lørdag den 8. marts 2014

Jeg vil male dagen blå...

- med en solskinsstribe på....

Foråret bobler derude og humøret stiger i takt med fuglekvidder og solskinstimer. De lange, endeløse vinterdage er ved at være forbi og nu kan det virkelig mærkes at vinterdrømmene fra sofahjørnet, trænger til at blive realiseret.




En af mine drømme er blå, det handler nemlig om den pergola vi fik lavet i august måned sidste år. 

På de fire yderste stolper blev der plantet blåregn, og nu kan jeg næsten ikke vente længere med at se dem komme i gro!! Fire små forkølede pinde er der plantet, men jeg har studeret dem nøje, og de er fyldt med knopper. 

Sæt igang... siger jeg bare, nu vil jeg se frodighed!




I august så pergolaen ud som ovenstående billede. Igår var jeg lige ude i regnen og tage et nyt foto, for nu har den fået lige nøjagtig den rustrøde patina som var tilsigtet. Om ikke så længe bliver der også lagt flere tvær"pinde" over taget, så der er noget planterne kan lægge sig på.




Men tilbage til planterne, for her har jeg brug for jeres expertise. De to midterste stolper er endnu ikke tilplantet og jeg har tænkt mange vintertanker omkring hvilken plante der skal bo der. Er efterhånden kommet frem til at det skal være to blå clematis, for at holde farveskalaen lidt. 

Hvilken blå clematis kan du anbefale?

Har du en yndlings-blå-clematis? 
En der er hårdfør, fyldt med blomster og gerne vil til vejrs? 

Jeg syntes ikke altid det går så stærkt, som jeg gerne vil have det til, når det gælder clematis. Derfor vil alle gode råd, tips og tricks blive modtaget med kyshånd.


"Jeg vil male dagen blå,
med en solskinsstribe på.
Vælge lyset frem for skyggen,
gi' mig selv et puf i ryggen.
Tro på alting, selv på lykken,
jeg vil male dagen blå."


Ønsker dig en 
dejlig forårssøndag imorgen... ;o)






19 kommentarer:

  1. Hej Fru Friis
    Perfekt sang til en perfekt dag ;)
    Hvor er jeres pergola blevet flot, nu hvor den har fået den ønskede patina.
    Jeg vil varmt anbefale Blue Angel som er utrolig smuk og blomsterrig her hos mig. Den blomstrer fra juli og næsten frem til frosten kommer. Du kan jo plante en tidlig blomstende sammen med, så du er dækket godt ind. Det bliver spændende at se, hvilke du falder for ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for tip! Jeg vil fluks tjekke op på den... :o)

      Slet
  2. Jeg har tre blå clematis som gror fantastisk hos mig, men alle er længe om at komme i gang, til gengæld dækker de bare rigtig meget efter nogen år. Jeg tror ikke, der er mange clematis, som ikke er langsomme startere.
    Nr. 1 er Jackmanii (beskæringsgruppe 3)
    Nr. 2 er Xerxes (beskæringsgruppe 2)
    Nr. 3 er Mrs. Cholmondelay (beskæringsgruppe 2)
    Nr. 4 er Mon Amour som har en dejlig dybblå farve, (Gruppe 3) (den købte jeg sidste år, den er faktisk en ok starter, så måske skal du prøve den)
    Det bliver så flot, god fornøjelse med projektet.
    Jeg er meget ked af, at du ikke kan komme med til blogtræf :(
    Haveknus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke nogle gode bud, Lisbeth, mange tak. Også dejligt at høre at det ikke kun er hos mig de er langsomme, så må det blive fantastisk i min have om et år eller to.... ;)

      Slet
  3. Hej Fru Friis. Det bliver helt sikkert rigtig flot, når din pergola er groet til. Jeg kan godt forstå, at du er i godt humør i dag, der har været alle muligheder for at have en god dag i solsin og fuglekvidder. Jeg kan desværre ikke rådføre mht. clematis, men du har vist også allerede fået gode råd af andre!

    SvarSlet
  4. Det bliver spændende at følge med i, jeg er en clematis-klodrian, så måske kan jeg lære lidt af de gode råd du får :-)

    SvarSlet
  5. Det bliver bare fantastisk med den blå pergola. Hos os er det The President, der vokser bedst, men jeg kan se, at du allerede har fået en del gode bud. Jeg glæder mig til at se hvordan de vokser til. Hav en god havedag i forårssolen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Flere bud på samme navn, kan jo afgøre sagen. Så tak for dit bud. :)

      Slet
  6. Ingen forslag herfra m.h.t. clematis, men jeg glæder mig til at se resultatet. Det er flot med lidt patina og kan sagtens visualisere blåregnene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt du nævner det med at visualiserer, for det tror jeg er en evne som havefolk har. Derimod kniber det lidt for ikke-havefolk der kommer i haven... De skuler lidt skræmt til rustmonsteret! Tålmodighed og fantasi er en havedyd. ;)

      Slet
    2. Haha, det kender jeg godt ;-) Da jeg fik bygget min (ganske store) pergola (træ og rionet), fik jeg mange kommentarer a la fængsel, bur og deslige. Jeg tror nok, disse kommentarer er forstummet efterhånden som roser, kaprifolie og klematis er vokset til ;-)

      Slet
  7. Din pergola bliver et flot element i haven, når den bliver fyldt med slyngplanter. Desværre synes jeg ikke, jeg kan hjælpe dig med dit herlige luksusproblem - der er så mange fine.

    SvarSlet
  8. Jeg er enig med Lisbeth med hensyn til Mrs. Cholmondeley. Multi Blue er også skøn.
    Glæder mig til at se din blåregn.

    SvarSlet
  9. Hej Fru Friis.JA!!! nu kom min søster mig i forkøbet...........ville også foreslå Multi Blue..............er rigtig glad for min.Og den når at blomstre to gange om året..........dog kun med enkel blomst i anden omgang.
    Kan godt forstå at du er utålmodig med dine blåregn.Havde det ligesådan sidste år med mine roser ved pergolaen............og der står også to hvide klematis ved roserne.
    Men Jackmani er også et godt forslag.........den løber hurtig i vejret.
    Er spændt på at høre hvad du vælger.God søndag i haven knus Jette

    SvarSlet
  10. Hej Igen.Vil bare lige sige at jeg faldt over min jackmani da jeg lavede mit nye indlæg..........synes selv at det er en flot klematis.
    Hej igen

    SvarSlet
  11. Anbefaler Jackmanii - den går AMOK hos mig, og skal virkelig ha´tur med saksen hver vinter, ellers vælter den stativet den står op ad... multi blue er sød, men hos mig ikke nær så livskraftig.
    Det ser godt ud med din fine pergola!

    SvarSlet
  12. Hej fru Fniis

    Nu er jeg ikke til det "rigtig" blå i haven. Violet ja, men ikke swimmingpool blå. Jeg har dog set og hørt meget godt om Blue Angel som Heidi oven for også anbefaler. Den hedder også Blekitny Aniol og er så sund, at den har en AGM, og det borger jo for kvalitet ;-) Det er en gruppe 2, så du skal ikke være for vaks med din saks ;-)

    SvarSlet
  13. Lækker pergola! Rustent jern pynter godt i haven. Jeg kan sagtens se de der blåregn smyge sig op ad stolpe og ned ad d... stolper ;-)

    Jeg kan anbefale den tidligt blomstrende klematis, clematis macropetala 'Georg'.

    SvarSlet
  14. DEN likte jeg..din nye pergola...og kledd med klematis blir dette lekkert:)
    Jeg er ikke så veldig "blå" av meg så jeg overlater til andre og finne favoritter her:)
    Nyt våren..håper den er skjønn på dine kanter:))

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...