lørdag den 31. januar 2015

Noget om ikke så meget...

Idag har været den smukkeste dag og indtil kl. 15 måtte jeg opholde mig indendørs på mit arbejde. Det er altså svært, når nu solen glitrer i rimfrosten på græsplænen og man kan høre fugle kvidre i krattet.

Altså måtte jeg ud i vejret da jeg kom hjem, og det kom der et par fotos med detaljer og strukturer ud af.

















I januar passerede jeg en fødselsdag igen-igen.... det kom der er en spritny og lækker Felco havesaks ud af. Aldrig gå ned på udstyr....! Faktisk er det første gang i mit haveliv jeg ejer en lækker og gedigen havesaks, så nu er det slut med at klippe alt hvad jeg ser (heller ikke kraftige bindetråde m.m.) - i hvert tilfælde med den her saks. ;o)

Idag fik den lige lov til at klippe et par helleborusblade, før den blev tørret af og lagt pænt på plads.... indendøre!! (gnæk-gnæk...)





Men der var stadig solstrejf i haven, så en anden gave - en Libanonceder - skulle placeres i en ny og meget stor krukke. Det endte dog med at jeg fyldte jord og kompost i krukken, vandede igennem, tog et billede af herligheden og satte cederen tilbage i en krog. Tror lige jorden i krukken skal have lov til at sætte sig, før jeg planter rigtig til.











Så var eftermiddagen også ved at gå på hæld, men da vi kunne se at den klare dag ville udløse en flot solnedgang, drog vi lige et smut ned til fjorden.







Min første havedag i 2015
 - og det var jo ikk' så ring' endda!
:o)



20 kommentarer:

  1. Smukke billeder - her så vi ikke solen. Min Libanonceder er plantet i et bed, den er snart to år gammel, desværre er topskuddet frosset væk, men ellers ser den nu fin ud. Tillykke med din og med saksen, den er god :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fru Høneballe. Jeg håber den kommer til at trives i krukken nogle år. :o)

      Slet
  2. Heldige dig at du har haft sol.... jeg har kun haft gråt og lidt regn... nå det er dig velundt, især når du lige har haft fødselsdag :-) Som det dog er smuk det Cedertræ.... da vi anlagde have, for mange, mange, mange år siden prøvede vi et par gange at få Atlasceder til at gro i haven (det var meget hipt dengang), men desværre kunne de ikke klare vintrene...... vintrene var strengere i gamle dage, det ved enhver..... måske skulle man prøve igen :-) :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som om der skal passes lidt på den ceder... :o)

      Slet
  3. Sikke en dejlig dag du har haft, tænk at du har haft så smukt vejr! Her har det været gråt og råkoldt.
    Det var noget af en premieredag for din nye saks - har du virkelig slet ikke prøvet at klippe i en lille gren med den?
    Ceder er min favoritstedsegrønne (sammen med omorikagran) tillykke med den, jeg tror at det er klogt at sætte den i læ indtil det bliver mildere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nåede altså ikke grenen, men det bliver MEGET snart. Går stadig og beundrer saksen og dens smækre udseende... ;o)
      Jeg kan næsten forstå at jeg skal passe lidt på min ceder, overvejede at sætte den i drivhuset indtil foråret, men er også bange for de meget skiftende temperaturer er for hårdt ved den.

      Slet
  4. Spændende at se sådan en varieret række billeder. Jeg nød især dine stemningsbilleder fra jeres tur til fjorden.

    SvarSlet
  5. Hej Fru Friis. Det lyder som en rigtig god dag. gode og sjove billeder du viser og hvor er solnedgangsbillederne dog bare lige flotte.

    SvarSlet
  6. Tak for roserne Marie & Birgitte... :D

    SvarSlet
  7. Hej Fru Friis!
    Utroligt lækre billeder, også det af den fede- søde frø:-) Tillykke med dagen! Har meget længe kigget længselsfuldt efter en ceder, og den plads den skulle have haft kan jeg læse, duer ikke, så nu må den ha en anden plads når den engang kommer til at bo her. Saksen er super, jeg fik en sidste år, og den har aldrig rørt et stykke tråd.
    Hilsen Anette

    SvarSlet
  8. Det var også frøen jeg faldt for og især da dens øjenbryn :o))
    Uha burde nok passe bedre på min saks for den bliver brugt til alt.
    God søndag.
    Hilsen Rita

    SvarSlet
  9. Sikke nogle flotte billeder, du har taget! Jeg plantede også en ceder i haven for nogle år siden, og den har det godt og vokser fint, men jeg tænkte mig vist ikke rigtigt om mht. voksestedet, for den kan jo blive enormt stor - 12 x 25 m - har jeg lige læst,

    SvarSlet
  10. Tillykke med dagen, både føsdagen og den første havedag. Det er den ultimative bedste saks du har været heldig at få. Min kommer slet ikke i nærheden af andet end grene og roser. I år skal jeg have en lille slibesten til at holde den skarp med, det har jeg set profferne bruger :0)

    SvarSlet
  11. Kære Jette.

    Hjertelig tillykke med fødselsdagen og det lækre nye haveudstyr. En god Felco saks er enhver havekvindes bedste tilbehør.

    Hyggeligt med en fotosafari på en smuk vinterdag, hvor fruen vist så småt begynder at røre på sig???:o) Her er der også begyndende tegn på liv. Igår bestilte jeg frø. Jeg havde bestemt mig for, at slå migselv hårdt over fingrene......med en hammer...hvis jeg gik ligeså meget shop-amok som jeg plejer. Men jeg styrede mig......så nogenlunde.

    Sidste vintermåned ifølge kalenderen. Pyha.....januar varede 100 år iår. Synes den var endnu længere end den plejer.. I welcome thee....oh February <3 <3

    Knus

    SvarSlet
  12. uh... ja, det er hårdt at måtte sidde indendøre med arbejde når solen skinner og man gerne vil ud, men heldigvis kom du ud til sidst :)

    Sådan en dejlig Felco har jeg tilgode, men jeg købte en super god beskærersaks i England sidste år, og den bliver også passet godt på.

    Tillykke med cedertræet også - de er bare så smukke - vores er muligvis ikke helt samme slags, men den har stået ude i to vintre nu uden at tage skade.

    Smukke billeder fra fjorden :)

    SvarSlet
  13. Hej Fru Friis.Tillykke med både fødselsdagen og din fine Felco............den står også på min ønskeseddel.
    Og smukke billeder fra både haven og fjorden.
    Et cedertræ er jeg også vild med at få..............men har også læst at det godt kan være lidt sart.Men håber at dit klarer resten af vinteren.
    Rigtig god søndag i det jyske Knus Jette

    SvarSlet
  14. Tillykke med endnu en fødselsdag Fru Friis. Felco saksen bliver din yndlingssaks, der er et lille hak inderst ved bladet, som er beregnet til at klippe ståltråd over med :-) det har jeg stor glæde af.
    God søndag.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
  15. Smukke smukke billeder! Tillykke med fødselsdagen. Vi har en Felco saks i husstanden, men den er gemt væk og jeg må ikke (mis)bruge den. Hmm :-) Det går jo det hele alligevel. Tak for det smukke kig.

    SvarSlet
  16. Helt fantastiske billeder :-)
    Jeg ville også gerne have været ud og tage billeder af rimfrosten i går, men der stod desværre andre ting på programmet, så nej heller ikke rimfrost billeder denne gang.
    En´ gang Felco beskærersaks, så hænger du på den ;-) Jeg kan ikke leve uden min !!

    SvarSlet
  17. Smukke smukke billeder og sikke en skøn dag sådan for alvor at tage hul på haveåret søde fru Friis. Jeg kan godt forstå det trak i dig for at springe ud med saksen i det smukke vejr.

    Knus Dorthe

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...