torsdag den 10. april 2014

Opgradering af arbejdshjørnet...

En god havearbejdsplads er guld værd. Et sted hvor der kan såes, prikles, pottes, plantes, deles, fyldes, tømmes, rodes og meget, meget mere. Sådan et arbejdsbord har jeg haft nogle år, og på mange måder har det fungeret rigtig godt.


Overdækket arbejdshjørne, med blomstrende Alchymist.
Sommer 2013.

Nu er det bare sådan, at behov har det med at ændre sig. Derfor begyndte der at være nogle ting ved mit arbejdshjørne, som ikke var helt optimalt. Fx var arbejdsbordet et gammelt drivhusbord, og dermed en smule for lavt for mig. Desuden gik en tværstiver på langs af bordet, som jeg blev viklet ind i, hver gang jeg skulle bruge pottemuld og slige sager. Belægningen var lidt fliser til at stå på og resten var ærtesten. Det betød når der skulle tømmes kompost og potter, væltede det rundt med jord mellem ærtestenene. Ikke rigtig godt...


Arbejdspladsen marts 2014.

Altså måtte vi lægge hovederne i blød, og snart rullede ideerne ud af ærmet. Det blev til et pergolatag, forbundet mellem haveskur og huset. Ny belægning i hele bredden. Nyt havebord og til sidst udvidelse af rionettet med klatreplanter. 

Faktisk et lidt større projekt end vi først havde tænkt, men når nu man skal igang med en "ommer", kan vi lige så godt gøre det ordentligt.



Af med belægningen og på med nyt pergolaloft...

Manden kastede sig over opgaven, og meget hurtigt tog det form. Vi blev måske en smule forbavsede over, hvor meget jord der skulle køres væk for at få lagt fliser på, men motion skulle være så sundt.


Fiks og færdigt, nyt arbejdshjørne til fruen...

Og nu står det der og lever til fulde op til mine forventninger. På pergolaen vokser der til venstre: Alchymist samt clematis Huldine. Til højre kommer New Dawn og en mørkerød clematis. Derudover har vi plantet to nye druer, en grøn Himrod og en blå Venus. Nu skulle der være rigtig god mulighed for at taget bliver frodigt og blomsterrigt, og man har virkelig en fantastisk rumfornemmelse, når man træder ind af havelågen.





Så nu kan jeg boltrer mig med tømning af både den grønne køkkenkompost, samt den store med havekompost. Det er ren luksus.




Havebordet er bygget af fundablokke og terrassebrædder. Nu passer arbejdshøjden og det er meget lettere at komme ind til al have-hurlumhejset. Som en lille detalje, kom pottemulden op og køre på hjul, så nu kan arbejdstilsynet roligt komme forbi.





Druerne er SÅ klar til start...

Hos en veninde beskar vi en korkeg.
Grenene er bare så smukke,
at  jeg blev nødt til at bruge dem til pynt.


Fra nu af høres kun jubellyde
når jeg er i arbejdshjørnet... ;o)

36 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud, det bliver du glad for, og med smukke klatreplanter lige omkring dig. Godt med vores flittige mænd :)
    Hos Jas så jeg en væltet korkeg, den er fantastisk flot, jeg har aldrig set sådan en før, jeg kan godt forstå, at du måtte hænge sådan en gren op.
    Held og lykke med dit nye arbejdssted.

    SvarSlet
  2. Det er vel nok blevet flot og funktionelt, jeg forstår godt at du jubler. Man kan ikke undvære et godt arbejdshjørne og jeg stræber efter at få ordnet mit eget i år.

    SvarSlet
  3. Hold nu op en opgradering, hvor er det blevet godt.. Nu kan forår og sommer da bare komme an, du er i hvert fald klar. Flot resultat!

    SvarSlet
  4. Gratulerar till din nya fina arbetshörna med arbetsbord i riktig höjd och tak och allt. Dessutom tycker jag att det blev riktigt flott!

    Kram

    SvarSlet
  5. flot, flot - tillykke med arbejdsbordet.

    SvarSlet
  6. Nøj, hvor ER det blevet FLOT. Ingen halve løsninger hos Jer!! I har bare en unik evne til at se, hvad der kan gøres, og en rigtig god smag som jeg er helt pjattet med. Glæder mig SÅ meget til snart at se drivhuset på tv :))

    SvarSlet
  7. Det ser rigtig godt ud. Sådan en arbejdsplads kunne jeg godt bruge. Jeg har kun den i garagen, men sådan en udendørsplads med udsigt til skønne blomster ville være lækkert. Må udtænke et egnet sted...

    SvarSlet
  8. Sikke en fin rodeplads der kom ud af det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige nøjagtig derfor I skal se den nu... ;)

      Slet
  9. Hvor er det flot og funktionelt.Flere gode løsninger,som straks giver mig inspiration til opgaver til gemalen!
    Tak for det!
    Lise

    SvarSlet
  10. Det er sgu' blevet rigtig godt :) :) - det burde jeg også have ;) - go' weekend

    SvarSlet
  11. Hvor er det bare blevet både praktisk og pænt! Der er altså ikke noget bedre end en god arbejdsplads - man har mere lyst til at gå i gang, og man sparer også tid. Min nye arbejdsplads er i mit lille drivhus, men jeg må indrømme, at der er trangt med pladsen, men det er alligevel superdejligt, og jeg nyder det meget!

    SvarSlet
  12. Lækkert sted, gad godt have et tilsvarende...

    SvarSlet
  13. Hej du skønne :-)
    Hold nu magle hvor der sker ting og sager i jeres dejlige have. Det bliver da ren luksus at lege med jord og planter i det nye outdoor-room .
    Hils gemalen.
    Knus Lone

    SvarSlet
  14. Dejligt med arbejdsplads, der er indrettet både hyggeligt og funktionelt.
    Ha' en dejlig weekend

    SvarSlet
  15. Hvor er det blevet godt! :-)
    Sådan et arbejdshjørne kunne jeg sørme også godt bruge - og også gerne sådan en mand, der kunne hjælpe med at få det fikset ;-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  16. Hej Fru Friis.WauW for en arbejdsplads..........det er bare blevet supergodt.Både pænt og praktisk..............og så under tag og ned dejlige klatreplanter........så bliver det ikke bedre.Har kun mit lille plantebord i drivhuset.God weekend knus Jette
    PS. tak for din mail............men du glemte helt at skrive din adr.

    SvarSlet
  17. Alene det at den er overdækket er jo guld værd! Hvor er den blevet flot! Grøn - grøn - grøn af misundelse. Jeg er forvist til et fjernt hjørne i haven og uden overdækning...!
    Det ser så godt ud ug med kryds og slange!!

    SvarSlet
  18. Kære Jet.

    HVOR er du en heldig sweet potato. Dit nye arbejsslot er blevet så funktionelt og flot. Og når det hele så ydermere bliver draperet i slyngplanter, så bliver det helt fantastisk, både hvad stemning og hulefornemmelse angår.

    Hvis du bliver træt af den der zink-skraldespand, så kan du bare sende den til Mors:o) Jagter sådan een med lys og lygte.

    Ja, korkeg er nogle af de mest dekorative og smukke grene, som findes. De er mums.

    TILLYKKE med dit nyeste skud på havestammen. Det vil du nyde hver eneste dag.

    Knus og rigtig god weekend til dig og handymanden

    SvarSlet
  19. Det er da bare sådan, det skal gøres - tillykke med hyggekrogen!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  20. Åh for filan da hvor ser det skønt ud Jette.....kan godt forstå at du sætter ind med skønsang når der skal arbejdes.....det er jo et helt fantatisk smukt og funktionelt arbejdshjørne I der har fået kreeret jer. og når det vokser til bliver det da kun endnu bedre ;0)
    God arbejdslyst

    Knus Dorthe

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  21. Det ser utrolig godt ud - og praktisk! - Stort tillykke med den nye arbejdsplads :-)

    SvarSlet
  22. SKØNT siger jeg bare... det ser virkelig fint ud Jette. Jeg kan godt forstå at du har drømt om det perfekte sted - for du bruger jo mange timer derude. Så må man godt - bruge både tid og penge på projektet. Det kommer jo mange gang igen - i form af glæde og nemhed. Og så ser det virkelig gennemtænkt ud.
    I sidste weekend kunne min blog og jeg fejre vores 3 års fødselsdag - og du var den første haveblogger som kommenterede derinde. Det er sjovt at tænke på, og jeg mindes hvor glad jeg blev. Det var så skønt at blive budt velkommen i blogverdenen - tusind tak Jette.
    Knus Susan

    SvarSlet
  23. Hej Fru Friis. Det er da helt utroligt så gode I er til at få idéer. Hvor ser det bare godt ud og rigtig anvendeligt og smart. Når regnen siler ned kan jeg forestille mig, at det er et rigtig hyggeligt sted at opholde sig. Jeg forestiller mig også en hel masser krukker med flotte blomster omkring arbejdsbordet! Et stort tillykke med det fine resultat!

    SvarSlet
  24. Hvor er det en god opgradering. Det betyder rigtig meget med gode arbejdspladser. At det tillige ser flot og indbydende ud, er et ekstra plus. Tror du nemt kan finde endnu flere ting, som du kan stå at lave i dit nye arbejdsområde.
    Jeg er selv så utroligt glad for mit potteskur, så jeg ved hvor godt det er med ordentlige arbejdsforhold:-)

    SvarSlet
  25. Hold nu op, hvor er dit arbejdshjørne blevet lækkert! Dejlig inspiration til mig, der også går og sysler med tanken om at opgradere mit arbejdshjørne. Lejer du manden ud? ;-) Hihi, jeg har heldigvis Tage handyman, jeg kan kontakte til slige projekter :)

    SvarSlet
  26. Det var ikke så dårligt enda, ville I nok sige på jysk ;-) Det er jo blevet helt fantastisk! fru fnis :-D - Der er virkelig noget, at glæde sig over når man står der og sysler med sine potter.
    Tillykke med det og tillykke med din tv debut :-) - Jeg håber jeg får mulighed for, at se det på en eller anden måde!
    Mange knus her fra Sjælland:-D - ps. hils manden og sig han er dygtig!
    Gro

    SvarSlet
  27. Sikke et lækkert arbejdshjørne. Det får en til at tænke på sit eget.....måske det også kunne trænge til en opgradering!
    Tak for inspirationen.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
  28. Højprofessionalt arbejdsrum. Det må da være en ren fornøjelse.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
  29. For pokker da, hvor I kan - samarbejde på højt plan - det er et skønt fritids-sysle-sted du har fået lavet, det ser både funktionelt og pænt ud :)

    SvarSlet
  30. Hvor er det da blevet lækkert! Hyggeligt, indbydende - man får vel lyst til at opholde sig en del mere derude og pottetræne de små spirer.

    SvarSlet
  31. Sikke et dejligt sted! Jeg har lige skyndt mig at samle inspiration, for vi skal snart igang med et lign. projekt :-)

    SvarSlet
  32. Hvor er det blevet godt, er helt grøn af misundelse. Den store trækasse hvad bruger du den til - kompost?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en todelt kompost med låg. Der kommer mere om den senere. :)

      Slet
  33. Sikke et lækkert arbejdshjørne. Det får en til at tænke på sit eget.....måske det også kunne trænge til en opgradering!
    Tak for inspirationen.
    Hilsen Heike

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...