søndag den 10. april 2011

Uslinger...

Når man som jeg, trofast følger med på Viviks blog, har hun flere gange fortalt om opstamning og beskæring af rhododendron. Dette er en diciplin jeg har stået temmelig uforstående overfor, og har derfor aldrig vovet at klippe i mine planter.

Sidste forår fjernede jeg et gammelt rhododendronbed og kun 3 planter blev tilbage i haven uden et rigtigt opholdssted. Derfor fik de midlertidig opholdstilladelse på vores skråning ud mod marken, men led en lidt krank skæbne ovenpå den hårde vinter.

Her er den ene "Usling" reddet tilbage i haven, men noget skønsyn er det ikke ligefrem...

Så sagde Vivik de kloge ord: "Hvis de allerede nu ser usle ud og du tænker på at smide dem ud, hvad er så det værste der kan ske hvis du klipper i dem...!??" Hmmm... ja, sådan havde jeg jo ikke lige tænkt på det, så frem kom saksen og nu står 2 stk. Uslinger med en meget tæt barbering. Nu håber og tror jeg på at de i løbet af et par år, igen fremstår som tætte, sunde buske med masser af blomstring.


Og nu ser de sådan ud!
I midten er det en sommerfuglebusk og ude til højre den 3. rhododendron,
 som lige får lov at bevise hvad den kan præsterer denne sommer.

Hurra for de gode råd, fra jer dejlige havebloggere... ;o)

7 kommentarer:

  1. Hvis du har givet dem nyt spagnum og husker og vande godt gennem hele sæsonen, skal de nok klare sig.

    Hvis de har stået på en skråning i ikke sur jord, og sikkert også ret tørt, kan jeg godt forstå de protesterer ;-)

    SvarSlet
  2. Gode råd er ikke altid dyre :-). Selv er jeg blevet meget bedre til at klippe og beskære. Også selvom manden står ved siden af og skælver. Der er ikke noget værre end tynde,ranglede buske.

    Ha´en god uge
    Birgitte

    SvarSlet
  3. Vivik, nu har de fået masser af ny spagnum og gødning. De havde også fået spagnum på skråningen, men sikkert ikke nok...!

    Birgitte, nej hvad er værst: En skælvende mand eller ranglede buske... he-he...

    SvarSlet
  4. Spændende....... Jeg har ingen erfaring med at skære hårdt i Rhododendron så jeg er spændt på at høre forsættelsen:0)
    Andre buske har faktisk bedst af en foryngelsesbeskæring engang imellem så mens saksen er fremme....... He, he!

    SvarSlet
  5. Lisbeth, alle andre buske har jeg ingen problemer med at give en kur, rhododendron har bare virket lidt "mystiske". Men det er jo rart at man hele tiden kan lære noget nyt :o)

    SvarSlet
  6. Jeg er jo heller ikke meget for at skære i noget men kan da se at jeg måske skulle blive bedre til det..Glæder mig til fortsættelsen ;)

    SvarSlet
  7. De flotteste Rhododendron jeg har af de store har været klippe helt ned til sokkeholderne, så de skal nok klare sig. De er næsten mere sejlivet end svigermor skarpe tunge ;-)

    Ha' en dejlig aften..

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...