.


Selv om Mølleren & hans kone sørger for at sætte masser af børn i verden, er det trods alt en flok som man rimelig nemt kan "revse" og sætte på plads. Derfor er familien Møller meget velkommen i min have, og jeg har planer i endnu en stor krukke.... men den historie må blive en anden dag.



Mølleren & Frue
siger tak for din opmærksomhed... ;o)



15 kommentarer:

  1. Yndig plante :-) Den kendte jeg ikke.

    SvarSlet
  2. Den erhvervede jeg mig også sidste år, pgu af farver og duft, og i troen om det var en stueplante. Den trivedes a h t inde, og blev sat udenfor døren, og den fik sig noget af en flot optur. Den har stået flot hele vinteren, men kan se jeg nok skal flytte den hvis den ikke skal have hjælp til at lave et par unger.
    Den er utrolig dekorativ i de høje krukker/vaser du har!

    SvarSlet
  3. Ihh den er fin, må have NU. Har masser af steder hvor mølleren og frue kunne hænge :) tak for indlægget. Kh Lise Lotte

    SvarSlet
  4. Forresten Fru Friis ved du evt. hvor jeg kan købe den. Har snuset lidt rundt på nettet uden held :) :) Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Lise Lotte du kan få af mig. Send blot din adresse evt. over FB

      Slet
    2. Kære søde Lisbeth. Har sendt dig en mail med adresse. Tusinde tusinde tak. Glæder mig til Mølleren og hans kone. Knus Lise Lotte :)

      Slet
  5. Mølleren og hans kone kan også findes i min have, men kun i krukker for ellers tror jeg at de ville være helt ustyrlige :-)

    SvarSlet
  6. Mølleren og hans kone er ret flot må jeg sige, men lidt ustyrlig. Måske skal jeg have en bid til Grundlovsdag :)

    SvarSlet
  7. interessant plante :) :) og den pynter i krukkerne kan jeg se :)

    SvarSlet
  8. Tak til Mølleren og konen, tror da godt jeg kun tåle et gensyn med den i min have, den var vist gået i glemmebogen

    SvarSlet
  9. Smuk plante. Den har jeg aldrig hørt om.
    Den kunne jeg godt tænke mig i MIN have.
    Tak for kigget

    SvarSlet
  10. Hej Fru Friis.Har lige læst det festlige indlæg du henviste til.
    Og Mølleren og hans kone kunne jeg da godt bruge en lille bid af ..........hvis du kan undvære?
    Så kan vi jo bytte med min forårsvortemælk.
    Håber meget at jeg kommer til Kolding i år...............for Gitte kan ikke.
    Måske kan jeg tage toget eller måske kan jeg få kørelejlighed med en fra Storkøbenhavn.Ligger Geografisk have langt fra toget ?
    Smart som du har brugt planten i dine skårede krukker.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
  11. Kære Jette og andre interesserede. Jeg laver en flok aflæggere, så kan I bare henvende jer.... Jette, dine bliver selvfølgelig sat fra som de første, så min forårsvortemælk ikke ryger sig en tur... ;o)

    SvarSlet
  12. Det er så anden gang i dag, at jeg støder på Mølleren og hans kone. Mon det betyder, at jeg skal have den i haven. Den vil mig øjensynligt noget ;-). Smuk er den og med den villighed til at gro i skåret keramik er den da et "must have"

    SvarSlet
  13. Kære Jette.

    Lige en lille påskehilsen fra det høje og kolde nord, hvor den isnende nordvestenvind får een til at dyrke indendørs hyggeaktiviteter, som f.eks at skrive til dig.

    Jeg har aldrig hørt og Mølleren og hans kone før. Men det er virkelig en smuk bladplante, som meget gerne måtte bo i krukker og altankasser her hos mig. Synes den har en meget graciøs vækst og dens lette ranker tiltaler mig meget.

    Håber du og dine kære må få en rigtig dejlig påske, og at påskeharen kommer med en kæmpestor chokoladefrø til dig iår. Gerne een af dem med ekstra hoftecreme i......savle savle!

    Knus og kærligste tanker fra os

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...