lørdag den 11. juni 2016

Projekt hygge-i-skygge År 2...

Sidste år i maj, fik vi lavet vores hygge-i-skygge-pergola på terrassen. Vi var trætte af en evigt dansende parasol og terrassens størrelse, kan sagtens bære et hjørne med pergola. (Hvis du orker, kan du læse indlægget fra sidst år, her!)

Skyggen skulle dannes af klatrende roser og clematis. Nu er det bare sådan, at det tager et par dage inden de nye planter er nået op i taghøjde. Desværre mistede to clematis livet, i løbet af vinteren, så der måtte jeg starte forfra.

Vi afprøvede også et solsejl under spærrene, i løbet af sidste sommer. Det var absolut ingen succes. For det første blafrer det kraftigt i vinden. For det andet fik vi fornemmelsen af, at man skulle dukke sig når vi gik ind under pergolaen.

Der måtte tænkes nyt!



Et par glimt fra terrassen under pergola...

Resultatet blev at manden først lagde rionet op i baner. Dernæst tog vi en kold og blæsende aprilsdag, ud for at skære pil. Når man absolut ingen erfaring har med "pileflet" er det svært at vurdere hvor meget man skal bruge og hvor tyk pilen må være. Men vi kom hjem med flere bundter pil, som skulle tørre ca. 14 dage. 

Så blev der flettet! Det ser måske ikke ud af så meget, og det er heller ikke helt nok. Alligevel har vi opnået flimreskygge henover spisebordet, så det passer ved aftensmadtid. 



En lille smule sydlandsk stemning, syntes vi selv... 


Et par planter er ved at krybe afsted i rionettet.

Nu vil vi bruge sommeren, til at finde ud hvor meget mere pil, der skal lægges op i rionettet. Vi skal også se hvor meget pilen krymper, når den tørrer op. Der skal lige gøres lidt erfaringer.


Set på afstand, her til aften,
kan skyggen henover bordet godt fornemmes.



I dette hjørne, er rosen blevet så stor så der dannes en naturlig skyggevæg.
Det bliver en fest, når den blomstrer lige om lidt.






Så nu er det bare at vente på mere 
sol, sommer og hygge i skygge... ;o)




11 kommentarer:

  1. uha frue, jeg er bange for at de lover alt andet end sol i de næste dage. Men hvor er det blevet flot - Tillykke med det gode resultat

    SvarSlet
  2. Det var da en supergod idé med pil, og man kan virkelig fornemme flimreskyggen. Jeg har overhovedet ingen erfaring med pil:-) Det ser godt ud!

    SvarSlet
  3. Rigtig god løsning, synes jeg. Vi har haft lange svære forhandlinger med en tobakspibeplante, som gerne skulle gro så meget, at vi sparer at sætte en markise op. Måske tyvstjælper jeg Jeres ide. Det er noget kønnere end det, vi har kunnet finde frem til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ikke altid at tempoet på planterne helt passer i vores tempo eller måske den ide som opstår i vore hoveder. Vi vil jo helst se resultater.... Og du tyvstjæler bare alt hvad du lyster. ;o)

      Slet
  4. Hej Fru Friis, hvor ser det altså bare godt ud :o) jeg har selv en ide om en pergola så det var da herligt du lige viste billeder fra jeres. Jeg har gjort det lidt i pileflethegn og min erfaring er at det ikke er voldsomt meget det krymper når det tørrer ind. Det kommer selvfølgelig nok an på hvilken pil det er og her er jeg ikke så klog.
    Men i har da opnået den den perfekte flimestemning, som man også ser i syden.
    Forsat dejlig dag til dig og tak for sidst :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt hvis det ikke krymper for meget og hvilken pil det er, har jeg ingen anelse om. Det er vist en større videnskab!

      Slet
  5. God ide for det skaber hygge og skygge. Og til den tid hvor pilen ikke længere er god skulle de klatrende planter vel ogs være kommet op.
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige nøjagtig Kirsten! Også min tanke... :o)

      Slet
  6. Hej fru Friis.Det er da en skøn overdækning i har fået..........og et fint plantehjørne.Her må det da være dejligt at sidde og spise og nyde den dejlige udsigt i har.
    Den eneste erfaring jeg har med pil er jeg engang har flette en stor kurv på et kursus.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
  7. Sikke da en god ide - den må jeg lige tygge lidt på og måske omformulere til vores udendørs spiseplads :-)

    SvarSlet
  8. Hej Jette.
    Sikke en god idé, at flette pil i rionet, indtil roserne er store nok, til at skygge. Der er, efter min mening ikke noget værre, end en have uden skyggepladser. Eller uden roser ha ha.... Det bliver en rigtig dejlig plads:-)
    Knus
    Malene

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...