lørdag den 17. marts 2012

Massemord, avokado og hemmelige mus...


Det har været en begivenhedsrig dag idag, altså når man taler om de små begivenheder...

Husbonden og jeg har gang i hvert vores projekt, mest fordi han ikke vil deltage i det som jeg laver, først når det "væmmelige" er overstået. Begge projekter handler om at få fjernet øjenbæer, men derom følger der referat senere.

Idag skulle min lukkede kompost tømmes og flyttes. Det er den del min mand nægter at deltage i, ligesom han heller ikke behøver at høre historier om hvordan mine kompostorms arbejdsdag forløber.

Komposten har stået samme sted i 7-8 år tror jeg og i den tid har vi blot bygget rundt omkring den, men nu skal pladsen altså bruges til noget andet, og jeg måtte igang med tømningen.

Sådan så der ud i morges...

Så kom "hatten" af og lækkerierne er klar til flytning.


Lidt rodet måske...

Og der blev sorteret, siet og kørt kompost på roserne. Sorteringsarbejdet er et kapitel for sig selv, det vrimler nemlig med bitte små kompost orm og bestanden skulle jo gerne reddes så de kan fortsætte det fantastiske arbejde. Altså måtte små og lidt større orm genhuses i en spand med låg hvor de skal bo de næste dage indtil tilbageflytningen finder sted, men det er ganske umuligt at skåne dem alle, så jeg vil tro at jeg er skyld i at hundredevis af kompostorm vil afgå ved døden, når de nu er landet ude i bedene. Meget beklageligt men uundgåeligt!

Et par andre beboere dukkede også op, nemlig to brune og temmelig velnærede mus som pilede afsted henover fødderne på mig, hvilket udløste nogle lyde jeg ikke kan stave til. Godt gemt i komposten dukkede ikke mindre end 3 musereder op, men heldigvis var der ikke nogen unger i. Jeg måtte lige lægge en nødplan for, hvad jeg skulle gøre hvis der var unger, så dejligt at jeg ikke fik brug for den. 
Vi har vel alle vore små hemmeligheder, og scchhh.... det med musene i komposten må I altså ikke sige til manden min, så tror jeg nemlig han nedlægger protest mod mine kompostprojekter.  :-$ det er en hemmelighed… shh!  

Sidste del at sorteringen handlede om at finde små plastikstykker, ferskensten, korkpropper, peanuts med skal samt advokadosten- og skræller. Ufattelig så mange avokadoer vi har spist, og jeg syntes endda det er flere år siden at deres skræller og sten blev bandlyst blandt det grønne affald. Bananskræller må gerne komme i men fremover tror jeg at familien skal huske at fjerne den lille etiket der sidder på bananen, - mon det er realistisk??


Endelig kan jeg se bunden...


Når først det er sorteret og siet bliver det rigtig lækkert,
men det var en lang vej!



Kompost ormenes campingvogn!

Så nu har jeg overarme som Skipper Skræk og tror at jeg sover rigtig godt i nat efter en effektiv arbejdsdag, omend jeg har været skyld i mord og hjemløse mus.

Håber også du har haft en dejlig dag i haven!


41 kommentarer:

  1. Altså fru Friis hvad skulle vi gøre uden dine muntre historier, som altid kan få mindst et smil og en lille latter frem :o)
    Godt det ikke var mig med de mus, så havde jeg været færdig med kompost. Jeg har netop stået og kigget ned i min næsten identiske kompostbeholder og tænkt, nej der sker ikke noget her. Jeg fyldte den op det sidste stykke med visne blade. Men jeg har ingen kompostorm, så du kunne have sendt nogen af de små stakler over til mig, det ville jeg have sat stor pris på.
    Tak for en god historie med tilhørende billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære fru Høneballe :o) Du SKAL altså ha' kompostorm, de gør alt arbejdet! Når nu min besætning har kommet sig over den hårdhændede behandling, så tager jeg nogen med til dig den 19. maj, - hvis du da ikke har fået nogen inden da. Det kan vi lige skrives ved om :o)

      Slet
    2. Kære fru Friis
      Hvis du har lidt kompostorm, du kan undvære, vil jeg være glad for at se både dem og dig d. 19.5. Jeg vil under alle omstændigheder se frem til dit besøg :o)

      Slet
  2. Kære Fru Friis,
    skøn fortælling så man smiler helt op til ørerne ;-)
    Kh Helle

    SvarSlet
  3. Du er jo både

    - modig ("mon der er mus i min kompostbeholder, nej det er der nok ikke, jeg skynder mig at hive beholderen af...")

    - omsorgsfuld ("nåh de små orm, nu skal I på tur og så kommer I tilbage til jeres hjem et helt andet sted")

    - morsom ("kan familien mon overtales til at tage etiketten af bananskrællen før de smider den i kompostspanden")

    - bomstærk ("jeg tømmer da bare kompostbeholderen og får fordelt det hele i rosenbedet, smal sag...")

    Godt gået - og tak for en dejlig beretning om en lørdag i den Friis-ke have.

    Knus Ulla

    SvarSlet
  4. Det lyder da som alletiders dag :-)
    Du kan tro at jeg kender det. Jeg bruger også oceaner af tid på at sortere ormene fra, når jeg sier min kompost. Men det er umuligt. Til gengæld følger solsorten i hælene på mig, når jeg bringer det ud, så ormene går ikke til spilde.
    Og yeps, mus elsker kompost. Jeg har også mus i min. Heldigvis når de som regel at forsvinde inden jeg åbner den. Men jeg har fundet en rede med unger i for nogle år siden. Jeg måtte have genboen til at 'tage sig af dem', og jeg så ikke på.
    Men planterne værdsætter jo virkelig alt vores besvær, og kompost giver én en god følelse af at passe på naturen, synes jeg.

    SvarSlet
  5. Du er en skøn historiefortæller :-)

    Det er godt at kunne tilføre haven en masse lækker kompostjord, så glem endelig at nævne musene for din mand ;-)

    SvarSlet
  6. Tak for endnu et dejligt grin:)

    SvarSlet
  7. Tænk at der kan være så meget god underholdning i en omgang kompost :-)
    Jeg kan levende sætte mig ind i dine museunge-overvejelser - godt det viste sig ikke at blive aktuelt.
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tænk hvis jeg både skulle ha' orm og museunger på samvittigheden... c".)

      Slet
  8. Tak for historien :-)
    Den minder mig om, at jeg også snart skal igang. Min kompostbeholder er mage til din, så nu er jeg blevet lidt nervøs for det med musene. Jeg må sætte min lid til, at katten er i nærheden, hvis de skulle vise sig.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bilder mig ind at musene er kommet ind fordi beholderen stod lidt skævt. På den nye matrikel sætter jeg fliser under kanten og håber det gør den mere stabil og dermed ingen lufthuller som musene kan smutte ind af. Så må vi se om musene alligevel er smartere end mig... ;o)

      Slet
  9. Jeg forstår nu godt din mand. Hvis det ikke er fordi, at jeg vil elske en dejlig velomsat kompost, så ville jeg også helst undgå ormene. Jeg ved godt, at du siger, at de er søde, men jeg er ikke overbevist endnu. Ja jeg har nu heller ingen orm endnu - må vist til at se at få skaffet nogle, for min kompost bunke stiger støt og roligt.
    Jeg ville også skynde at glemme at fortælle manden om mus - hvad han ikke ved, har han ikke ondt af ;-)

    SvarSlet
  10. Glæder mig nu vildt til jeg får smidt krykkerne og forhåbentlig kan komme i gang med min kompost. Der får jeg nemlig ikke hjælp af min kære mand. Har får altid en pludselig opstået og meget slem "allergi", hvis der er for megen aktivitet uden for såvel græs som terrasse....

    SvarSlet
  11. Godt det ikke var mig der fandt mus i komposten. Jeg er skrækslagen for de små kræ!

    SvarSlet
  12. Uhhh og jeg der ønsker mig en kompost....
    Nå men den skal ihvertfald være rotte sikret, for sådan nogle huserer i mit område. Øv
    Skøn historie Fru Fniis som altid lid af en griner ;-)
    Knus fra Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Rolig Gro. En ting er sikkert og det er at den er rottesikret med fast bund samt ståltråd, ellers havde jeg ALDRIG fået den ind i haven. Noget andet er musene, som bare behøver en lillebitte sprække ved lågen for at komme indenfor i madtemplet. (Dette skriver jeg ligeså meget for at overbevise mig selv...;o)

      Slet
  13. Velkommen i klubben af små uventede "husdyr" ;0) Det lyder som en god dag i haven Jette.....med små overraskelser undervejs ;0)

    Jeg er sikker på dine roser bliver himmelhenrykte over din i hærdige arbejde med komposten......det skal nok blive belønnet til sommer med roser ud over alle breder og kanter ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  14. For pokker da fru Fniis... du har virkelig ordet i din magt ;-) Jeg forstår nu godt din mand, ormene afskrækker altså også mig. Men det er jo det rene guld, du har fået ud af det. Og så er jeg da glad for at der ikke var indhold i rederne - det er bare ikke sjovt. Vores hund har snude for at finde dem, og hvis vi ikke lige får ham væk, så æder han det, han finder... det er virkelig ulækkert.

    SvarSlet
  15. God morgen. HOld da op et arbejde du har udført. Dine roser tager sikkert imod komposten med kyshånd, der må være meget næring i. Uha jeg kan ikke fordrage mus og løber skrigende bort,hvis jeg ser én. Heldigvis har jeg ikke set én endnu - syv ni tretten - jeg forstår så udmærket din mand!! Rigtig god søndag.

    SvarSlet
  16. Tak for endnu god underholdning Jette. Kan liige se det for mig. Min kæreste kalder på mig, når der er mus i farvandet. Han HADER dem (nok fordi da han var barn og hjalp til i marken, løb de op ad buksebenene på ham)

    Vi har et nedlagt landbrug med få dyr og 2 dage i træk var der en ninjamus, der var krøbet op i en af fodertønderne. Det kaldte han den, for hver gang han stak hovedet ind over tønden, skreg den og gik på bagbenene. Første gang skulle jeg heller ikke nyde noget, for de kan altså godt bide (ved jeg af bitter erfaring) så vippede bare tønden, så den ku løbe ud. 2. gang tog jeg handsker på og tog den op. Ku så bedre forstå den var så aggressiv. Det var en rotteunge. Ku nu ikke slå den ihjel, så slap den løs nede i skoven på cykeltur med hunden..

    Men angående kompostormene: må jeg være så fræk at spørge, om du ku undvære et par stykker og tage dem med til mødet i Kolding Geografisk Have ??? Vi har nemlig heller ikke nogen orm i vores kompostbeholder, og den ligner præcis din.

    VH
    Lena fra Håstrup

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena. Det kan vi sagtens finde ud af, regner med de går igang med at vokse og have et aktivt samliv nu hvor de får nye boligforhold :o)

      Slet
  17. Altså Fru Friis, hvor har du været flittig :-D
    Jeg er heldigvis hverken bange for mus eller orm, men ville også have været ked af at skulle tage mig af en muserede med unger :-/ Godt der ingen var.
    Hvor har du fået fat i den kurv du bruger til at si din kompost med? Jeg har nemlig ledt med lys og lygte efter et sold, men det er ski ikke sådan til at finde. Jeg har godt nok købt et net (til at beskytte træstammer med) det var så meningen det skulle sættes på en træramme, men den kurv du har er da meget smartere.
    Ha´en rigtig god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bauhaus laver kasserne som kan stables og bruges til alverdens ting. Pludselig så jeg at det også måtte kunne bruges som sold, selvom det måske ikke er så charmerende.

      Slet
  18. puha... og sikke et arbejde også ;0)
    Jo tak havde en dejlig dag i haven igår men idag står den på inde-sysler ♥

    SvarSlet
  19. Du godeste Fru Friis. Hvor er du dog flittig og stærk. Den havde jeg ikke klaret. Jeg er så heller ikke til mus, så jeg var nok også stoppet lige på stedet. Heldigvis klarer manden dem for mig. Til gengæld ... og det er jeg altså lidt stolt af....er jeg holdt op med at være bange for orme. Jeg har hele mit liv boet i lejlighed og der skal altså sluges nogle kameler, når man får have. Mus, orme, edderkopper og lignende andre levende dyr, som konen lige har måtte vænne sig til :):)

    Du har altså en helt fantastisk evne til at fortælle historier. Jeg nyder dem og jeg smiler stort hver gang. TAK for det.

    God søndag og mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
  20. Dejligt med en god historie her i min frokosthvil. Jeg finder altid musereder, når jeg pakker min mammutblad ud.

    For lidt siden fandt min mand et stort hvepsebo i en pop-corns beholder til bålet. Ja så er det, man tænker, hvor er tiden blevet af og ungerne store. Siden en pop-corns beholder kan stå urørt længe nok til udvikling af et hvepsebo.

    Søndagshavehilsener Hanne.

    SvarSlet
  21. Yaaaak, beholderen ligner vores - kan der virkelig være mus i !!

    SvarSlet
  22. Jeg fatter simpelthen ikke, at din mand vil lade denne oplevelse gå forbi sin næse :)

    Du behøver ikke at kræse så meget om dine orm. De skal nok komme igen. Du kan faktisk altid kende en god kompostbunke på antallet af orm og modsat.

    Tag dig nu en slapper resten af dagen og nyd, at husbond laver en lækker søndagsmiddag til dig ovenpå slæbet.

    SvarSlet
  23. Du er godt nok grundig. Jeg vælter bare mine (regnvands tønder med hul i bunden) og uden at hverken si eller sortere smider jeg komposten i bedene!
    Hyggeligt med små levende mus ;O). Jeg fandt en druknet rotte i en spand med vand - den så ikke køn ud :O(

    SvarSlet
  24. Karina Carlsen - Lindelyst18 marts, 2012 16:58

    Hej Fru Friis
    uha mus i komposten..Vi har kun en bunke nede i haven med al haveaffald.Jeg har ingen orm og fancy kasse og får det heller ikke når min mand hører om musereder. Jeg er ikke i nærheden når min mand vender vores haveaffaldsbunke - jeg har en fobi for alt firbenet (læs: mus og rotter)så sidder og ryster lidt her ved tastauret ved de skrækhistorier som har udspillet sig her på din blog. Især den med foder tønden og rotteungen uha uha..
    Kan godt lide tanken om ormene som laver arbejdet men når nu der kan komme mus ind..
    Dejligt at få gjort nogle af de praktiske ting inden vi for alvor skal i haven.
    Mange hilsener
    Karina

    SvarSlet
  25. Kære Jette.

    Orm i komposten har jeg masser af, men mus har jeg ikke set der. Nu vi er ved mus, så kan jeg lige fortælle dig, at der hvor vi boede før, skulle vi have nyt køkken. Da vi havde skovlet det gamle orange brune 70'er køkken næsten helt ud, fandt vi i soklen masser af musereder, og der var sort af muse l.... Der kan jeg forstå, at man bruger ord, som ikke høre til i det pænere sporg. Men i komposten..... Nej jeg var skisme smuttet, hvis det havde været tudser eller andet kryb. Men bortset fra det så

    Ha' nu en dejlig skøn havedag.
    Madammen :-)

    SvarSlet
  26. Hvor har du dog haft travlt.
    Rigtig gode billeder fra begyndelsen til slutningen.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  27. Huha. Det lyder som titlen på en bog af Agatha Christie. Og det kan da også være en sand gyser at gå i haven, især når man skal igang med den slags gøremål.
    Men det er så dejligt med al den gratis, ikke-lægeordinerede motion.
    Håber armene har det godt.
    Fnis.
    Helga

    SvarSlet
  28. Oijja..oj...du ligger ikke på latsiden du heller:)...dine muskler er nok på skipper-størrelse nå:)
    Og mus i komposten...jeg sier bare...mye dukker opp på våren:))

    Har jeg glemt å sende deg takk for frøene...fyskammeg!...jeg sier 1000takk,de er alt i jorden:))og så flott kuvert du har laget til de..jeg gleder meg til å se de vokse seg til og blomstre...igjen takk for at du ville dele med meg:))
    Ønsker deg fine vårdager:))

    SvarSlet
  29. Uhhh, mus...De er så søde, meeeen kan godt få mig til at hoppe op på en stol.

    Et kæmpe arbejde du har haft gang i der, men det er jo ren guf til bedene.

    Hvis du ikke allerede har set Anna Vandkandes frøsamling, synes jeg du skal kigge forbi. I har helt sikkert noget til fælles ;-):http://annavattenkannastradgard.blogspot.com/2012/03/stilfullt-och-elegant.html

    Ha´en rigtig god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  30. Troede da at jeg var medlem her :0 Det er jeg så nu...BIG MISTAKE! Læser ellers tit herinde...

    Sikke et projekt kompost, men vel det hele værd når du får alt det guf ud af det?? Vi tager den nemme måde, lossepladsen ordner det, 40 kr for et læs :0)Problemet er bare at der ALTID er 100000000 havemeld i det :0( og det er ikke for sjov; men de er heldigvis nemme at kende :0)

    God dag til dig ;0)

    Kh Marlene...nu som fast læser :)

    SvarSlet
  31. Super sjov historie. Der er altid en lethed her hos dig fru Friis!! Jeg kan både lide orm, mus, frøer og firben .....men ROTTER føj ... ikke at jeg har set nogen her på matriklen, men bare tanken, DER ville jeg blive bange.
    Herlig kompost du får. Jeg plejer bare at åbne det nederste låg og skovle ud nedenfra...min er også lidt anderledes indrettet. Jeg har ikke kompost-orm, men de almindelige af slagsen. De omsætter fint de blade og æggeskaller og hvad jeg ellers putter i. Ikke avocadosten eller banan-eller kartoffelskræller.... de er forment adgang her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov Bente! Hvad er der galt med kartoffelskræller, dem vælter jeg da i med stor ihærdighed også de kartofler som er blevet kedelige?? Det må du altså lige uddybe... :o)

      Slet
  32. Jamen det var vores Kommune, der anbefalede os at lave kompost, og i den forbindelse, sendte de brochurer ud og skrev, hvad man kunne komme i, og hvad man absolut ikke skulle komme i. Her var kartofler og kartoffelskræller en af dem man IKKE sku' .... Jeg kan desværre ikke huske hvorfor, det er der nok andre der ved her i blogland. Det var jo ikke særligt uddybende, beklager.

    SvarSlet
  33. Jamen altså avocado smager simpelthen så godt og du kunne jo have lavet en skov af avocadotræer i driverhuset af dem:)
    Jeg forstår godt din mand - det med at stå blandt skræller og mus er bestemt ikke min favorit, men jeg synes at det er noget lækkert guf du fik ud af det til sidst, så måske skulle jeg tage mig sammen og lave samme proces med min kompostbeholder?

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...