lørdag den 22. oktober 2016

Blåregn med fut i...

Jeg har tidligere skrevet om mine frustrationer omkring mine 3 (tidligere 4) stk. blåregn. De har været nogle magelige divaer, som ikke har gidet flytte sig ret langt op af pergolaen. Enten lider de af højdeskræk eller også har de det bare for godt hernede ved jorden. Den mindste af dem har ganske vist blomstret i sommer, endda to gange, men der manglede stadig frodighed i højden.

Men pludselig! Ud af det blå, tog en vis herre ved de tre dovne divaer og i vejret skød de, - eller rettere de to af dem gjorde. Den tredje blev ved jorden, men voksede dog lidt over taljen! (Pas på med det tænkte jeg bare). Men nu ser det endelig ud til at drømmen om frodighed er på vej.


Stolpe 1: Ganske vist er de nye skud stadig spinkle,
men nu kan de føres både den ene og den anden vej.



Stolpe 2: Her er det mest frodige hjørne.
Hele 3 overliggere er på vej til at blive grønne.




I midten er de to brogede vedbend også ved at få fat.
De skal føres og bindes op, men det lykkedes dog at dække stolpen.


Lidt på afstand. I det højre hjørne ses den
lille stædige diva med den brede talje. 

I foråret skrev jeg også om pergolaen og dens manglende frodighed. Det indlæg kan du se her. Vi plantede græsser, hosta og krybende timian i bunden af pergolaen, og jeg skal da lige love for at de er kommet efter det. På blot en sommer er bunden dækket. Vi havde nok ikke behøvet at købe så mange timian, til gengæld var græsserne super billige (det kan du læse om her) ;o)










Jow - Jow... det har taget tid,
men det er værd at vente på! ;o)




14 kommentarer:

  1. Hejsa
    Jeg kan godt huske dine billige græsser, nu er de blevet flotte. Jeg tror, at de fleste klatreplanter er længe om at komme i gang. Det er i hvert fald også min erfaring med clematis, men når de så først er i gang, så kører det, så vent bare at se næste år.
    PS det med taljen kan jeg kun give dig ret i :)

    SvarSlet
  2. Blåregn er vist længe om at etablere sig, men det ser da ud til at de har været værd at vente på! Jeg lurer på om jeg skal sætte nogle timian mellem pigstenene på gårdspladsen (i stedet for ukrudt ...), og jeg bliver da helt opmuntret af dine erfaringer. Så tak for dem :-)

    SvarSlet
  3. Det ser da bare godt ud Jette. Det bliver så godt næste sommer, er jeg sikker på. Det er nok ligesom min tobakspibeplante, som var lææænge om at blive stor. Men nu er den næste for stor.

    SvarSlet
  4. Hej Fru Friis.Godt at dine blåregn endeligt bestemte sig for at vokse op i din pergola.
    Og er da bare vild med bunden med græsserne-hosta og timian.Det ser bare godt ud.
    Det var helt sikkert værd at vente på.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
  5. Hvor ser det bare godt ud! Jeg kan godt huske dine bekymringer om voksekraften i dine blåregn, men nu har de vist sundet sig længe nok:) Jeg er vild med beplantningen i bunden og ved trinene - for grunden skråner, og det er trin, ikke sandt? - det ser godt ud med græsserne og hostaerne - en super idé!

    SvarSlet
  6. Der er ikke noget så flot som sådan tyk blåregnstamme, og den er jo godt på vej nu. Hellere rigelig med timianplanter end for få.

    SvarSlet
  7. Hej Fru Friis

    Jamen det begynder da unægteligt at ligne noget!
    tror iøvrigt Lisbeth har ret, de slynger sig først op når de har lavet en nedre base, men når de først er oppe så er det fremover der det gælder!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  8. dejligt at de endelig begynder at vokse, alt andet vil være pisse ærgerligt....

    SvarSlet
  9. Men hvor kan de dog vokse sindsygt meget når de først kommer igang. Det er godt nok en flot pergola du der har fået banket ned - det bliver paradis når donnaerne blomstrer

    SvarSlet
  10. Ku godt være lidt misundelig på sådan en pergola med blåregn. Men hvor pokker skal det være? Og jeg er nok for utålmodig med blåregn, hvis de er sådan nogle langsomstartere.
    Til gengæld synes jeg godt om dit hurtigtvoksende græs- og timianbed - og de lange sted - de er for fede!

    SvarSlet
  11. Hvor er det bare et flot element i haven - smukt beplantet! Skønt at blåregnene får fat nu og gror derudaf - man kan da kun glæde sig til næste år!

    SvarSlet
  12. Det var da godt der endelig kom gang i dem :)
    Noget af det charmerende ved haver er jo at ting tager tid. Selvom det nogle gange kan være svært at vente på at se resultatet af sine anstrengelser, så går tiden jo alligevel ret hurtigt og pludselig, så sker der noget/en hel masse. Sådan har jeg det i hvert fald med min have.
    Kan huske, at jeg i den første sæson (2011) tænkte, at det jo nok ville tage rigtig mange år, før haven lignede det billede jeg havde i hovedet...men pludselig er 6. sæson næsten forbi og der er godt nok set ting og sager :)

    SvarSlet
  13. Tak for jeres søde kommentarer. Selv om jeg ikke altid får svaret, har jeg læst og nydt hver og en.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...