lørdag den 3. marts 2012

Ro på, fru Friis...

For nogle uger siden sad jeg med kolleger til en kursusdag. Frokosten nærmer sig, indkøbt mad bliver delt rundt og hyggesnakken breder sig.

Pludselig mister jeg fokus, det flimrer for mine øjne og jeg bliver ukoncentreret og fjern.  Meget underligt... for hvad er det for noget flimmer!? Er det ikke som om der viser sig et bølgende hav af blå himmel og sommerblomster på min nethinde...! Jeg hanker op i mig selv, kigger rundt og så ser jeg det pludselig tydeligt. Ud for hver af mine 10 kolleger står det sødeste lille drivhus, perfekt til forspiring.

Jeg spørger pænt om jeg må overtage deres madpakke - altså når de har spist op. Deres ansigter bærer tydeligt præg af medlidenhed med manden derhjemme som må finde sig i en kone der samler på brugt emballage, - men pyt!

Man kan da ikke lade den slags forspiringsguf gå til grunde...

Og der blev sået Vidunderblomst, Måneblomst og Rosenslynge til vindueskarmen.

Så langt så godt! Datoen var den 6. februar altså næsten for en måned siden, så nu forventer I at se de smukkeste små grønne spirer! Men indtil nu har der kun vist sig nogle meget, meget spinkle spirer fra Rosenslyngen og derudover ikke skyggen af noget grønt.

Jeg kan godt huske at Vidunderblomsten sidste år var en langsom starter, men hvor langsom var det egentlig at den var? Aner det ikke! 

Altså må jeg endnu engang udvise tålmodighed og håbe at de små frø-monstre blot lider af ungdomssløvsind og nok skal komme efter det. Jeg tænker jo også med gru på de frø, jeg har sendt ud i blogland, det vil godt nok være lidt "fesen" hvis ikke en eneste lille vidunderlig Vidunderblomst ser dagens lys.

Ikke mere jammer fra mig,  for jeg kan da også fremvise en solstrålehistorie. 
Se nu her:

Disse to indtørrede ballerinaer, er overvintrede Vidunderblomstknolde,
fundet frem fra deres vinterhi. Datoen er 17. februar.

28. februar, noget er på vej...

Dagen efter den 29. februar sker der lidt mere...

3. marts. Halli-hallo hvor den gror...

Se det var jo en ganske anden historie, så mon ikke den ender lykkeligt? At jeg så har lagt 2 af mine 3 knolde og at nr. to overhovedet ikke har udvist nogen form for initiativ, det lader jeg mig (foreløbig) ikke slå ud af.

Jeg vil mene at I får en fortsættelse på denne historie en anden god gang. 

Ha' en dejlig week-end derude :o)










34 kommentarer:

  1. God idé med genbrug af madbokse med dejlige låg. Nu måtte jeg lige google lidt mere på den vidunderblomst du er så glad for - findes den mon i andet end pink ? Og ja - den findes i hvid, gul, rød og lilla. Den må jeg vist prøve til næste år i en af "mine farver".

    SvarSlet
  2. Vidunderblomsten fik jeg sidste år fra min mor og faldt for den. Har desværre intet overvintringssted, så den er gået til. Men jeg tog frø fra et par gule, da vi var i Paris, men dem kan jeg ikke finde. Jeg skal vist i gemmerne igen.
    Held og lykke med dine - mon ikke du skal holde ved din tålmodighed?

    SvarSlet
  3. Hvor er du altså praktisk:) held og lykke med et hele:) Anne Gine

    SvarSlet
  4. ha-ha - mini-drivhuse - ja, men det er da en forrygende ide. Jeg tager hatten af for at du fik fremført dit ærinde og spurgt - jeg havde nok bare tænkt tanken og ikke fået spurgt...

    Ja, mine vidunderblomsterfrø har jo spiret - det ved du - meeen de kan godt nok ikke hamle op med din knold.

    Glæder mig til næste kapitel... og fortsat god weekend-knus fra mig.

    SvarSlet
  5. Hahahahhahahaha fru Fniis dit skøre menneske. Idéen er da god nok. Omend mærkelig. Sidder liiiige her og spekulerer på, hvorfor i alverden du starter med at så i FEBRUAR? Det er da meget, meget, meget tidligt. Jeg ved, at du har drivhus, men det er vist ikke opvarmet vel? Så måske er du i virkeligheden HELDIG, at det er nogle ugidelige frø, du har, for ellers ville det bare blive nogle grimme lange lømler. Ikke?

    SvarSlet
  6. PS: Jeg glæder mig rigtig meget til at skulle i gang med vidunderblomsten. Hvis ikke de bliver til noget, er det DIN skyld :0)

    SvarSlet
  7. Bravo, Fru Friis, du er en kvinde efter mit hovede :-) Det var netop sådanne beholdere, som jeg hentyde til i mit indlæg med vintersåning. Og yeps, man kan blive helt salig, når man får sådan en skøn idé.
    Jeg såede mine vidunderblomst den 11. februar. Jeg havde nogle old-gamle frø i min beholdning. Jeg har 2 spirer ud af 9 nu. Jeg kan desværre ikke huske hvor hurtigt de spirede. Men jeg ville helt klart have tålmodighed endnu.
    Hvor ser dine knolde gode ud, wow. Jeg skal da ihvertfald også gemme mine, hvis mine spirer vokser op til sunde store planter.

    SvarSlet
  8. Bente Elmbjergs Eden, har lykkes fint med dine frø. Det er værre med mig, mine står hen som dine, ikke en eneste spire, men Bente har haft sine i vand i to døgn, indtil de sank til bunds. Det var nok det, vi skulle have gjort, gad vide om det er for sent nu.
    I Superbrugsen har de sådan nogle beholdere til spandauere og andet fedende stads, de kan også bruges som drivhuse. Jeg har sået hvid digitalis deri, desværre kommer der ikke noget op, ikke endnu i hvert fald.

    SvarSlet
  9. Selvfølgelig skal sådan en drivhussamling da ikke gå til spilde - jeg ville have tænkt fuldstændig det samme. Om jeg så også havde gjort det samme, vil jeg lade stå hen i det uvisse ;-)
    Held og lykke med alle dine frø og småplanter.
    Knus Signe

    SvarSlet
  10. Genial idé... du har den mest fantastiske måde at fortælle på - kan lige se mødet for mig :oD
    Held og lykke med frø og knolde... tålmodighed ;o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  11. Alt kan i princippet bruges til at så i. Overskårne mælkekartoner er gode til ærteblomster fordi deres rødder går så dybt og så kan man sagtens omplante dem. Noget som ofte frarådes, men det har jeg gjort i årevis uden at miste nogen. Prik huller i bunden af dem.
    God søndag.

    SvarSlet
  12. Altså.....fru Friis......der havde du mig lige et kort øjeblik på et sted hvor jeg blev helt bange for dit helbred ;0) Godt det ikke gik så galt som jeg frygtede........og selvfølgelig kunne de da ikke gå til spilde......de skal nok blive trofaste tjenere i dine forårsforberedelser ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  13. Ja, det er ikke altid lige nemt at være lidt havetosset:-) Man må nogle gange få nogle fuldstændige uforstående kommentarer eller himmelvendte blikke med på vejen fra de som ikke deler interessen...Lige i øjeblikket er jeg også ved at samle plasticbakkker sammen, altså de som man køber i supermarkederne med kød i. Dem plejer jeg at så i, mangler bare lige toppen:-)

    SvarSlet
  14. Jamen Jette;) mir humør stiger når jeg læser din blog. Hvor er du bare supergod, til at skrive levende og med glimt i øjet;))). Dejlig dag

    SvarSlet
  15. Så vidunderblomstposen hos Tante Lækker Grøn for et par dage siden, så skulle da lige tjekke den ud. Den er rigtig rigtig flot! Der er da bare noget helt magisk over at gå og holde øje med om frøene spirer, og man går helt i selvsving, når man ser anstrengelserne bærer frugt! S-K-Ø-N-T at være havemenneske :D
    Ha´en go´dag!

    SvarSlet
  16. Hej. Det var jo perfekt emballage at bruge til såning. Jeg tror, at frøene nok skal spire. Det var da fantastisk med din vidunderblomst-knold.

    SvarSlet
  17. Sikke en dejlig historie, jeg ser dine kollegers ansigter for mig. Jeg har brugt vinduesemballage til at så i - de står i drivhuset, men jeg har ikke meget håb om at der sker noget. Det var frø jeg selv har taget, og de så ærlig talt ikke særlig frugtbare ud, måske taget for tidligt eller opbevaret forkert.... men hva' - hvis de vil spire er det godt, og hvis ikke, så har det ikke kostet noget.

    SvarSlet
  18. sludder, ikke emballage til vinduer, det er selvfølgelig vindruer.

    SvarSlet
  19. Ja, Fru Friis - du er nu god til at beskrive tingene så det bringer smilet frem! Held og lykke med Vidunderblomsten. ;O)

    SvarSlet
  20. ho ho ho ho ho vidunderligt! Dejligt med genbrug!
    Både frø og knolde skal da nok komme til at spire. Det er da bare den ene ballerina der er lidt tidligt på den tror jeg....
    Jeg har selv kastet mig ud i vintersåning, dog i de der bedrolleres. Det virker skam også fint foreløbig :-D
    Rigtig god søndag
    Knus Gro

    SvarSlet
  21. Kære Jette,
    Sjovt nok så har jeg også disse "drivhuse" :) og nu skal jeg også snart i gang med at så. Har "kun" fået sået stauder.
    Der er dog nok ikke noget forgjort ved at vente lidt.

    SvarSlet
  22. Se det kan jeg lide. Tænk sig, hvis alle de dejlige mini drivhuse bare var endt i en sort sæk i forbrændingsanstaltens buldrende flammer. Totalt spild!

    Jeg såede mine vidunderblomst frø i sidste weekend, så jeg er stadig tålmodig :-)

    Ha´en god start på ugen
    Birgitte

    SvarSlet
  23. Elsker dine historier
    Susanne

    SvarSlet
  24. SMILER - ja stakkels din mand.
    Har også et skab fyldt med alt muligt som jeg forestiller mig kan bruges til at så og plante i. En gang om året bliver det dog ryddet!

    held og lykke med dine spire :O)

    SvarSlet
  25. Kære Jette - jeg læste dit indlæg for nogle dage siden, men kunne ikke kommentere på det tidspunkt. Siden har jeg klukleet ved mig selv i ny og næ når jeg er kommet til at tænke på din flimren og fravær til mødet:O) Godt at du kom til dig selv efter det syn - og godt at du fik fingre i de små drivhuse - bare hold ud eller så nogle nye frø igen så skal der nok komme spirer.
    Jeg noterede mig at Lisbeth fra Høneballehaven skrev at man kan købe spandauere i superbrugsen og dermed få nogle flere drivhuse, det går da op i en højere enhed.
    Knus herfra

    SvarSlet
  26. Åhr I lever godt på din arbejdsplads. Hos mig er madpakkerne i Tupperware eller staniol.

    Selvom jeg aner en af mine smukke frøposer i baggrunden, vil jeg lige sikre mig, at dine uspirede frø ikke er fra mig :)

    Prøv at så i en anden pose jord og undlad at sætte låget på. Sådan et låg gør det næsten umuligt at styre både temperatur og fugtighed.

    SvarSlet
  27. Godt gået Jette - du er en kvinde med dine meninger mod! Jeg ville også have været kold som jordbæris og spurgt! Fantastiske drivhuse.
    Iøvrigt har jeg været inde og set billede af vidunderblomser - wauw bliver den SÅ stor! Så må jeg vist se at få pottet om og godt jeg har et par tøse-børn, jeg kan give videre til, for så skal man nok nøjes med en eller to i en potte.

    SvarSlet
  28. Åhhh... I skriver så mange herlige ting, og jeg ville gerne kommenterer på hver og én, men det når jeg altså ikke. Men tak for jeres skønne kommentarer - jeg elsker hver eneste :o)

    SvarSlet
  29. God ide. Jeg går også ind for genbrug.
    Held og lykke med dine spirer.
    Jeg skal også snart i gang med at så.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvarSlet
  30. Tak for altid sjove historier, og gode tips.
    Nu også tak for din støtte i konkurrencen.

    Rigtig god weekend til dig. Skal nok så denne weekend.
    kan næsten ikke vente.

    knus
    Eva

    SvarSlet
  31. ha..ha..ha.. det kunne godt ligne dig at hamstre deres "affald" , og alligevel meget "genbrug" fornuftigt ;)
    snart go' weekend :)

    SvarSlet
  32. Dejligt genbrug fru. friis og helt sikkert noget du gemmer til at bruge igen næste år ;)

    God og dejlig weekend til dig :)

    SvarSlet
  33. Faldt lige igen over denne historie og vil da lige fortælle at 4 ud af mine vidunderblomstfrø er oppe og omplantet så det gik fint ved mig, kan være der komme et billed på min blog en dag.

    Vil da også lige høre om du er frisk da det er nogle dage siden jeg har set indlæg og kommentaer fra dig.

    Hilsen Helle

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...