tirsdag den 4. juli 2017

Små haver, små projekter...

Det siger man nok! Men selv om min have er lille, er det godt nok STORT at vores sidst projekt er blevet realiseret. Til stor glæde for os begge og helt klart et løft til haven. Men vi tager det lige fra en ende af.

Efter drivhuset blev opført i 2009 har jeg haft en gangsti og et smalt bed foran drivhuset. Da grunden skråner bliver det lille stykke jord holdt oppe af de gode gamle 70'er knækfliser. (Hvorfor lave om på noget der virker!). Jeg har prøvet lidt af hvert i det bed, fra frugtbuske til diverse stauder og dahlia. Noget med succes, men for det meste virkede det lidt rodet. 

Så kom ideen med at samle det hele, med en lille terrasse foran drivhuset. Der blev drøftet en del omkring fliser og afslutninger og hvad man nu kunne tænke sig af udfordringer. Til sidst kiggede vi på hinanden og sagde træterasse! Og træterrasse det blev og nu må du komme med på turen.



Absolut ikke en spændende årstid.
De planter jeg havde til venstre i bedet er fjernet.
Nu skal der bare fjernes et par meter af ligusterhækken.


Hækken er fjernet, og det er altså en liguster!
Det viste sig at der var sygdom i den, så det krævede ikke mange
kræfter at få den 35 år gamle sag op med rode.
Nu med kik ind til naboens nydelige brændestabel. 

I fælleskab med naboen forlænges det eksisterende raftehegn med et fag.
Den store trædesten foran døren graves op og gemmes til senere brug.


Pælene sættes i beton og der laves en ramme.

Der lægges strøer (tror jeg nok det hedder), som selvfølgelig er i vatter.
Efterfølgende blev de understøttet med fliser og tagpap. 
Og nu går det hurtigt...
 for lige pludselig er der en ny lærketræs terrasse.






Slutter lige med et før- og efter billede.
Det har da pyntet!
Behøver jeg at nævne at jeg er S U P E R G L A D for den nye lille terrasse. Den opfylder alle de tanker jeg havde i mit hoved. Den er rar at gå på og det føles naturligt at gå ind og ud af drivhuset. Den får havegang, drivhus og resten af haven til at hænge sammen på en helt ny måde. 

HURRA for det lille, store veludførte projekt... :o)


15 kommentarer:

  1. Godaften Fru Friis.Hold da helt op.Det er bare blevet superflot foran jeres drivhus.Det var da en helt rigtig beslutning.
    Og det med sygdom i hækken har jeg desværre flere steder.Og min er jo meget lang.(hjørnegrund)
    Stort tillykke med den flotte terrasse.
    Og god aften Knus Jette

    SvarSlet
  2. Det er bare blevet så fint. Jeg har også lærketræsterrasser både hjemme og i sommerhuset, og jeg er så glad for dem. De er myrefri i modsætning til stenterrasser og skal bare ældes med ynde ;-)

    SvarSlet
  3. Det er da blevet supergodt. Kan godt forstå du er glad for den terrasse. Så kan du boltre dg med nogle lækre planter i flotte krukker.

    SvarSlet
  4. Tillykke med det, hvor er det blevet flot.
    Knus

    SvarSlet
  5. Det ser rigtig godt ud og spændende måde du præsenterer processen på!

    SvarSlet
  6. Sikke en god udnyttelse af et svært hjørne i haven! Det er blevet superflot og du har indrettet det smukt med stole, insekthotel og krukker. Jeg kan godt forstå, du er glad:)

    SvarSlet
  7. Det er blevet rigtig godt. Fin forandring - man kan ellers let ende med at blive blind over for de mere kedelige hjørner af haven.

    SvarSlet
  8. tillykke... det ser sgu' godt ud :)

    SvarSlet
  9. Hold da op en forandring - det er virkelig blevet lækkert! :-)

    SvarSlet
  10. nøj, sikke en lille ynglingsplet, og sikke en forandring (selvom dit før-billede nok er taget på det aller grimmeste tidspunkt, ligesom dame-makeover'ne i ugebladene)

    SvarSlet
  11. Hej Fru Friis

    Jamen det er da blevet flot!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  12. Hej Jette.
    Jeg kan godt huske vi snakkede om dit "problemområde", sidste år, da du havde besøg af Helle og mig. Men du havde jo allerede denne fine idé i hovedet og det er jo bare blevet SÅ fint. Det hænger rigtig godt sammen med drivhuset, og terrassen får, så vidt jeg kan se området foran drivhuset, til at virke noget større end før. Selvfølgelig skulle det være en træterrasse, det er jo også det I har oppe ved huset. Så det hænger SÅ fint sammen. Tillykke med dit helt nye haverum, sikke flot det blev. :-)
    Knus
    Malene

    SvarSlet
  13. Uanset hvor små projekter er, tager de tid. En lille terrasse skal igennem alle de samme processer som en stor, og hvis det skal gøres pænt skal man virkelig have styr på detaljer og finish. Faktisk ser man nemmere småfejl i et lille projekt end et stort.
    Jeg synes virkelig I har lavet et flot arbejde og ønsker tillykke!

    God weekend!
    Ulla

    SvarSlet
  14. Neeeeejjjj, hvor flot - tillykke med det og med den fremragende løsning - sammen er I bare gode :) Nu kan I rigtigt komme på "Fedet".

    SvarSlet
  15. Ih, jeg ELSKER før- og efterbilleder af haveprojekter.
    Det er så dejligt, når et område man længe har gået og tumlet med, når man endelig kommer på en løsning, som bare gør det hele så meget bedre.
    Det ser rigtig smukt ud :)
    Stort tillykke med jeres nye terrasse :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...