fredag den 20. januar 2012

Kender du Vidunderblomst...?

Sidste forår købte jeg hos Albinus Frø, 1 pose frø til Vidunderblomst, da hun i sit nyhedsbrev skamroste denne plante, - og så har jeg jo svært ved at styre klik-fingeren...

Alle 5 frø spirede, blot blev to af planterne lidt sølle at se til. Af en eller anden besynderlig grund har jeg aldrig fået taget billeder af mine egne planter, men jeg har fået lov til at vise fotos fra Albinus Frø. Kik ind til hende og læs lidt om planten og se hvad hun ellers har i godteposen.

Det sjove er at planten laver knolde som dahlia, der kan overvintres. Det glemte jeg jo alt om da sommeren gik på hæld og de triste rester af mine havekrukker røg ned i det nye brændestabelbed. Heldigvis opdagede jeg nogle underlige knolde og en "prås" gik op for mig. Så de blev behørigt vinterputtet og snart skal jeg have knoldene fundet frem til forspiring i vindueskarmen og nogle nye frø skal såes.

Blomst og et enkelt frø
(foto lånt fra Albinus Frø)



Knolden klar til start!
(Foto lånt fra Albinus Frø)


Så store blev mine planter godt nok ikke,
men hvis nu knoldene har det godt så måske i år...

(foto lånt fra Albinus Frø)

Vidunderblomsten sætter glad og gerne frø, derfor har jeg en del liggende. Jeg har siddet og puslet med lidt frøposer og har derfor 6 frøposer med 6 frø i hver til en lille Give-Away, der løber frem til 1. februar

Egentlig ville jeg ikke sætte nogle krav til jer, men på den anden side vil jeg gerne sige tak til mine faste læsere. Så er du interesseret og har meldt dig som fast læser, så læg en kommentar og du kommer med i puljen.


6 frøposer ligger og venter på nye ejere...
(Foto: Fru Friis ;o)

Har du mon allerede stiftet bekendtskab med Vidunderblomsten? Ellers kan vi måske næste år udveksle erfaringer med frø og knolde.

Til sidst får du lige teksten fra Albinus' nyhedsbrev, hvis du har lyst til at læse mere om Vidunderblomsten


Albinus Frø

Nyhedsbrev 12. januar 201

Den vidunderlige vidunderblomst
Jeg har fablet om den vidunderlige vidunderblomst før og med risiko for at gentage mig selv, må jegendnu engang konstatere, at hos mig er det vidunderblomsten, der signalerer, at foråret er på vej!   

Foråret er på vej, når jeg tager krukker med knolde af vidunderblomst ud fra deres kølige vinterhi og stiller dem ind i stuen. Så ved jeg nemlig at der kun går en uges tid, inden de tørre knolde af vidunderblomst begynder at skyde. Og det er forårsbekræftende - de nye skud vokser nemlig med ca. ½ cm om dagen. Jeg overvåger dem altid intenst – for de rammer mit desperate behov for at se noget begynde at spire og gro her efter en i år grå og våd vinter. Udendørs begynder løgplanter o.a. langsomt at skyde, men de kan når som helst blive sat tilbage af kulde og vintervejr. Men forskud i vindueskarmen er sørme også okay. Jeg går snart i gang med de første forsigtige forspiringer af frø, men de kan ikke hamle op med det tempo, tidligere års knolde af vidunderblomst gror med.

Første gang jeg stødte på vidunderblomsten (Mirabilis jalapa) var for år tilbage i Indien, hvor mange af de lokale dyrkede den i potter eller direkte i haverne. Jeg nuppede et par af de små hårde frø med hjem og de spirede nemt og villigt i min vindueskarm – uden at jeg vidste, hvad det var eller hvad, denne vidunderlige blomst hed.

Nogle år senere stødte jeg så på den igen i Italien – og først da kom jeg på navn og blev fortrolig med, hvordan jeg skulle dyrke denne plante. Den voksede som en stor busk i gården, hvor jeg boede under et besøg hos en veninde i Firenze. Det var sensommer med lune aftener, hvor man kunne sidde udendørs og nyde vidunderlig toscansk mad og vin. I min venindes gård groede flere buskadser af halvanden meters højde af denne tak nemmelige plante, og når vi kom hjem om aftenen – mætte af varme, indtryk og excellente pasta-retter – stod den med sin overdådighed af udsprungne, velduftende, dybrosa blomster og bød os velkommen hjem i det toscanske aftenmørke.

 Vidunderblomsten åbner nemlig sine blomster sidst på dagen (på engelsk kaldes den da også four o’clock-flower) og blomstrer natten igennem. Blomsterne er velduftende – egentlig ikke for at glæde os, men for at tiltrække bestøvende natsværmere og andre insekter. Den enkelte blomst lever kun et enkelt døgn, men der kommer hele tiden masser af nye knopper.

Vidunderblomsten kan dyrkes som etårig sommerblomst, men den kan også sagtens dyrkes som flerårig, som jeg gør, idet den danner underjordiske knolde, hvorfra den kan skyde år efter år. Knoldene tåler dog ikke den danske vinter og dyrkes planten på friland, skal knoldene derfor graves op og gemmes frostfrit – på samme måde, som man behandler gerogineknolde. I milde vintre kan knoldene ofte overleve vinteren i jorden, men det er altså noget af en chance at tage!  Hvis man dyrker dem i krukker, kan man bare stille krukkerne med knolde frostfrit i et køligt rum.

Mine knolde har stået i deres potter i et køligt rum i de sidste ca. tre måneder, og jorden erknastør. Nu har jeg så fundet dem frem og stillet potterne i blød, så den tørre jord er blevet virkelig gennemvandet  Derefter har jeg sat dem ind i stuens vindueskarme og varme, og meget snart vil de næsten indtørrede knolde vågne op til dåd og skyde lystigt!

Erfaring fra tidligere år fortæller mig, at allerede om et par uger vil den have skudt 20-30 cm højt, de første blade vil være kommet på, og der vil formentlig kun  yderligere et par uger, før de første knopper melder deres ankomst. Og derefter producerer vidunderblomsterne blomster og blomster og blomster i én uendelighed til langt hen på sensommeren. Engang i løbet af efteråret vil planterne pludselig begynde at se meget trætte ud, stilkene vil knække af, bladene vil begynde at hænge, og derefter klasker de sammen. Så klipper man al væksten af ca. 1 cm over knolden, lader jorden tørre ud og stiller potten køligt (omkring 10 grader) vinteren over. Den skal ikke vandes i løbet af vinteren.

Vidunderblomsten vil trives fint som stueplante hele sommeren, eller man kan sætte den ud, når risikoen for nattefrost er overstået hen omkring slutningen af maj. Den er velegnet både som krukkeplante eller den kan plantes i et bed. Et- til toårige planter bliver ca. 30-40 cm høje, og efterhånden som planterne bliver ældre og knoldene større, bliver planterne også højere og mere omfangsrige. I den florentinske gårdhave var vidunderblomsterne omkring halvanden meter høje. Min største knold er nu tre år gammel, og den leverede sidste sommer en plante, der blev ca. 70 cm høj, og den skal nok blive endnu et nøk højere i år. Bliver planterne for store, skal man dog blot skære dem tilbage. Man kan også beskære dem lidt, hvis de bliver for ranglede – når de bliver klippet tilbage, vil de buske sig mere i bredden.

Vidunderblomsten er ret nøjsom med hensyn til både vand og næring og den foretrækker fuld sol.

Samtidig med at jeg vækker mine vidunderblomst-knolde til live igen ved at give dem vand og varme, sår jeg også nogle flere. Selvom jeg år for år får flere og flere overvintrende knolde, sår jeg alligevel altid en håndfuld frø i begyndelsen af februar hvert år. Dels fordi jeg ikke rigtig kan få nok af dem – og det er skønt at have dem i forskellige størrelser – og dels fordi jeg ofte bruger planterne eller knoldene som gave, når de er et par år gamle. Havefolk kan blive rigtig glade for sådan en lille indtørret knold i februar!

28 kommentarer:

  1. Hej Jette, jeg aner ikke om jeg står som fast læser hos dig, men jeg læser dig gladeligt, ta'r på lange ture med dig og glæder mig til vi ses til sommer i Kolding.

    Tjekker lige om jeg har trykket "følger fast" for alt andet ville være urigtigt.

    Og så vil jeg gerne med i puljen om den vidunder-skønne Mirabilis.

    Mirakel-kram fra
    Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  2. Når man læser teksten om vidunderblomsten, ser det ud som om man slet ikke kan leve uden den, så jeg vil også gerne med i puljen :o)
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  3. Hvor er den fin. Har aldrig hørt om / set den før. Held og lykke med knoldene.
    Sikke flotte frøposer du laver. Læste godt din kommentar hos Skt. Helena - og nu har jeg set de er flotte.
    Jeg har også puslet med frøposer idag, men jeg er ny i at frøformere, da jeg er så heldig, at min far har plantevuggestue for mig. Men jeg må vel snart prøve, hvis jeg vil være med i klubben......
    God aften
    Skipper

    SvarSlet
  4. Et år fik jeg foræret nogle små frøplanter. Jeg satte mine i drivhuset, i skyggen. De fik godt med gødning og vand. De blev super-lækre. Jeg har ufattelig mange billeder, men ikke lige af dem.

    Nu ved jeg jo ikke hvilke farver du har, men de fås i hvert fald også i rene farver. Blandt andet har mit blik fanget nogle gule på et tidspunkt.

    En fin sommerplante, god fornøjelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine er pink-lyserøde som på billedet.

      Slet
  5. Hvilken havesjæl vil ikke lade sig friste af sådanne anbefalinger. Jeg vil meget gerne med i puljen.

    SvarSlet
  6. Jeg købte et brev med vinunderblomstfrø for et par år siden. Det var også noget med klik-fingeren, for jeg kendte den ikke. De blev til de skønneste blomster sommeren 2010. Jeg vidste ikke det med knoldene, som skulle tages op, så jeg havde dem ikke i sommers, og derfor vil jeg meget gerne deltage i lodtræningen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg håber sandelig også at mine knolde dur, det gør det jo ekstra spændende i år.

      Slet
  7. Sikke en vidunderlig blomst ;) Jeg er med...

    SvarSlet
  8. Nej den kender jeg ikke og sikke et vidunderligt navn, den må jeg med i kampen om. Det er da pudsigt at du ikke fik fanget den i kameraet sidste år, men godt at du fangede knolden:O)
    Rigtig god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Beklager at ødelægge illusionen men knolden er altså også fra Albinus... jeg ved ikke lige hvad der gik galt, om den lukkede sammen når jeg kom med fotografiapparatet eller... :o)

      Slet
  9. Jeg kender den heller ikke og vil da VIDUNDERLIGT gerne være med i lodtrækningen :)

    God weekend

    SvarSlet
  10. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  11. Hvor er den flot - jeg vil gerne være med:-)

    SvarSlet
  12. Nu er det jo en belønning i sig selv at læse dine indlæg fast :-), men en lille vidunderblomst vil da bestemt heller ikke være værst oven i hatten, så jeg er med :-)

    Ha´en god weekend
    fra Birgitte - som skal bruge weekenden på at få styr på sine frø

    SvarSlet
  13. Ja læste med interesse nyhedsbrevet fra Albinus Frø da det blev sendt ud. Tænkte at det var da endnu en uundværlig plante.. Så JA TAK deltager med glæde i din udtrækning og krydser fingre !!! ;))

    SvarSlet
  14. Den kender jeg ikke, så jeg vil meget gerne være med :-)

    Super flotte frøposer du har fået lavet.

    Kh

    Gitte H

    SvarSlet
  15. Jeg kender den godt. Havde en i år i haven. Men min blev 2 farvet i gul og pink - det var ikke lige mig! Synes jo også den skulle være ensfarvet. Hmm meget mærkeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gul og pink lyder heftigt, den her er vel pink over mod lyserød.

      Slet
  16. Jamen fru Fniis, Da jeg var på besøg i din have i sommers, så jeg den da ikke? Eller gjorde jeg? Den passer fint ind i mit farvetema, så den vil jeg da også lægge billet ind på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tjaaa... jeg havde den både i drivhuset og på terrassen, men måske den ikke var blevet så stor da du var her, - jeg husker det ikke... :o)

      Slet
  17. Sikke fine frøposer du har fået lavet! SÅ fik vi lov at se dem :-) Rigtig friske farver.
    Jeg vil da også rigtig gerne deltage i din lodtrækning om vidunderlige frø.

    SvarSlet
  18. Jeg er helt vild med dine frøposer! Der er altså nogen her i blogland, som kan nogle tricks ;-)
    Jeg vil meget gerne være med i lodtrækningen om frø af vidunderblomst :-D

    SvarSlet
  19. Hej
    så fandt jeg endelig din blog har jo fulgt dine kommentar både ved helene og claus.
    Jeg må sige at dine frøposer er helt vidunderlige så flotte at jeg lige måtte vise min datter dem i aftes.
    Skægt med den vidunderblomst den har stået på min ønskelist i mange år, så den ved Bakker før disse net tidere. og har lavet en ønskeliste ved Albinus frø her i januar hvor den så kom på ,men er nednu ikke bestilt. Så vil da gerne være med i lodtrækningen om ikke andet så for at holde din flotte frø pose i hånden.
    Mange hilsner fra Helle

    SvarSlet
  20. hej

    er det muligt at købe frø fra 4 a clock blomster

    mvh Dan

    SvarSlet
  21. hej

    er det muligt at købe frø fra 4 a clock blomster

    mvh Dan

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...